Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Setje handgespaakte wielen.

Gebruikersavatar
hobbyist
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 jul 2006 15:23

Gebruikersavatar hobbyist 26 okt 2015 16:01

Op dit moment ben ik mijzelf aan het oriënteren voor een setje handgespaakte wielen.
De reden hiervoor is dat ik tot nu toe al vele fabriekswielen aan gort getrapt heb en hier zit ondertussen ook al veel geld in.

Voor mij hoeven de wielen ook niet ultralicht te zijn ik ben zelf ook al 85KG.

Ik heb mij nog niet zo heel erg veel in dit soort wielen verdiept maar zat aan de volgende set up te denken.

Naven...........: *DT 350 Straight 24 voor en 32 achter
Velgen..........: *DT RR440
Spaken..........: * DT Revolution voor en Dt Comp achter
aANTAL_SPAKEN...: 28
Spaaknippel.....: *messing zwart

In eerste instantie zat ik aan 240 naven te denken echter de bouwer gaf aan dat het alleen een kwestie van gewicht (80 Gram )was waar je 200 euro meer voor betaald.
Heeft iemand hier een mening of advies over?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 26 okt 2015 17:31

Volg het advies van de wielbouwer.

Gebruikersavatar
paul1
Forum-lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 30 mei 2010 20:50

Gebruikersavatar paul1 26 okt 2015 21:53

Bij (race)wielen draait het om twee dingen ; als je je hart volgt kies je voor fabriekswielen. Volg je je verstand, ga je voor handgespaakt. Vaak volgt na een paar sets geflopte fabriekswielen uiteindelijk toch een setje kwalitatief hoogwaardige handgespaakte wielen.

Gebruikersavatar
hobbyist
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 jul 2006 15:23

Gebruikersavatar hobbyist 26 okt 2015 23:06

Dat is precies wat er nu speelt bij mij Paul1, iedere keer trapte ik weer in een "mooie" aanbieding voor een of ander strak setje wielen. Nu ben ik er helemaal klaar mee. Handgespaakte wielen smoelen niet zo mooi maar ik denk dat ik hier veel meer plezier aan ga hebben, en ook vooral langer plezier aan ga hebben.

Gebruikersavatar
riquest
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 sep 2013 08:34

Gebruikersavatar riquest 27 okt 2015 09:06

Gewoon advies vragen aan een goede wielenbouwer en dan kijken wat er in je budget past. Bij mijn wielenbouwer vraag ik altijd een aantal opties (meestal duurdere naven met minder gewicht) waarbij je dan zelf kan kiezen. Bevalt mij goed en de kwaliteit is (in mijn situatie = veel rijders gewicht (;-) ) prima .
.

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 27 okt 2015 09:52

Met 85kg lichaamsgewicht kan mij hierbij niet zo veel voorstellen. Trap je iedere keer in een mooie aanbieding en trap je die wielen kapot? Fulcrum, Campagnolo en Shimano moeten dit gewoon kunnen. Wielen trap je niet kapot tenzij je rommel koopt.
Een wielbouwer gebruikt standaard onderdelen die niet verschillen van fabriekswielen, wat meer spaken voor de 120kg categorie maar dan heb je het wel gehad.

Gebruikersavatar
hobbyist
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 jul 2006 15:23

Gebruikersavatar hobbyist 27 okt 2015 10:22

Beste Materialist,

Zeg mij dan maar eens welke van de fabrieksmerken wielen levert met spaken die gebust zijn, om nog maar niet te spreken van dubbel gebuste spaken. Het kan zijn dat ik het mis heb hoor maar zover ik gezien heb worden ze niet geleverd.

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 27 okt 2015 10:27

Gebuste spaken hmm dat zullen er niet veel zijn, dubbel gebuste spaken al helemaal niet !

Serieus...je hebt butted en double butted spaken, maar enkel of dubbel busted (ook wel eyelets genoemd) velgen.

Hier kan je wat meer informatie vinden: http://wheelworks.co.nz/eyeletted-vs-non-eyletted-rims/

Kort samengevat: double eyelet heeft in theorie een aantal voordelen, maar is tegenwoordig niet meer noodzakelijk voor een goed sterk wiel. Neem bijvoorbeeld de Pacenti SL23, staat als zeer goed bekend hier, maar heeft geen eyelets.

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 27 okt 2015 10:48

Beste hobbyist, je moet niet in verkooppraatjes geloven.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3220
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 27 okt 2015 11:10

Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke fabriekswielen je hebt gehad en waar ze stuk gingen.

Gebruikersavatar
hobbyist
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 jul 2006 15:23

Gebruikersavatar hobbyist 27 okt 2015 11:16

Wielbouwers hebben meestal juist geen verkooppraatjes materialist, dat zijn mensen die helemaal gek zijn van de wielersport en de juiste combinatie voor jou willen samenstellen. Wanneer hij alleen maar verkooppraatjes zou hebben had hij mij ook gewoon 240 naven laten kiezen. Merken als campa, Shimano en Fulcrum gaan juist voor de massa en willen zoveel mogelijk verkopen .

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9218
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 27 okt 2015 11:38

Veel info over naven vind je hier. Oa een vergelijkbare conclusie over DTSwiss 240 naven: Goed, maar niet bijzonder.

Velgen, iig breed (17+mm intern): als gewicht geen issue is: Hplusson Archetype. Indien wel: Ryde Pulse of Pacenti SL23
Spaken: CX ray (licht en aero) & CX sprint (sterker en aero), maar er zijn vast goede alternatieven

Maar laat je vooral adviseren door je wielenbouwer. Ik zal zelf niet zo snel meer fabriekswielen kopen, maar niet omdat ik er nou zo'n slechte ervaringen mee heb. Waarom ben je er zo zeker van dat je handgespaakte wielen wel heel zou houden? Hoe gingen je oude wielen eigenlijk stuk? Welke wielen waren het?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie