Pagina 1 van 2

Klassieke sturen zonder "dal"

Geplaatst: 22 sep 2015 12:53
door havana
Ik probeer een overzicht te maken van klassieke stuurbochten waarbij je geen "dal" krijgt tussen de shifters en de bovenkant van het stuur.

- Ritchey Neoclassic (246 gr / 61 €)
- PRO Vibe S round (260 gr / 62 €)
- 3T Tornova (285 gr / 87 €)
- Zipp Service Course 88 (275 gr / 91 €)
- FSA Energy traditional (269 gr / €59)

Wie vult aan...

Re: Klassieke sturen zonder "dal"

Geplaatst: 22 sep 2015 13:33
door Deleted_User
En wanneer is iets een 'klassieke stuurbocht'?

Re: Klassieke sturen zonder "dal"

Geplaatst: 22 sep 2015 13:42
door Gastheerg
afrit13 schreef:En wanneer is iets een 'klassieke stuurbocht'?
Ik denk zonder "ergonomisch" stukje (recht of juist hobbeltje)

Re: Klassieke sturen zonder "dal"

Geplaatst: 22 sep 2015 14:24
door havana
Inderdaad, dus een mooie boog.

Re: Klassieke sturen zonder "dal"

Geplaatst: 22 sep 2015 15:02
door fietser1972
Ik heb juist het beeld bij een klassieke bocht dat je een enorm dal hebt tussen bovenkant stuur en shifter. Zie bijvoorbeeld dit plaatje:

Afbeelding

Re: Klassieke sturen zonder "dal"

Geplaatst: 22 sep 2015 15:05
door havana
Precies, dat is het klassieke probleem van een klassiek stuur ;)

Gelukkig zijn er tegewoordig sturen die wél een mooie vlakke overgang van de shifters naar het stuur hebben maar nog altijd een mooie, klassieke bocht...

Re: Klassieke sturen zonder "dal"

Geplaatst: 22 sep 2015 15:13
door fietser1972
Ah, okay, modern klassiek, zeg maar. Ik begrijp je nu.
Ik heb overigens zelf een Zipp Service Course SL 80. Die is nog mooier rond dan de 70 in je lijstje.

Re: Klassieke sturen zonder "dal"

Geplaatst: 22 sep 2015 15:14
door havana
Wat is precies het verschil tussen de 80 en de 70?

Plaatje van een Zip stuur (geen idee welke versie)

Afbeelding

[edit]

Volgens mij is de 88 van Zipp de enige met een echt "klassieke" bocht.

Re: Klassieke sturen zonder "dal"

Geplaatst: 22 sep 2015 15:24
door fietser1972
Er zit verschil in drop, reach en de kromming van de bocht. Zie hier de verschillen:

Afbeelding

Edit:

De 88 is inderdaad de meest ronde. De 80 geeft door de vlakke helling van het bovenste deel van het stuur de mogelijkheid de shifters mooi aan te laten sluiten op stuur.

Re: Klassieke sturen zonder "dal"

Geplaatst: 22 sep 2015 15:39
door havana
En welke bocht is die van het plaatje dat ik postte, denk je?

Re: Klassieke sturen zonder "dal"

Geplaatst: 22 sep 2015 15:49
door fietser1972
Het lijkt mij de 88 die iets naar boven is gekanteld, waardoor de bovenkant in lijn staat met de stuurpen maar de onderkant niet meer horizontaal staat.

Re: Klassieke sturen zonder "dal"

Geplaatst: 24 apr 2016 10:51
door havana
Welk stuur heeft Dan Martin hier gemonteerd?

Afbeelding