Een half jaar geleden heb ik een tweedehands mountainbike gekocht om, vooral op verharde wegen, te kunnen fietsen. Alleen nu trapt de ketting soms door. Het middelste voorblad blijkt serieus versleten te zijn. Dit moet dus gerepareerd worden. Helaas zijn er geen losse bladen te krijgen voor mijn model, dus er zal een nieuwe crankset moeten komen.
Nu wil ik dit graag zelf doen, alleen ik heb er weinig vertrouwen in dat ik in 1 keer de goede set bestel. Vooral de crankdiepte heb ik niet helemaal scherp. Op dit moment heb ik de SHIMANO M563 DEORE LX, alleen de crankdiepte kan ik nergens vinden (en heb op het moment nog geen cranktrekker om de boel uit elkaar te halen.
Zelf zat ik te kijken naar SHIMANO CRANKSTEL ALTUS FC-M311 22-32-42T of SHIMANO CRANKSTEL DEORE FC-M430 22-32-44T ter vervanging. Maar deze eerste heeft een crankdiepte van -5mm en de tweede +3mm, in hoeverre moet ik hier rekening mee houden? Wat zouden jullie aanraden voor crankset? Ik ben geen die-hard fietser, schat 1500 - 2000 km per jaar over verharde wegen en ben tevreden als de set een jaar of 5 meegaat (fiets was zelf nml maar 60,-).
Naast de crankset moet ik volgens mij een cranktrekker, montagepasta en een nieuwe ketting kopen. Mis ik daar iets? (kettingpons en standaard gereedschap is aanwezig). Trapas heb ik geen problemen mee, dus lijkt me dat die niet vervangen hoeft te worden.
Ik hoor graag jullie advies
Nieuwe crankset voor mountainbike
Je hebt een compact mtb crankstel met vierkante JIS trapas en 94/58mm boutcirkel. Hiervan zijn zeker vervangende tandwielen te koop. Nee, niet van Shimano. Welke uitvoering heb je nodig? Ik heb hier nog een 30t middenblad nieuw liggen van TA Compact. Anders koop je ze hier: https://www.bike-components.de/en/TA/Ke ... eis-p4327/
Altus is een echte afrader. De Deore crank zal wel passen, maar je moet er rekening mee houden dat men 20 jaar geleden met lange trapassen werkte en "platte" crankstellen, terwijl dit later precies andersom werd: korte trapassen: 113 - 117mm en verdiepte crankstellen. Resultaat: gelijke kettinglijn. Wanneer je een nieuw crankstel met een lange trapas, 122 of zelfs 127mm combineert krijg je beslist schakelproblemen. In dit geval zou de Altus dus passen op je huidige trapas (die -5mm!), maar een levensduur van 5 jaar, nee, dat niet.
Dus: meet eerst de lengte van de trapas en dan weet je wat te doen.
Overigens: gebruik gewoon KMC kettingen, met losse sluitschakel.
Altus is een echte afrader. De Deore crank zal wel passen, maar je moet er rekening mee houden dat men 20 jaar geleden met lange trapassen werkte en "platte" crankstellen, terwijl dit later precies andersom werd: korte trapassen: 113 - 117mm en verdiepte crankstellen. Resultaat: gelijke kettinglijn. Wanneer je een nieuw crankstel met een lange trapas, 122 of zelfs 127mm combineert krijg je beslist schakelproblemen. In dit geval zou de Altus dus passen op je huidige trapas (die -5mm!), maar een levensduur van 5 jaar, nee, dat niet.
Dus: meet eerst de lengte van de trapas en dan weet je wat te doen.
Overigens: gebruik gewoon KMC kettingen, met losse sluitschakel.
En verder : Stronglight heeft ook passende kettingbladen in het gamma. Verder kan je best, samen met de ketting, ook de cassette vervangen. Succes !
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral
Dank voor de reacties. Blijkbaar waren mijn Google zoek kwaliteiten niet zo goed als ik dacht. Inmiddels ook een NL shop gevonden welke het betreffende kettingblad verkoopt. http://www.hiemstrafietsen.nl/p/1528/ke ... ple-5-arm/
Denk dat het vervangen van het kettingblad alleen me een hoop gedoe scheelt .
Cassette laat ik zitten, die ziet er nog prima uit dus moet nog wel even meekunnen. Ketting zal ik vervangen voor eentje met KMC sleuting, lijkt me inderdaad handiger bij het schoonmaken van de ketting.
Denk dat het vervangen van het kettingblad alleen me een hoop gedoe scheelt .
Cassette laat ik zitten, die ziet er nog prima uit dus moet nog wel even meekunnen. Ketting zal ik vervangen voor eentje met KMC sleuting, lijkt me inderdaad handiger bij het schoonmaken van de ketting.