Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

om te fietsen moet je tijd hebben

Belgje
Forum-lid

Belgje 19 okt 2015 21:42

hallo,

ik heb nu sinds een klein jaar een koersfiets en geniet er geweldig van. Ik ondervind ook de voordelen: betere conditie, betere gezondheid, strakker lijf :P

het enige nadeel vind ik dat het wel een tijdsintensieve hobby is! Ik werk voltijds en probeer 1x/week naar het werk te fietsen (24km enkel) als het weer en mijn agenda het toelaten. Daarnaast probeer ik in het weekend ook tijd te maken maar vaak hebben we afgesproken met vrienden, er moeten nog klusjes in en rond het huis gebeuren, de gewone huishoudtaken, was en plas,.... Dat zorgt ervoor dat ik niet elk weekend kan gaan fietsen.
Soms probeer ik wel één en ander te combineren zoals familie/vriendenbezoek => fietsen tot daar maar dat lukt ook niet altijd.

hoe doen jullie dat? alles ondergeschikt maken aan het fietsen? houd je sowieso elke zaterdag of zondag vrij?
"Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike" - JFK

JM_H
Forum-lid

Gebruikersavatar JM_H 19 okt 2015 22:06

Dagelijks woon / werk fietsen.
Zeker sinds in vader ben geworden (morgen alweer een jaar geleden) Is dat het enige wat makkelijk in te plannen is. En toch zorgt voor 150-200 km/week.
Afbeelding

feddesman
Forum-lid

feddesman 19 okt 2015 22:23

Idd woon- werk en 1 langere tocht.Zo kom ik toch aan 300 km per week
Specialized Diverge Axs

Graziano
Forum-lid

Graziano 19 okt 2015 22:51

Je bent niet de enige met deze dilemma. Woon/werk kan ik absoluut niet doen met de fiets. Moet dagelijks op klantenbezoek.
We hebben 2 kinderen met hun eigen sport waardoor je doordeweeks in ieder geval geen tijd overhoudt om te fietsen. Hun sport is daarnaast ook nog in het weekend.
In het weekend is het inderdaad een kwestie van plannen. Alleen komt het dus bij mij geregeld voor dat ik dan een weekend niet kan fietsen. Enorm balen, echter leg ik me er maar bij neer.
Ik plan een tochtje in als er tijd is. Houd de agenda in het weekend niet speciaal vrij voor het fietsen. Qualitytime met het gezin is mij veel meer waard!
Ik kijk dan ook uit naar de zomermaanden! Dan hebben de kids zomerstop en is het langer licht en komen de toertochtjes weer.

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 19 okt 2015 22:59

Mijn fiets is tevens ook mijn vervoermiddel voor allerlei andere zaken. Verder heb ik een niet noemenswaardige carrière en geen kinderen. De eerlijkheid gebied te zeggen dat de klusjes in en om het huis wel eens willen verslonzen. Zo ontdekte ik laatst gras in de dakgoot... en als het zonnetje schijnt en kan kiezen tussen eindelijk dat ene kozijntje schilderen of een stuk fietsen dan weet ik meestal ook wel. :mrgreen:
Veni. Vidi. Fietsie.

binfinito
Forum-lid

binfinito 20 okt 2015 06:49

en als het zonnetje schijnt en kan kiezen tussen eindelijk dat ene kozijntje schilderen of een stuk fietsen dan weet ik meestal ook wel.
:D :D :D :D
Wat herken ik hier mezelf in
Ik heb geen onderschrift maar wel een fiets

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 20 okt 2015 07:03

Excuses kan je altijd vinden.
Zowel om te klussen en niet te fietsen of juist omgekeerd :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 okt 2015 08:35

Volgens mij staat hier in de titel "Om te sporten moet je tijd hebben", of "Om een hobby uit te oefenen moet je tijd hebben."

Uiteraard kan je veel uren in fietsen stoppen, en halve of hele dagen op pad gaan. Maar je kan net zo goed 2 of 3x per week een anderhalf tot 2u fietsen. En dan is het niet anders dan een gemiddelde andere sport. Maar met het grote voordeel dat je helemaal zelf kunt bepalen op welk moment je vertrekt. Dus de flexibiliteit is ontzettend groot. Keerzijde is dat die tijd ervoor maken wat lastiger is, omdat er ook 5 andere dingen in diezelfde tijd gedaan zouden kunnen/moeten worden. Ben je lid van een of andere balsportvereniging waarbij je een vast trainingsmoment (of 2) hebt, dan zijn die 2 uurtjes elke week daarvoor gereserveerd.

Heb het zelf nog makkelijk, wel volle baan en vriendin, maar nog geen kinderen ed. Mijn buurman, met kinderen, is van het type "fietsen als je fietsen kunt". Dus woon werk als het kan, en s avonds/in het weekend als hij anderhalf tot 3u. de tijd krijgt (kinderen slapen, opa en oma zijn er, whatever), springt hij op de fiets. Vaak is dat dus s avonds vrij laat nog (wat zomers prima kan, of s winters met verlichting). Een beetje afhankelijk van wat voor sport je kinderen doen, kan je misschien wel zelf een klein rondje fietsen (ff 5 kwartier knallen) als zij hun eigen training hebben. Niet elke keer, want je wilt ook zien wat zij doen en interesse in hun sport hebben natuurlijk.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 20 okt 2015 08:57

Fietsen kost toch echt veel meer tijd dan bijvoorbeeld hardlopen. Het is ook veel leuker. :lol: Met een fulltime baan, een vriendin met fulltime baan, 2 jonge kinderen die je veel tijd en aandacht wil geven, én pogingen om nog iets van een sociaal leven te hebben, is het een hele puzzel om genoeg te kunnen fietsen.
Voor mij is dat in het seizoen in het weekend voor zeven uur de deur uit, altijd gaan fietsen als je dat gepland had (dus ook bij storm en regen), woon-werk verkeer, regelmatig een omweg op de heenweg, op visite bij familie met de fiets, etc.
Op deze manier kwam ik het afgelopen seizoen op 250 km/week, en dat bevalt goed met ik zeggen.

(Enige "minpuntje" misschien: thuiskomen na een vermoeiende 100+ km met het idee om op de bank te ploffen, maar je vriendin die dan zegt "nu mag jij de kinderen vermaken, ik ben de hele ochtend al bezig", en je kinderen zitten dan net in ADHD modus...)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

kristofvs
Forum-lid

kristofvs 20 okt 2015 09:38

en geld hebben!

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 okt 2015 09:39

53x11 schreef:Fietsen kost toch echt veel meer tijd dan bijvoorbeeld hardlopen. Het is ook veel leuker. :lol:
Klopt (beide). Maar dan heb je met hardlopen zo'n beetje de enige optie te pakken die echt significant minder tijd kost. Sportschool bezoek (incl heen en terug), of noem een sport in clubverband, met een georganiseerde training, ben je eigenlijk altijd minstens 60min aan kwijt - en in gok in heel veel gevallen 1,5 a 2u minimaal, zeker als je het reizen naar/van de training erbij moet meetellen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

JoostG
Forum-lid

JoostG 20 okt 2015 09:48

53x11 schreef:Fietsen kost toch echt veel meer tijd dan bijvoorbeeld hardlopen. Het is ook veel leuker. :lol: Met een fulltime baan, een vriendin met fulltime baan, 2 jonge kinderen die je veel tijd en aandacht wil geven, én pogingen om nog iets van een sociaal leven te hebben, is het een hele puzzel om genoeg te kunnen fietsen.
Voor mij is dat in het seizoen in het weekend voor zeven uur de deur uit, altijd gaan fietsen als je dat gepland had (dus ook bij storm en regen), woon-werk verkeer, regelmatig een omweg op de heenweg, op visite bij familie met de fiets, etc.
Op deze manier kwam ik het afgelopen seizoen op 250 km/week, en dat bevalt goed met ik zeggen.

(Enige "minpuntje" misschien: thuiskomen na een vermoeiende 100+ km met het idee om op de bank te ploffen, maar je vriendin die dan zegt "nu mag jij de kinderen vermaken, ik ben de hele ochtend al bezig", en je kinderen zitten dan net in ADHD modus...)
Heel erg herkenbaar. En tijdens de zomervakantie ga ik zelfs rond 5.45 de weg op om mijn pleziertje te hebben en toch een hele dag over te houden met het gezin. Dan slapen gewoon wat minder :)
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Plaats reactie