Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

osgood schlatter

bever
Forum-lid

bever 13 nov 2015 21:07

Ik heb een osgood schlatter knie. Even voor de leken;

"De ziekte van Osgood-Schlatter is een ziekte waarbij er pijn optreedt op de plaats van de aanhechting van de kniepees aan het scheenbeen. Hierbij ontstaat er een gevoelige bobbel op het scheenbeen net onder de knie. De ziekte komt vooral voor bij jongens tussen de 10 en 16 jaar. Het ontstaat wanneer ze in de groeispurt zijn en de pezen minder snel groeien. Er ontstaat een zichtbare bult onder de knie die gevoelig is en warm aanvoelt. Klachten ontstaan vooral na het sporten waarin veel gerend, gesprongen of geknield wordt. Er ontstaan grote krachten op de kniepees en de bult doet pijn. De aanhechting van de kniepees op het scheenbeen is geïrriteerd en ontstoken en vaak vormt zich na enige maanden op die plaats wat meer botweefsel dan normaal. "

(vrij naar Wikipedia)

Al met al achtervolgt me dit al jaren. Ik had vroeger (toen ik 16/17 was) dus OS. Dus toen gestopt met sporten. Kreeg er in de twee maanden dat ik heb ge wedstrijdroeid weer last van (toen was ik 19). Daarna nooit meer totdat ik afgelopen zomer keihard mijn knie heb gestoten toen ik over een muurtje heen wilde springen. Weer rustig aan gedaan (wel fietsen natuurlijk). Ergo, ik wil in Maart de halve marathon gaan lopen, maar ik heb weer precies dezelfde verschijnselen na het rennen als toen ik 17 was. Een wijs man echter, heeft me ooit verteld dat OS een groeiziekte is waar je (dus)overheen groeit.

Donderdag ga ik even langs de fysio, maar ik benieuwd of er ervaringsdeskundigen zijn op dit medium.

el_loco
Forum-lid

el_loco 14 nov 2015 14:57

Toen ik een jaar of 12 was (en dat is heeeel lang geleden :) ) last van gehad. Ongeveer 10 maanden heeft het geduurd, daarna nooit meer klachten. De dokter heeft destijds rust voorgeschreven en SRL-zalf. (dat zalfje zou ik overigens niet kopen, tenzij je homeopathische geneeswijzen wel ziet zitten) Wel de afgelopen 5 jaar andere peesproblemen bij de knie, die me ook steevast veel te veel tijd kosten, maar deze specifieke blessure was blijkbaar groei-gerelateerd bij mij. (en getriggered door voetballen)

bever
Forum-lid

bever 19 nov 2015 20:35

vandaag bij de fysio en we moeten het zoeken in het straatje patellofemorale pijnklachten. Beetje een ruim begrip, maar heeft te maken met de sporings probleem van je knieschijf door ongebalanceerd trekken van je quadriceps in je bovenbeen, ofwel een overbelasting van de aanhechting onder de knieschijf.

Het meest opvallende was dat mijn linkerbeen dus (omdat ik die knie ontlast) minder ontwikkeld is qua omvang dan mijn rechterbeen. Heeft hij nagemeten.

Verder heeft hij de peesaanhechting met geluidsgolven gemasseerd. De halve marathon moet ik kunnen halen in Maart

stillekracht
Forum-lid

stillekracht 20 nov 2015 16:35

Heb je een patella band overwogen?

bever
Forum-lid

bever 20 nov 2015 19:45

geen flauw idee wat het is, maar ik ga eens zoeken

ThijsvdnBerg
Forum-lid

ThijsvdnBerg 24 nov 2015 11:50

bever schreef:vandaag bij de fysio en we moeten het zoeken in het straatje patellofemorale pijnklachten. Beetje een ruim begrip, maar heeft te maken met de sporings probleem van je knieschijf door ongebalanceerd trekken van je quadriceps in je bovenbeen, ofwel een overbelasting van de aanhechting onder de knieschijf.

Het meest opvallende was dat mijn linkerbeen dus (omdat ik die knie ontlast) minder ontwikkeld is qua omvang dan mijn rechterbeen. Heeft hij nagemeten.

Verder heeft hij de peesaanhechting met geluidsgolven gemasseerd. De halve marathon moet ik kunnen halen in Maart
Ben momenteel bezig aan het herstel van exact de zelfde klachten, ook is mijn rechterbeen minder ontwikkeld dan mijn linker. Daarnaast heb ik laten vertellen dat dit een veel voorkomende blessure is bij jongeren (23). Heb ook een aantal keer die massage gehad, wat geen zin had.

Ik wil niet op de stoel van je fysio of huisarts gaan zitten, heb immers niet genoeg verstand van zaken en ken jou situatie ook niet. Maar het is met deze blessure heeeel belangrijk niet te gaan overbelasten. Ik heb dat dus wel gedaan wat er voor heeft gezorgd dat ik zeker tot januari niet meer mag fietsen (zelfs niet op de huis tuin en keuken fiets). Dit was een bevel van de orthopeed.

Ben gewisseld van fysiotherapeut en doe nu vooral kracht- en stabiliteitstraining voor de rechterknie. Ook het oprekken van de spieren is heel belangrijk, omdat je deze met krachttraining juist weer korter maakt. Hierbij merk ik wel langzame vooruitgang. De irritatie van de niet sporende knie is er nog steeds, maar bereikt niet meer die hoge piek waardoor ik niet meer kan lopen, traplopen of fietsen.

bever
Forum-lid

bever 24 nov 2015 19:30

dank voor de feedback. Ik zal erg voorzichtig zijn.

Mag ik vragen hoe oud jij bent ? Het predicaat jongere ben ik helaas al voorbij (37) 8-)

ThijsvdnBerg
Forum-lid

ThijsvdnBerg 25 nov 2015 15:09

bever schreef:dank voor de feedback. Ik zal erg voorzichtig zijn.

Mag ik vragen hoe oud jij bent ? Het predicaat jongere ben ik helaas al voorbij (37) 8-)
Haha na je bericht nog eens te lezen zie ik inderdaad dat je geen 19 bent. Ik ben 23

nickk
Forum-lid

nickk 25 nov 2015 16:48

Ik loop met dezelfde klachten, echter is het bij mij benoemd onder de noemer chrondropathie. Ik heb echter wel wat kraakbeenschade achter de knieschijf, het is dus niet uitsluitend wat verweking van het kraakbeen door verkeerd sporen van de knieschijf.

Momenteel gaat het weer wat beter, kan binnen een uurtje fietsen zonder echte klachten met daarin 3*3min 350W intervalletjes.

Mijn aanpak is/was als volgt:

- IT-band + quadriceps 2x per dag 10min foamrollen;
- Bilspieren optrainen dmv. krachttraining
- Vastus Medialis optrainen dmv. single leg squats op een 25gr hellingsbord
- Rekken van hipflexors, quadriceps, hamstrings en kuiten 1x p. dag 3x30sec per spiergroep
- Heeeeel rustig opbouwen met fietsen (eerste week elke dag zonder weerstand allerlichtste versnelling 15min op de tacx met cadans 95+ ; daarna week 25min, daarna week 30min. Nu sinds een week begonnen met weerstandtraining, gaat goed so far. Echter heb ik nog steeds wat irritatie na een training; Fysio geeft echter aan dat zolang dit niet erger wordt het geen probleem is. Het verzwakken van je spieren doordat ze niet worden getraind heeft meer gevolgen en kan leiden tot meer pijn in de knie.

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 25 nov 2015 18:43

bever schreef:vandaag bij de fysio en we moeten het zoeken in het straatje patellofemorale pijnklachten. Beetje een ruim begrip, maar heeft te maken met de sporings probleem van je knieschijf door ongebalanceerd trekken van je quadriceps in je bovenbeen, ofwel een overbelasting van de aanhechting onder de knieschijf.

ik heb ook allerlei vage en minder vage klachten gehad in combinatie met roeien bij Ioe Hikamelaya, wielrennen en hardlopen. Mijn ene been was veel minder ontwikkeld dan mijn andere. Dat triggerde mij in jouw verhaal.
Ik trof een goede fysio. Hij maakte me rap duidelijk dat het probleem niet in mijn been zat, maar in mijn rug. Ik stond scheef. Een manueel therapeut of een chiropractor kan zien of dat bij jou ook het geval is. Er is wat aan te doen, als het zo is. En als het niet zo is, kun je weer wat uitsluiten. Succes met zoeken.

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 29 dec 2015 08:55

Ik heb het ook (gehad).

Mijn rechterknie vertoond een gigantische bobbel.
Bij mij is mijn rechterbeen meer ontwikkeld. Ik vermoed dat ik dus van nature uit rechts meer belast, waardoor ik ook daar de symptomen heb gekregen.

Mijn lijdensweg ga ik niet uitleggen, maar wel wat heeft geholpen:

door osgood schlatter gaat je knie minder mooi buigen en strekken: pezen en positie knieschijf zijn niet meer ideaal. Hierdoor ontstaat frictie / irritatie en er blijft ook het probleem van overbelasting in de jonge jaren.

Oplossing: een tijdje minder zwaar sporten in de jeugd, daarna krachtsoefeningen bij de kine, en bij fietsen / lopen eerst goed opwarmen en achteraf altijd goed stretchen. Nu al een jaar of 7-8 pijnvrij (ben nu 34).

Als je fysio / dokter eenzelfde aanpak voorstelt, durf ik voorzichtig zeggen dat je wel goed zit en dat het goed moet komen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 29 dec 2015 13:09

Een vriendin van mij heeft hier ook heel lang last van gehad. Uiteindelijk is ze geopereerd toen ze uitgegroeid was en nu heeft ze geen klachten meer.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie