newbie vragen onderhoud en wielen
Sinds een jaar fiets ik nu en ben echt gegrepen door het fietsvirus. Waar ik echter geen verstand van heb is materiaal en onderhoud. Kunnen jullie me helpen met de volgende vragen:
- hoe vaak is "klein" onderhoud nodig? Reinigen en smeren van de ketting doe ik ca. eens in de 1 of twee weken. Na regenritten doe ik dit meteen (+schoonmaken)
- hoe vaak is "groot"onderhoud nodig? Heb sinds vorig jaar ca. 7000 km gereden en krijg het gevoel dat niet alles meer lekker loopt, achterband is vierkant. Klinkt alsof groot onderhoud nodig is, maar omdat ik vooralsnog ben ik aangewezen op een fietsenmaker (hoop stukje bij beetje bij te leren), hoor ik graag waar iki op moet letten.
- wielen: hebben deze ook onderhoud nodig, zo ja wat en hoe vaak.
Alvast bedankt
- hoe vaak is "klein" onderhoud nodig? Reinigen en smeren van de ketting doe ik ca. eens in de 1 of twee weken. Na regenritten doe ik dit meteen (+schoonmaken)
- hoe vaak is "groot"onderhoud nodig? Heb sinds vorig jaar ca. 7000 km gereden en krijg het gevoel dat niet alles meer lekker loopt, achterband is vierkant. Klinkt alsof groot onderhoud nodig is, maar omdat ik vooralsnog ben ik aangewezen op een fietsenmaker (hoop stukje bij beetje bij te leren), hoor ik graag waar iki op moet letten.
- wielen: hebben deze ook onderhoud nodig, zo ja wat en hoe vaak.
Alvast bedankt
Met het kettingonderhoud doe je het goed zou ik zeggen.
Na 7000 km kan er wel het e.e.a. versleten zijn. Denk aan nieuwe kettingbladen
of cassette en de ketting zelf. Ik zou de remblokjes ook eens goed bekijken.
Zolang de wielen nog lekker lopen zou ik daar weinig aan doen, een paar nieuwe bandjes (Continental GP 4000s zijn mijn favoriet) lijkt me ook geen overbodige luxe.
Succes ermee!
Na 7000 km kan er wel het e.e.a. versleten zijn. Denk aan nieuwe kettingbladen
of cassette en de ketting zelf. Ik zou de remblokjes ook eens goed bekijken.
Zolang de wielen nog lekker lopen zou ik daar weinig aan doen, een paar nieuwe bandjes (Continental GP 4000s zijn mijn favoriet) lijkt me ook geen overbodige luxe.
Succes ermee!
Pinarello FP6, Campa SR titanium, Shamal Ultra
reinier10 schreef: - hoe vaak is "klein" onderhoud nodig? Reinigen en smeren van de ketting doe ik ca. eens in de 1 of twee weken. Na regenritten doe ik dit meteen (+schoonmaken)
Wow wat vaak, zonder regen buien doe ik het max 1x per 3 maanden ofzo,
de cyclocrosser wat vaker maar daar ontkom je niet aan
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro
Kettingonderhoud lijkt me prima, vooral meteen na een regenrit.
wielen: als ze geen zichtbare speling op de lagers laten voelen, met rust laten.
Een versleten band kun je lang mee rijden, rijdt niet lekker, maar het kan, totdat je alle bescherming eraf hebt gereden en dan regent het lekke banden. Kettingbladen van staal, ja die kunnen na 7000 km versleten zijn en goedkope cassettes ook. Dan ook de ketting vernieuwen.
Goede, alu kettingbladen van Shimano en zeker die van TA, die gaan wel 30000 km mee, of meer.
Remblokjes verslijten ook vrijwel niet, indien die ritjes buiten de stad zijn, geen kruisingen, stoplichten. Geen steile afdalingen: nog minder slijtage.
Controle is altijd ok. Let ook op steentjes in het remblokje, zoiets kan in korte tijd de velg ruineren. Maar dat hoor je wel. Maak de derailleurs schoon en smeer een drupje olie op de draaipunten. veeg teveel olie weg.
Ketting het beste met een wax product, dunne smeermiddelen worden via de spaken getransporteerd naar je remvlak achter. Remmen kun je dan vergeten.
Controleer iedere week de speling op je balhoofd: voorrem inknijpen en fiets heen en weer duwen. Je voelt de speling of niet.
wielen: als ze geen zichtbare speling op de lagers laten voelen, met rust laten.
Een versleten band kun je lang mee rijden, rijdt niet lekker, maar het kan, totdat je alle bescherming eraf hebt gereden en dan regent het lekke banden. Kettingbladen van staal, ja die kunnen na 7000 km versleten zijn en goedkope cassettes ook. Dan ook de ketting vernieuwen.
Goede, alu kettingbladen van Shimano en zeker die van TA, die gaan wel 30000 km mee, of meer.
Remblokjes verslijten ook vrijwel niet, indien die ritjes buiten de stad zijn, geen kruisingen, stoplichten. Geen steile afdalingen: nog minder slijtage.
Controle is altijd ok. Let ook op steentjes in het remblokje, zoiets kan in korte tijd de velg ruineren. Maar dat hoor je wel. Maak de derailleurs schoon en smeer een drupje olie op de draaipunten. veeg teveel olie weg.
Ketting het beste met een wax product, dunne smeermiddelen worden via de spaken getransporteerd naar je remvlak achter. Remmen kun je dan vergeten.
Controleer iedere week de speling op je balhoofd: voorrem inknijpen en fiets heen en weer duwen. Je voelt de speling of niet.
klimmer schreef: Controleer iedere week de speling op je balhoofd: voorrem inknijpen en fiets heen en weer duwen. Je voelt de speling of niet.
Dit doe ik regelmatig, het vreemde vindt ik dat hij soms inderdaad losser zit,
hoe zou dit kunnen komen? hij is dit seizoen helemaal nieuw erin gegaan
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro
-
- Forum-lid
- Berichten: 451
- Lid geworden op: 24 sep 2007 20:46
zijn de twee boutjes van de stuurpen wel met het juiste moment angetrokken?
het kan zijn dat door schokken en forse oneffenheden in de weg anders de stuurpen omhoog schuift en dan speling in het balhoofd veroorzaakt.
het kan zijn dat door schokken en forse oneffenheden in de weg anders de stuurpen omhoog schuift en dan speling in het balhoofd veroorzaakt.
gaat niet, bestaat niet!
Ketting het beste met een wax product, dunne smeermiddelen worden via de spaken getransporteerd naar je remvlak achter. Remmen kun je dan vergeten.
Controleer iedere week de speling op je balhoofd: voorrem inknijpen en fiets heen en weer duwen. Je voelt de speling of niet.
welke wax product adviseer jij? Gebruik nu kettingolie, maar vind hem daar zo viezig van worden. Dat spul dat op een nieuwe ketting zit, is dat ook wax?
Hoi,
Hoi,
Wat is dit toch met wax?
Hoort echt niet op een racefiets maar wel op de MTB. (kan ik uitleggen)
Op de nieuwe ketting dient dit gewoon om tijdens het overzees transport de ketting te beschermen tegen zouten en andere oxidanten.
Weg met die wax. Pure marketing.
Ciao,
Reverb schreef:Ketting het beste met een wax product, dunne smeermiddelen worden via de spaken getransporteerd naar je remvlak achter. Remmen kun je dan vergeten.
Controleer iedere week de speling op je balhoofd: voorrem inknijpen en fiets heen en weer duwen. Je voelt de speling of niet.
welke wax product adviseer jij? Gebruik nu kettingolie, maar vind hem daar zo viezig van worden. Dat spul dat op een nieuwe ketting zit, is dat ook wax?
Hoi,
Wat is dit toch met wax?
Hoort echt niet op een racefiets maar wel op de MTB. (kan ik uitleggen)
Op de nieuwe ketting dient dit gewoon om tijdens het overzees transport de ketting te beschermen tegen zouten en andere oxidanten.
Weg met die wax. Pure marketing.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Hoi,
Wax kan nuttig zijn bij offroad gebruik waar het zand en stof kan afstoten wat anders tot een versnelde slijtage van de drivetrain zou leiden.
Maar voor gewoon weggebruik?
Eerlijk gezegd zie ik er het nut niet van in.
Als er goede argumenten voor zijn dan hoor ik het graag van jullie. :d
Ciao,
Wax kan nuttig zijn bij offroad gebruik waar het zand en stof kan afstoten wat anders tot een versnelde slijtage van de drivetrain zou leiden.
Maar voor gewoon weggebruik?
Eerlijk gezegd zie ik er het nut niet van in.
Als er goede argumenten voor zijn dan hoor ik het graag van jullie. :d
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Hoi, zou iemand misschien kort en krachtig uit willen leggen wat voor een 'klein onderhoud' er nu precies nodig is?
Hier is wat ik de vorige keer gedaan heb,
Fiets afspoelen (inclusief ketting en de bladen), Hevig vuil met een sopje.
Dan 'Griffon cleaner spray' voor de ketting en de bladen, en schoon geveegd met een doek (voor zover dat ging). Daarna gesmeerd met 'PTFE spray" van Griffon (smeer).
Ook hebben we nog bike-oil staan voor de ketting, maar volgens mij is dat meer voor MTB's (die we ook hebben) en winter. Moet er naast smeer nog iets speciaals op de ketting?
Halen jullie de ketting van de fiets voor het reinigen? Op de een of andere manier blijft er vaak een beetje oud smeer zitten op plekken waar je niet goed bij komt. Het liefst zou ik de ketting eraf halen en deze ergens in laten weken. Je kunt dan meteen ook beter de bladen voor schoonmaken. Of maakt het niet veel uit dat er wat smeer blijft zitten?
Ook heb ik een paar boutjes die wat roest beginnen te vertonen. Hoe los ik dit op, nieuwe kopen of met roestreiniger en dan lak?
Hier is wat ik de vorige keer gedaan heb,
Fiets afspoelen (inclusief ketting en de bladen), Hevig vuil met een sopje.
Dan 'Griffon cleaner spray' voor de ketting en de bladen, en schoon geveegd met een doek (voor zover dat ging). Daarna gesmeerd met 'PTFE spray" van Griffon (smeer).
Ook hebben we nog bike-oil staan voor de ketting, maar volgens mij is dat meer voor MTB's (die we ook hebben) en winter. Moet er naast smeer nog iets speciaals op de ketting?
Halen jullie de ketting van de fiets voor het reinigen? Op de een of andere manier blijft er vaak een beetje oud smeer zitten op plekken waar je niet goed bij komt. Het liefst zou ik de ketting eraf halen en deze ergens in laten weken. Je kunt dan meteen ook beter de bladen voor schoonmaken. Of maakt het niet veel uit dat er wat smeer blijft zitten?
Ook heb ik een paar boutjes die wat roest beginnen te vertonen. Hoe los ik dit op, nieuwe kopen of met roestreiniger en dan lak?
Newbie