Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Elite RealTour B+ / Qubo Digit. Smart B+ of toch Tacx Vortex

Gebruikersavatar
Melda
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 03 nov 2014 09:32
Locatie: Maldegem

Gebruikersavatar Melda 22 okt 2015 11:15

Na een verloren zomerseizoen ben ik van plan om de conditie deze winter op scherp te zetten door een FE-C indoortrainer aan te schaffen.
Budgettair wil ik het niet al te bont maken, dus ben ik logischerwijs bij de Tacx Vortex (320 euro) en de Elite Qubo Digital Smart B+ (280 euro) uitgekomen.

Een logische vraag is dan ook welke de beste koop is in combinatie met aansluiting laptop voor ritjes via Zwift, Bkool enz.
Welke van deze twee levert de beste prestaties op een glooiend parcours (mijn voorkeur) qua realisme?

Beschik over Mio ANT+ Cadans/Snelheidssensor en ANT+ hartslagmeter van mijn Mio Cyclo 305HC. Ik vermoed dat deze ook gecombineerd kunnen worden met deze 2 apparaten?
Laatst gewijzigd door Melda op 23 okt 2015 21:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

Gebruikersavatar
midstar
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:40
Locatie: Heerhugowaard
Contact

Gebruikersavatar midstar 22 okt 2015 19:50

Ook ik ben aan het rondkijken naar een nieuwe serieuzere trainer voor de winter, (nu Tacx blue motion)
Ik was al zo ver met inlezen, dat de Elite Qubo Digital Smart B+ volgens mij meer doet en kan op papier dan de Tacx smart versies rond deze prijstelling.

De Elite lijkt mij zelf ook net iets meer te kunnen, maar hier zijn nog geen reviews van (pas leverbaar vanaf week 46)
De vormgeving, 3rd party software, en App spreken mij wel meer aan.

Wat ik begrepen heb is de Tacx wat meer gebonden aan hun eigen strategie/software?, en de Elite meerdere sofware, trainingsvideos van verschillende partijen kan draaien, corrigeer gerust als ik het fout heb :)

De Elite RealTour Smart B+ zou het ook zo maar eens kunnen worden waardoor ik mijn laptop kan gebruiken met betere software video integratie ed. (een Ant+ dongle zit hierbij)

Sorry dat ik even inhaak, maar ben er deze week erg mee bezig om een verstandige keuze te maken ;)

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 22 okt 2015 19:54

Ik heb hem besteld de Elite Quobo Power Smart B +. Hij word morgen bij Shimano verwacht en komt dan in de loop van de volgende week naar Venlo.

Ben benieuwd heb nog nooit zo'n ding gehad.

Als ik hem heb geprobeerd zal ik er verder over berichten. :mrgreen::)
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Melda
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 03 nov 2014 09:32
Locatie: Maldegem

Gebruikersavatar Melda 23 okt 2015 10:35

Bedankt voor de inbreng.

Naar wat ik reeds gelezen heb wordt de Elite-reeks inderdaad net ietsje hoger ingeschat als de gelijkgeprijsde Tacx-reeks.

Bij Elite overweeg ik intussen ook nog de Turbo Muin Smart B+ (vliegwieltrainer). Zou veel realistischer rijden en is trouwens ook zeer geluidsarm (niet onbelangrijk). Geen geklooi met extra wiel of kans op doorslippende band is ook wel een pluspunt. Als je aankoop extra achterwiel en speciale trainerband rekent is het prijsverschil ook verwaarloosbaar.
Voorlopig staat de Elite Turbo Muin Smart B+ dan ook op 1.

Wel nog een rariteit opgemerkt bij Zwift vandaag.
Daar staat de Tacx Vortex bij smarttrainers (volledig ondersteund door Zwift) en de Elite Qubo Digital Smart B+ / Turbo Muin Smart B+ bij klassieke trainers.
Waarom dit verschil en zorgt dit voor grote moeilijkheden?
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

bwerter
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 23 mar 2015 10:36

bwerter 23 okt 2015 11:14

Omdat de Turbo Muin Smart B+ een vloeistof trainer is, begrijp ik dat de weerstand hoger wordt als je harder gaat fietsen. Hoe werkt dit dan met een beklimming? Wordt het stijgings % gelinkt aan de wattages die je moet wegtrappen?
Laatst gewijzigd door bwerter op 23 okt 2015 11:53, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Melda
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 03 nov 2014 09:32
Locatie: Maldegem

Gebruikersavatar Melda 23 okt 2015 11:49

De nieuwe Elite Turbo Muin Smart B+ en Qubo Digital Smart B+ ondersteunen beide ANT+ FE-C protocol, welke nodig is om de weerstand automatisch aan te passen vanuit bijvoorbeeld Zwift, Bkool enz.
Hoe dat dan specifiek in zijn werk gaat, kan ik ook niet meteen afleiden uit de info die ik terugvind.

Het feit dat Zwift beide trainers (zonder Smart B+) nog vermeld bij de klassieke trainers kan (volgens mij) enkel maar liggen aan het feit dat ze het nog over de oude modellen hebben. Beide Smart B+ modellen komen namelijk maar binnen dit en enkele weekjes op de markt.
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

Gebruikersavatar
midstar
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:40
Locatie: Heerhugowaard
Contact

Gebruikersavatar midstar 23 okt 2015 12:08

Bij de Muin moet je wel weer een extra cassette aanschaffen.
Let wel op dat de kans bestaat dat je elke keer je derailleur opnieuw moet afstellen van trainer naar weg en andersom ( wat ik gelezen heb)
Een extra wielset met cassette heb ik gelukkig al, wat voor mij de keuze makkelijker en sneller maakt om te switchen , wat betreft de qubo of real

Gebruikersavatar
Melda
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 03 nov 2014 09:32
Locatie: Maldegem

Gebruikersavatar Melda 23 okt 2015 12:37

Een cassette heb ik hier wel al liggen, heb je trouwens sowieso ook wel nodig op de Qubo natuurlijk. Wiel en band zijn wel extra kosten mbt de Qubo.

Probleempjes bij de Muin ivm afstelling heb ik inderdaad ook wel al gelezen, al zou dit vooral maar wat fijnstellen zijn.

Berichten over gebruik met 3rdparty software blijft ook wel wisselvallig. Zeker op vlak van weerstandoverdracht. Wordt nog een lange zoektocht naar sluitende antwoorden blijkbaar. :(
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

Gebruikersavatar
midstar
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:40
Locatie: Heerhugowaard
Contact

Gebruikersavatar midstar 23 okt 2015 12:44

Wat de extra band betreft, op de tacx gebruik ik gewoon mijn oude banden.
Zal ook prima gaan op de Elite.

Gebruikersavatar
Melda
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 03 nov 2014 09:32
Locatie: Maldegem

Gebruikersavatar Melda 23 okt 2015 22:15

Ben online iemand tegengekomen die me heel wat heeft kunnen bijbrengen over de Elite trainers en hun mogelijkheden.

Het werd al snel duidelijk dat de Elite Turbo Muin Smart B+ geen optie is, aangezien die ondanks enkele eerdere gevonden berichten geen weerstandsregulatie toelaat vanuit software. Gebruik in functie van programma's zoals Zwift is niet realistisch, deze trainer is vooral ontwikkeld voor rijders die trainen op snelheid/vermogen en niet via virtual cycling werken.

Keuze gemaakt dus, ware het niet dat Elite blijkbaar met de Realtour B+ nog een tweede trainer heeft die het naast de Qubo Digital Smart B+ heel goed doet op vlak van virtual cycling.
Prijs is van de Realtour B+ wel een 100 euro hoger, maar voor dat geld heb je er wel meteen een ANT+ dongle bij en een Travel Block om het voorwiel op dezelfde hoogte van het achterwiel te krijgen (samen zo'n 70 euro). Daarnaast krijg je bij de REAL-serie van Elite ook toegang tot de volledige REAL-software. Waar je een volledig trainingsplatform krijgt met ook heel wat trainingsvideo's die blijkbaar speciaal ontwikkeld zijn om perfect te matchen met de REAL-trainers.

Qua specificaties zelf zijn de Elite RealTour B+ en Qubo Digital Smart B+ zo goed als gelijkaardig. Beide presteren ook gelijkwaardig op apps als Zwift. Verhoudingen Wattages/Snelheid zijn eveneens gelijk.
Enkel de montage van de fiets is anders. Bij de RealTour is de montage meer Tacx-achtig, maar is er wel meer zijdelingse flex mogelijk waardoor je minder verkrampt zit. Bij de Qubo zorgt je gewicht voor contact met het vliegwiel. Voorkeur is heel persoonlijk blijkbaar al zouden de meeste lichtgewichten (zoals ik) wel opteren voor de Tacx-montage, maar effectief uittesten is natuurlijk moeilijk :(

Lange uitleg, maar eindelijk heb ik een goed zicht op de mogelijkheden en de trainers die het best bij mijn verwachtingen passen.
Vraag is nu of die REAL-software een goed platform biedt. Mensen die hier ervaring mee hebben?
Mensen ervaring met de Realtour en de Qubo Digital qua doorslipping enz. Nieuwe (Smart) B+ versies zijn blijkbaar enkel updates op software, maar hebben zelfde hardware als vroege 2015 modellen.
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

Gebruikersavatar
midstar
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:40
Locatie: Heerhugowaard
Contact

Gebruikersavatar midstar 23 okt 2015 22:34

Voor mij gaat het de Realtour B+ worden zoals al eerder aangegeven in een eerdere post.
Ook mede door de redenen die jij ook al aangeeft.
Hoe het echt uitpakt, dat is toch echt er zelf opzitten en alles uitpluizen.
Een kat in de zak kan het nooit wezen, het is een bestaand en verbeterde trainer waarvan de software ook al beproefd is.
De extra 100 euro bovenop de Qubo, is voor mij aanvaardbaar. Ik moet mij achteraf niet afvragen, wat als ;)
Nu nog even wachten op de leveringen richting de winkels.

Gebruikersavatar
Melda
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 03 nov 2014 09:32
Locatie: Maldegem

Gebruikersavatar Melda 23 okt 2015 22:50

Had hem ook even snel opgezocht toen jij deze aanhaalde, maar had hem toen met een prijs gezien van bijna 500 euro en vond dat te duur.
Na gedetailleerde uiteenzetting nog eens extra goed nagekeken en inmiddels reeds gevonden voor 375 incl. verzending (sport44), wat gezien de extra's in feite op hetzelfde uitkomt of zelfs goedkoper als de Qubo.
Het is inderdaad nog even afwachten tot week 46 voordat deze in de winkels komt.
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

Plaats reactie