Ik vond een omschrijving van klachten op bikemedical die erg overeenkomt met mijn ervaringen:
Ik denk dat er toch wel wat aan te merken is op mijn positie, nu afgesteld met natte vingerwerk. Nu bieden ze daar de "Pro Fietspositie Analyse" aan, die tevens vergoed kan worden onder de noemer fysiotherapeutisch onderzoek.Patella femoraal syndroom:
Het patella femoraal syndroom is een paraplubegrip voor klachten die rond de knieschijf zijn gelegen. Kenmerkend is dat de start van de training pijnloos is. Echter gedurende fietsen ontstaan de klachten. Zijn ze eenmaal aanwezig, ontwikkelen deze zich progressief. Belangrijk is in dit verband, de zgn. “patella tracking”, de positie van de knieschijf ten opzicht van de knie. De knieschijf heeft aan de achterzijde een soort van vin, die door een groeve glijdt van het kniegewricht zelf. Wordt de knieschijf te veel naar binnen of buiten getrokken, of roteert het onderbeen te veel, ontstaat er wrijving. Wordt de rotatiecomponent van het onderbeen vergroot of de kracht van de m. quadriceps ongelijk verdeeld, ontstaat er wrijving. De ongelijke verdeling is afhankelijk van de neuromusculaire controle (spierkracht, coördinatie) van de vastus lateralis (buitenzijde) en de vastus medialis (binnenzijde) van de quadriceps. Hierdoor kunnen ook kraakbeenstructuren worden geïrriteerd. Daarnaast is het zo dat, als de knie sterker wordt gebogen, het aanrakingsvlak en de compressie van de gewrichtsoppervlakken van knieschijf en knie groter worden. Een te lage zadelpositie kan dus deze klachten in de hand werken.
Hoe zijn de ervaringen met bike medical en deze analyse?