Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Nieuw type Bottom bracket: T47

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3217
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 06 nov 2015 13:31

Op initiatief van Chris King en Argonaut cycles komt er nu een nieuw type bottom bracket: de T47. Deze combineert de afmetingen van pressfit 30 met schroefdraad, vergelijkbaar met BSA. Zal dit werkelijk "the best of both worlds" zijn?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27975
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 nov 2015 13:33

http://pelotonmagazine.com/goods/argona ... ed-bb-t47/

Wat meer info.

- Open standaard
- Gat voor de as is 30 mm, zelfde als bij PF30 en BB30 > deze cranks kunnen dan ook worden gebruikt
- Er komt ook een versie voor 24 mm cranks (Shimano/Campa)
- Chris King komt als eerste met een dergelijk BB onder de naam "the Thread Fit 30i"

Persoonlijk ben ik wel benieuwd hoe breed ze dit bracket hebben gemaakt.
Laatst gewijzigd door havana op 06 nov 2015 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1144
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 06 nov 2015 13:42

Klinkt idd als 'de' oplossing, grotere assen (30mm), toch schroefdraad (minder kans op kraak). Als er straks lagers komen voor zowel 24mm en 30mm kan zowat elk merk crank gemonteerd worden.
Nu maar wachten op andere frame fabrikanten om deze nieuwe standaard te adopteren
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3217
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 06 nov 2015 13:46

Naar ik begrijp, kun je anders alsnog schroefdraad in het frame aanbrengen. Kwestie van draadtappen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27975
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 nov 2015 13:50

Ik vermoed dat het bracket van dergelijke frames een breedte zal hebben van 68 mm (zelfde als BSA, PF30 en BB30). Dat kan ook niet breder zijn anders passen BB30/PF30 cranks simpelweg niet (as te kort).

Voor BB30/PF30 cranks komt er dan een BB die nauwelijks uitsteekt. Dat zal ook wel moeten, anders is de as te kort en krijg je een enorme Q-factor.

Afbeelding

Voor 24 mm cranks komt er een BB die wél uitsteekt (dit aangezien 24 mm cranks recht zijn en je anders met de crank tegen de achtervork aan komt).

Afbeelding

Ik juich deze ontwikkeling overigens van harte toe, en ik denk dat het een succes kan worden zeker omdat het een open standaard is en vrijwel iedere crank gebruikt kan worden.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 06 nov 2015 15:11

havana schreef:http://pelotonmagazine.com/goods/argona ... ed-bb-t47/

Wat meer info.
Persoonlijk ben ik wel benieuwd hoe breed ze dit bracket hebben gemaakt.
68mm en als je al PF30 hebt, kun je draad erin laten tappen en dan heb je T47. Bron Velonews.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9196
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 06 nov 2015 15:18

klimmer schreef:(...) PF30 hebt, kun je draad erin laten tappen en dan heb je T47. Bron Velonews.
Hoe dan? Bedoel je rechtstreeks in de brackethuls? Dat is bij PF30 toch direct in het carbon? Of begrijp ik je verkeerd? Zou je bijv in een BB30 huls draad kunnen tappen? Zou voor mijn -helaas niet muisstille- BB30 bracket wel een leuke oplossing zijn wellicht!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 06 nov 2015 15:20

53x11 schreef:
klimmer schreef:(...) PF30 hebt, kun je draad erin laten tappen en dan heb je T47. Bron Velonews.
Hoe dan? Bedoel je rechtstreeks in de brackethuls? Dat is bij PF30 toch direct in het carbon? Of begrijp ik je verkeerd? Zou je bijv in een BB30 huls draad kunnen tappen? Zou voor mijn -helaas niet muisstille- BB30 bracket wel een leuke oplossing zijn wellicht!
Goed opgemerkt, maar...alleen in een aluminium bracket. Carbon helaas niet. Voor een BB30 is het geen oplossing, want een andere standaard: 42mm doorsnee. PF30 is 46mm.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9196
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 06 nov 2015 15:31

Ondertussen mbv google het artikel op Velonews gevonden. Inderdaad, alleen backwards compatible met metalen frames (of je moet heel goed in het bewerken van carbon zijn...).
Had me niet gerealiseerd dat de buitendiameter van PF30 lagers groter is dan die van BB30 (wel logisch eigenlijk). Jammer!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 06 nov 2015 15:38

53x11 schreef:Ondertussen mbv google het artikel op Velonews gevonden. Inderdaad, alleen backwards compatible met metalen frames (of je moet heel goed in het bewerken van carbon zijn...).
Had me niet gerealiseerd dat de buitendiameter van PF30 lagers groter is dan die van BB30 (wel logisch eigenlijk). Jammer!
De lagers zelf zijn identiek: 42x6x7mm, maar de houder/cup wand is 2mm dik.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9196
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 06 nov 2015 15:45

klimmer schreef:
De lagers zelf zijn identiek: 42x6x7mm, maar de houder/cup wand is 2mm dik.
Snap ik, we bedoelen hetzelfde, jij schrijft het iets correcter op ;-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27975
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 nov 2015 16:23

Ik heb mijn blog over BB standaard weer bijgewerkt, als het goed is, is alles nu weer up to date :)

http://havana.tweakblogs.net/blog/10518/bb-standaarden

Plaats reactie