Nieuw type Bottom bracket: T47
Op initiatief van Chris King en Argonaut cycles komt er nu een nieuw type bottom bracket: de T47. Deze combineert de afmetingen van pressfit 30 met schroefdraad, vergelijkbaar met BSA. Zal dit werkelijk "the best of both worlds" zijn?
http://pelotonmagazine.com/goods/argona ... ed-bb-t47/
Wat meer info.
- Open standaard
- Gat voor de as is 30 mm, zelfde als bij PF30 en BB30 > deze cranks kunnen dan ook worden gebruikt
- Er komt ook een versie voor 24 mm cranks (Shimano/Campa)
- Chris King komt als eerste met een dergelijk BB onder de naam "the Thread Fit 30i"
Persoonlijk ben ik wel benieuwd hoe breed ze dit bracket hebben gemaakt.
Wat meer info.
- Open standaard
- Gat voor de as is 30 mm, zelfde als bij PF30 en BB30 > deze cranks kunnen dan ook worden gebruikt
- Er komt ook een versie voor 24 mm cranks (Shimano/Campa)
- Chris King komt als eerste met een dergelijk BB onder de naam "the Thread Fit 30i"
Persoonlijk ben ik wel benieuwd hoe breed ze dit bracket hebben gemaakt.
Laatst gewijzigd door havana op 06 nov 2015 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Klinkt idd als 'de' oplossing, grotere assen (30mm), toch schroefdraad (minder kans op kraak). Als er straks lagers komen voor zowel 24mm en 30mm kan zowat elk merk crank gemonteerd worden.
Nu maar wachten op andere frame fabrikanten om deze nieuwe standaard te adopteren
Nu maar wachten op andere frame fabrikanten om deze nieuwe standaard te adopteren
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24
Naar ik begrijp, kun je anders alsnog schroefdraad in het frame aanbrengen. Kwestie van draadtappen.
Ik vermoed dat het bracket van dergelijke frames een breedte zal hebben van 68 mm (zelfde als BSA, PF30 en BB30). Dat kan ook niet breder zijn anders passen BB30/PF30 cranks simpelweg niet (as te kort).
Voor BB30/PF30 cranks komt er dan een BB die nauwelijks uitsteekt. Dat zal ook wel moeten, anders is de as te kort en krijg je een enorme Q-factor.
Voor 24 mm cranks komt er een BB die wél uitsteekt (dit aangezien 24 mm cranks recht zijn en je anders met de crank tegen de achtervork aan komt).
Ik juich deze ontwikkeling overigens van harte toe, en ik denk dat het een succes kan worden zeker omdat het een open standaard is en vrijwel iedere crank gebruikt kan worden.
Voor BB30/PF30 cranks komt er dan een BB die nauwelijks uitsteekt. Dat zal ook wel moeten, anders is de as te kort en krijg je een enorme Q-factor.
Voor 24 mm cranks komt er een BB die wél uitsteekt (dit aangezien 24 mm cranks recht zijn en je anders met de crank tegen de achtervork aan komt).
Ik juich deze ontwikkeling overigens van harte toe, en ik denk dat het een succes kan worden zeker omdat het een open standaard is en vrijwel iedere crank gebruikt kan worden.
68mm en als je al PF30 hebt, kun je draad erin laten tappen en dan heb je T47. Bron Velonews.havana schreef:http://pelotonmagazine.com/goods/argona ... ed-bb-t47/
Wat meer info.
Persoonlijk ben ik wel benieuwd hoe breed ze dit bracket hebben gemaakt.
Hoe dan? Bedoel je rechtstreeks in de brackethuls? Dat is bij PF30 toch direct in het carbon? Of begrijp ik je verkeerd? Zou je bijv in een BB30 huls draad kunnen tappen? Zou voor mijn -helaas niet muisstille- BB30 bracket wel een leuke oplossing zijn wellicht!klimmer schreef:(...) PF30 hebt, kun je draad erin laten tappen en dan heb je T47. Bron Velonews.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Goed opgemerkt, maar...alleen in een aluminium bracket. Carbon helaas niet. Voor een BB30 is het geen oplossing, want een andere standaard: 42mm doorsnee. PF30 is 46mm.53x11 schreef:Hoe dan? Bedoel je rechtstreeks in de brackethuls? Dat is bij PF30 toch direct in het carbon? Of begrijp ik je verkeerd? Zou je bijv in een BB30 huls draad kunnen tappen? Zou voor mijn -helaas niet muisstille- BB30 bracket wel een leuke oplossing zijn wellicht!klimmer schreef:(...) PF30 hebt, kun je draad erin laten tappen en dan heb je T47. Bron Velonews.
Ondertussen mbv google het artikel op Velonews gevonden. Inderdaad, alleen backwards compatible met metalen frames (of je moet heel goed in het bewerken van carbon zijn...).
Had me niet gerealiseerd dat de buitendiameter van PF30 lagers groter is dan die van BB30 (wel logisch eigenlijk). Jammer!
Had me niet gerealiseerd dat de buitendiameter van PF30 lagers groter is dan die van BB30 (wel logisch eigenlijk). Jammer!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
De lagers zelf zijn identiek: 42x6x7mm, maar de houder/cup wand is 2mm dik.53x11 schreef:Ondertussen mbv google het artikel op Velonews gevonden. Inderdaad, alleen backwards compatible met metalen frames (of je moet heel goed in het bewerken van carbon zijn...).
Had me niet gerealiseerd dat de buitendiameter van PF30 lagers groter is dan die van BB30 (wel logisch eigenlijk). Jammer!
Snap ik, we bedoelen hetzelfde, jij schrijft het iets correcter opklimmer schreef:
De lagers zelf zijn identiek: 42x6x7mm, maar de houder/cup wand is 2mm dik.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik heb mijn blog over BB standaard weer bijgewerkt, als het goed is, is alles nu weer up to date
http://havana.tweakblogs.net/blog/10518/bb-standaarden
http://havana.tweakblogs.net/blog/10518/bb-standaarden