Di2 inbouwen
Goedemorgen,
Mijn fiets (Genesis Equilibrium Disc 10) is nu bijna 1 jaar oud en ik heb nog nooit een fiets gehad die zo lekker fietst en waar ik zo tevreden mee ben. Maar toch, het begint te kriebelen....
Ik heb mijn oog laten vallen op een Ultegra 11 speed Di2 groep maar moet dan wel 2 gaatjes in mijn frame boren (het frame is niet Di2-ready) en daar heb ik op zich geen probleem mee. Waar ik gisteravond wel tegenaan liep is dat mijn bracket een niet al te grote diameter heeft. Ik heb de Shimano SM- BBR60 lagers erin zitten en daarbij werd toen ook een adapter geleverd om ze te plaatsen, ze hebben nl. een kleinere diameter dan de reguliere SM-BB70 lagers. De diameter van mijn bracket is ook niet groter dan de lagers, ergo: met de kunststof huls erin hou ik ongeveer 1 mm ruimte over.
Een idee zou zijn om de kunststof huls weg te laten maar dan komen de kabels geheid tegen de draaiende trapas aan en dat lijkt me niet een ideale situatie. Ik zou de kabels in kunnen omwikkelen met tape als bescherming maar ik vraag me af of dat wel geneog bescherming biedt en of het niet te vol wordt in het bracket. Overigens denk ik dat het met de slijtage wel meevalt want de trapas draait natuurlijk niet met 1000 rpm.
Zou het werken?
De beste optie zou natuurlijk een Di2 ready frame zijn (voor 500 pond te koop) maar dan ga ik ruim boven mijn budget uit dus die optie valt af.
Om e.e.a. nog wat lastiger te maken: een Campagnolo Chorus groep of Dura Ace 9000 (beiden mechanisch) staan ook op het lijstje.....
Mijn fiets (Genesis Equilibrium Disc 10) is nu bijna 1 jaar oud en ik heb nog nooit een fiets gehad die zo lekker fietst en waar ik zo tevreden mee ben. Maar toch, het begint te kriebelen....
Ik heb mijn oog laten vallen op een Ultegra 11 speed Di2 groep maar moet dan wel 2 gaatjes in mijn frame boren (het frame is niet Di2-ready) en daar heb ik op zich geen probleem mee. Waar ik gisteravond wel tegenaan liep is dat mijn bracket een niet al te grote diameter heeft. Ik heb de Shimano SM- BBR60 lagers erin zitten en daarbij werd toen ook een adapter geleverd om ze te plaatsen, ze hebben nl. een kleinere diameter dan de reguliere SM-BB70 lagers. De diameter van mijn bracket is ook niet groter dan de lagers, ergo: met de kunststof huls erin hou ik ongeveer 1 mm ruimte over.
Een idee zou zijn om de kunststof huls weg te laten maar dan komen de kabels geheid tegen de draaiende trapas aan en dat lijkt me niet een ideale situatie. Ik zou de kabels in kunnen omwikkelen met tape als bescherming maar ik vraag me af of dat wel geneog bescherming biedt en of het niet te vol wordt in het bracket. Overigens denk ik dat het met de slijtage wel meevalt want de trapas draait natuurlijk niet met 1000 rpm.
Zou het werken?
De beste optie zou natuurlijk een Di2 ready frame zijn (voor 500 pond te koop) maar dan ga ik ruim boven mijn budget uit dus die optie valt af.
Om e.e.a. nog wat lastiger te maken: een Campagnolo Chorus groep of Dura Ace 9000 (beiden mechanisch) staan ook op het lijstje.....
Interessant onderwerp, zit zelf ook met de gedachte om een Di2 groep op mijn Cannondale (non-Di2) te zetten. Het frame is nog prima en ik zie geen reden het te vervangen. Dat ik garantie verlies zal me worst zijn en dat het frame niks meer waard is ook want uiteindelijk zal de Dale eindigen als winterfiets.
Afijn, ten eerste zul je 3 gaten moeten boren, eentje in de schuine buis of balhoofd, en voor beide derailleurs nog eentje.
Voor wat betreft de kabelloop zijn er twee alternatieven
1. Je kunt de boel ook over het bracket heen laten lopen. Om dat te doen leid je alles naar de zitbuis (waar de zadelpen uitkomt), sluit alles aan en laat vervolgens alles in de zitbuis zakken. Het kan wat gepruts zijn, maar met het juiste gereedschap is het te doen.
2. Je kunt de boel ook door de bovenbuis laten lopen. De kabel voor de AD laat je dan door de staande achtervork lopen. In dit geval boor je in de achtervork op een andere plek (namelijk in het staande deel).
Meer info: http://weightweenies.starbike.com/forum ... 3&t=135060
Afijn, ten eerste zul je 3 gaten moeten boren, eentje in de schuine buis of balhoofd, en voor beide derailleurs nog eentje.
Voor wat betreft de kabelloop zijn er twee alternatieven
1. Je kunt de boel ook over het bracket heen laten lopen. Om dat te doen leid je alles naar de zitbuis (waar de zadelpen uitkomt), sluit alles aan en laat vervolgens alles in de zitbuis zakken. Het kan wat gepruts zijn, maar met het juiste gereedschap is het te doen.
2. Je kunt de boel ook door de bovenbuis laten lopen. De kabel voor de AD laat je dan door de staande achtervork lopen. In dit geval boor je in de achtervork op een andere plek (namelijk in het staande deel).
Meer info: http://weightweenies.starbike.com/forum ... 3&t=135060
Dank voor de reacties!
Voor wat betreft het aantal gaatjes, dat zijn er inderdaad 3. Omdat ik in mijn achtervork (bij het achterpad) al een gaatje heb zitten wilde ik dat iets uitboren en de kabel over de snelspanner laten lopen.
Het is een stalen frame en ik denk dat er inderdaad genoeg body is om een klein gaatje te boren, door de staande achtervork wordt denk ik lastig omdat die ter hoogte van de achteras erg dun is.
Genoeg food for thought in ieder geval
Voor wat betreft het aantal gaatjes, dat zijn er inderdaad 3. Omdat ik in mijn achtervork (bij het achterpad) al een gaatje heb zitten wilde ik dat iets uitboren en de kabel over de snelspanner laten lopen.
Het is een stalen frame en ik denk dat er inderdaad genoeg body is om een klein gaatje te boren, door de staande achtervork wordt denk ik lastig omdat die ter hoogte van de achteras erg dun is.
Genoeg food for thought in ieder geval
Kleine aanvulling: ik heb boven het bracket ook weinig tot geen ruimte, de bracketbuis heeft net als de framebuizen zelf een dermate kleine diameter dat er tussen de aansluitingen op het bracket ruimte aan de buitenkant zit. Carbon frames hebben doorgaans een redelijk "bulky" bracket maar staal helaas niet want daar zijn gewoon 3 rechte, niet in vorm of omtrek veranderende buizen (zitbuis, onderste framebuis en achtervork) op de bracketbuis gelast.
Ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel.....
Ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel.....
@Woefdram: Neen....
De buizen hebben een diameter van ongeveer 30mm dus ik denk/ vind dat het mooie slanke van het frame ontsierd gaat worden met kabels buitenom.
Om een kleine indicatie te geven van hoe ver ik ga/ hoe eng ik ben : de kleur van de dopjes van mijn bidons (oranje) komt terug in een aantal biezen op mijn frame......en ik ben een aantal winkels afgegaan om die bidons te vinden
De buizen hebben een diameter van ongeveer 30mm dus ik denk/ vind dat het mooie slanke van het frame ontsierd gaat worden met kabels buitenom.
Om een kleine indicatie te geven van hoe ver ik ga/ hoe eng ik ben : de kleur van de dopjes van mijn bidons (oranje) komt terug in een aantal biezen op mijn frame......en ik ben een aantal winkels afgegaan om die bidons te vinden
Update: omdat Di2 technisch vrijwel onmogelijk is dit plan helaas laten varen en een Campagnolo Chorus groep gekocht. Iets heel anders, maar wel mooi!
De volgende spaardoelen doemen alweer op: stalen of titanium frame dat wel voorbereid is op Di2 en een mooie Di2 of EPS groep.....ben nog wel even aan het sparen denk ik.....
De volgende spaardoelen doemen alweer op: stalen of titanium frame dat wel voorbereid is op Di2 en een mooie Di2 of EPS groep.....ben nog wel even aan het sparen denk ik.....