spatbord splitsen
Ik heb een frame met bevestigingspunten voor spatborden. De band die ik graag zou gebruiken is 35mm breed, maar dan past het achterspatbord niet meer tussen seatstay bridge en band.
Nu ben ik aan het denken om het achterspatbord in tweeën te zagen.
De 'splitsing' komt op de plek van de seatstay bridge.
Het voorste stuk spatbord loopt dan van bovenkant chainstay bridge naar voorkant seatstay bridge. En het achterste begint aan de achterkant van de seatstay bridge.
Dit is een schetsje van het onderaanzicht.
groen - achterste gedeelte spatbord
blauw - voorste gedeelte spatbord
paars - seatstays
roze - seatstay bridge
oranje - koppel plaatje
De twee stukken spatbord komen dus TEGEN de seatstay bridge aan in plaats van er onder.
Ik vraag me af of deze onderbreking de werking van het spatbord erg gaat verslechteren. Heeft iemand er toevallig ervaring mee of ideeën over?
Nu ben ik aan het denken om het achterspatbord in tweeën te zagen.
De 'splitsing' komt op de plek van de seatstay bridge.
Het voorste stuk spatbord loopt dan van bovenkant chainstay bridge naar voorkant seatstay bridge. En het achterste begint aan de achterkant van de seatstay bridge.
Dit is een schetsje van het onderaanzicht.
groen - achterste gedeelte spatbord
blauw - voorste gedeelte spatbord
paars - seatstays
roze - seatstay bridge
oranje - koppel plaatje
De twee stukken spatbord komen dus TEGEN de seatstay bridge aan in plaats van er onder.
Ik vraag me af of deze onderbreking de werking van het spatbord erg gaat verslechteren. Heeft iemand er toevallig ervaring mee of ideeën over?
Ik denk dat het een goede oplossing is. Maak de twee delen met popnagels aan het verbindingsstuk vast. Mooi vlak. Wel belangrijk dat je het verbindingsstuk hol gebogen krijgt over de hele lengte. Maak het niet te lang, want dan gaat dat niet lukken.
Probeer het eerst op een andere manier. Vaak helpt het om de bevestiging om te bouwen zodat het spatbord dichter tegen het frame aan komt te liggen. Is dat nog niet genoeg dan kun je bij een kunststof spatbord het spatbord voorzichtig verwarmen (föhn) en het dan modelleren zodat je geen millimiter ruimte verspeelt.
Een modern spatbord heeft vaak niet meer de stabiliteit om de truc die jij voorstelt uit te halen.
Een modern spatbord heeft vaak niet meer de stabiliteit om de truc die jij voorstelt uit te halen.
@klimmer - Inderdaad, ik denk dat ik het verbindingsstuk hol ga kloppen op een houten malletje.
@ultra - Tussen band en seatstay bridge zit maar 1 cm. Goed idee van die föhn, maar het spatbord dat ik hier voor wil bestellen is van rvs en niet van plastic.
http://www.velovitality.co.uk/collectio ... -mudguards
@ultra - Tussen band en seatstay bridge zit maar 1 cm. Goed idee van die föhn, maar het spatbord dat ik hier voor wil bestellen is van rvs en niet van plastic.
http://www.velovitality.co.uk/collectio ... -mudguards
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Volgens mij mis ik iets.., maar er is te weinig ruimte tussen seatstay bridge en band voor het spatbord.
Nou is een spatbord over het algemeen erg dun...
Hoe kan er wel voldoende ruimte zijn voor dat koppelplaatje? Die zit dan toch op dezelfde plek als waar normaal het spatbord zou doorlopen toch?
Nou is een spatbord over het algemeen erg dun...
Hoe kan er wel voldoende ruimte zijn voor dat koppelplaatje? Die zit dan toch op dezelfde plek als waar normaal het spatbord zou doorlopen toch?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Voor de volledigheid moet ik er toch maar bij vermelden dat ik nog een 2e bedoeling heb met dit gesplitste spatbord.
Ik zou mijn fiets graag compact willen kunnen vervoeren. Ik las over 'Rinko' een Japans systeem om dit te bewerkstelligen.
Zij gebruiken ook gesplitste spatborden zoals je op de foto ziet, maar ik zal toch zelf iets moeten maken want ook zo'n speciaal (en erg prijzig) Rinko spatbord past niet tussen mijn frame en band.
Ik zou mijn fiets graag compact willen kunnen vervoeren. Ik las over 'Rinko' een Japans systeem om dit te bewerkstelligen.
Zij gebruiken ook gesplitste spatborden zoals je op de foto ziet, maar ik zal toch zelf iets moeten maken want ook zo'n speciaal (en erg prijzig) Rinko spatbord past niet tussen mijn frame en band.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Ik snap het.. In 1e instantie dacht ik van zou het niet voldoende zijn om 2 uitsparingen te maken in het spatbord, voor je seatstays. Maar het compact meenemen is dan nog altijd een issue.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Dit lees ik op het blog van Jan Heine:
"You need at least 12 mm between tire and fender.... On the sides of the tires, you don’t need as much room, because there are no bolt heads protruding inside the fenders. 8-10 mm is about right, and 6 mm still is tolerable. (You can install fenders with even tighter clearances, but they are likely to rub. And if a foreign object gets picked up by the tire and goes into the fender, the fender may collapse, causing you to crash.)"
Het gaat me vooral om dit laatste stukje. Ik heb er wel vertrouwen in dat ik de boel bevestigd krijg, zonder dat boutjes of moertjes de band raken. Maar grotere kans op een crash doordat er eerder iets tussen spatbord en band blijft zitten baart me zorgen.
Ik ga met deze fiets geen bospaadjes rijden dus ben niet zo bang voor veel takken. En ik stel me zo voor dat dit allemaal wat kritischer is aan de voorkant van de fiets, waar mijn marges overigens gelukkig wat groter zijn. (die plastic setjes van SKS hebben daarom ook die secu-clips aan de voorkant zitten)
Heeft 1 van jullie wel eens iets meegekregen van iemand die het spatbord te dicht op het ACHTER-wiel had zitten waardoor er een steentje oid. tussen kwam en dit tot een ongeluk leidde?
"You need at least 12 mm between tire and fender.... On the sides of the tires, you don’t need as much room, because there are no bolt heads protruding inside the fenders. 8-10 mm is about right, and 6 mm still is tolerable. (You can install fenders with even tighter clearances, but they are likely to rub. And if a foreign object gets picked up by the tire and goes into the fender, the fender may collapse, causing you to crash.)"
Het gaat me vooral om dit laatste stukje. Ik heb er wel vertrouwen in dat ik de boel bevestigd krijg, zonder dat boutjes of moertjes de band raken. Maar grotere kans op een crash doordat er eerder iets tussen spatbord en band blijft zitten baart me zorgen.
Ik ga met deze fiets geen bospaadjes rijden dus ben niet zo bang voor veel takken. En ik stel me zo voor dat dit allemaal wat kritischer is aan de voorkant van de fiets, waar mijn marges overigens gelukkig wat groter zijn. (die plastic setjes van SKS hebben daarom ook die secu-clips aan de voorkant zitten)
Heeft 1 van jullie wel eens iets meegekregen van iemand die het spatbord te dicht op het ACHTER-wiel had zitten waardoor er een steentje oid. tussen kwam en dit tot een ongeluk leidde?
Geen ongeluk, maar wel een spijker van 5 cm door de band met wat zand meegevoerd en die klem kwam te zitten tussen achterspatbord en band en uiteraard in de band verdween. Overigens is bij mijn fiets de ruimte bij de achterbrug nog heel wat kleiner dan bij jou. Op asfalt zal dit niet gebeuren.