Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Van Amsterdam naar Rome

Vanja
Forum-lid

Vanja 16 nov 2015 14:18

Hey allemaal,

Van de zomer wil ik samen met mijn vriend en mijn opa naar Rome fietsen. Het plan is een camper te huren (waar mijn opa dan in rijdt) en dan elke dag tussen de 80-150 kilometer te fietsen. We hebben gekeken naar verschillende routes en door de camper kunnen we mooi op campings overnachten. We trekken er een maand voor uit maar willen het in 3 weken fietsen. Met elke week 1 rustdag.

Mijn vraag is alleen hoe we ons het beste kunnen voorbereiden op zo'n grote afstand..
Ik train nu 3x per week in de sportschool en fiets 2-3 keer per week (op zowel mountainbike als racefiets, hangt van het weer af).

Ik ben eigenlijk opzoek naar of iets van een personal trainer die verstand heeft van wielrennen of tips hoe ik het beste een sportschema kan gaan maken. (ik ben zelf fitness trainer dus kan wel een basis schema maken). Heeft iemand anders al eens zo'n lange tocht gemaakt en hoe heeft hij of zij zich hierop voorbereid?

Het zou mooi zijn als we echt goed kunnen trainen zodat we maximaal kunnen genieten van de tocht. Hopelijk kan iemand ons helpen:)

Groetjes,

Vanja

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 16 nov 2015 14:44

Volgens mij komt het bij zo'n tocht niet zo precies qua trainen, als je in de basis maar vooral oefent met lang in het zadel zitten. Dat zou ik uitbouwen van nu een uurtje of 2 a 3 (wat je maar gewend bent), tot een uur of 6 oid. in de loop van het voorjaar. Dit kan vaak mooi op een vaste dag (in het weekend).
Heb je niet die tijd, dan is het fietsen van anderhalf tot een uur of 3 a 4 ook al goed. Het is dan wel fijn om een paar toertochten te rijden die wat langer zijn. Is een mooi uitje en je zit weer wat langer op de fiets.
Doe je trainingen vooral rustig (laag in D1 hartslag), zodat je een goede duurvermogen kweekt. Uiteraard mag je best af en toe eens lekker knallen, of wat intervallen doen, en je mag ook best een viaduct of brug even op knallen. Het moet wel leuk blijven natuurlijk ;-).

Belangrijker dan de training is zorgen dat je goed op je fiets zit. Dat je een houding en een zadel hebt waar je zonder problemen een dag op kan zitten. Want als je dag na dag die km's gaat maken, is dat je voornaamste aanslag op je lichaam en ook hetgene wat het makkelijkst ten koste van je plezier kan gaan.

En probeer uit wat je goed kunt eten gedurende zo'n tocht. Op zich zal fruitrepen, granenrepen, krentebollen, bananen etc. goed gaan. Samen met voldoende water/sportdrank. Maar wat je ook doet, zorg dat je het even uitprobeert. Meestal gooi je nogal veel zoete meuk in je lichaam om aan de energievraag te voldoen. Dat is niet slecht, maar op het 1 reageert je maag beter dan op het ander. En ook hier heb je weer je uitdaging dat je dit dag na dag wilt doen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 16 nov 2015 16:31

Je moet het niet moeilijker maken dan het is.
Amsterdam > Rome op de fiets zal ongeveer 1850 km zijn, daar wil je 3 weken met elke week een rustdag over doen.
Is 1850 / 18 dagen = +/- 110 km per dag
Als je de komende maanden elke week 2 a 3 per week ga fietsen met afstanden tussen de 60 en 120 km, in jouw zelf gekozen tempo dan word het een makkie.
S morgen lekker uitslapen in de Camper, ontbijtje 110 km rustig fietsen = 4 a 5 uurtjes ben je rond 16:00 weer op de camping.
Oja, je zal wel ergens een heuveltje of bergje over moeten, niet in paniek raken zorg gewoon dat je een zo klein mogelijk verzet heb bv 30 voor/ 28 achter dan ga je lachend naar boven. :P
Laatst gewijzigd door mao op 16 nov 2015 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.

rhino7
Forum-lid

Gebruikersavatar rhino7 16 nov 2015 18:32

Fysiek zal je er best komen. Tussen je oren moet het ook goed zitten, om je er elke dag toe te zetten dat je "moet" fietsen.
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 17 nov 2015 06:38

't is niet zo heel moeilijk inderdaad: vooral uren maken, de zomer is nog ver dus tijd zat. Zou vooral zorgen dat je in de voorbereiding de afstanden rustig uitbreidt naar de langste afstand (of langer) die je dan ook wilt gaan maken.
en, af en toe een rustdag in bouwen zoals je schrijft in je vakantie is ook relaxed toch?
(een erg leuk idee om zo je vakantie in te vullen trouwens!)

Vanja
Forum-lid

Vanja 17 nov 2015 13:03

Bedankt allemaal voor de reacties!

Het trainen met lang op de fiets zitten is inderdaad verstandig. Ik heb gelukkig vorig jaar heel mijn fiets goed laten afstellen en tochten gedaan waarbij ik 7 uur achter elkaar op de fiets zat dus ik denk dat mijn fiets goed is. We hebben in april de Amstel Gold Race op de planning staan (150 km) en we wilde eigenlijk in het voorjaar naar Parijs fietsen om zo te ervaren hoe het is om dagen achter elkaar op het zadel te moeten zitten. En dan kunnen we gelijk ook voeding uittesten. Ik heb altijd wel gelletjes en repen (van sis) mee en die vallen over het algemeen goed maar wie weet of ze ook nog te doen zijn als we ze 3 weken moeten eten.

Bedankt voor alle tips! We gaan nu denk ik lekker de duur trainingen aanpakken en thuis op de trainer kunnen we ook nog klimmetjes trainen dus dat is een leuke afwisseling.

Het idee is inderdaad dat het een heerlijke vakantie wordt!

-eric-
Forum-lid

-eric- 17 nov 2015 13:46

Vanja schreef:
Het idee is inderdaad dat het een heerlijke vakantie wordt!
Dan zou ik de gelletjes etc lekker voor nood houden en gewoon onderweg lekker gaan lunchen en veel taart etc bij de koffie nemen. :like:

Zoals anderen ook al schreven zal het fysiek niet een hele grote uitdaging zijn als je al regelmatig op de fiets zit.

Er zijn hele volksstammen die met bagage de route fietsen. Er zijn zelfs hele mooie routes uitgezet, googel maar eens op Reitsma of Benjaminse. Mijn ervaring met fietsen in de Duitsland, de Alpen en Italie is dat het een kunst is grote wegen te vermijden waardoor het fietsen echt genieten wordt. Het idee van een meerijdende camper is natuurlijk helemaal heerlijk, lekker aankomen op de camping en je bedje is al gespreid...

Mijn advies, kies een route van Reitsma of Benjaminse, dan zit je routetechnisch altijd goed en gaan met die banaan. Plan je etappes niet te strak, doe wat meer als het lekker gaat en stop als je er zin in hebt...

Veel plezier!
http://www.cyclingeurope.nl/routes/rome/
http://www.reitsmaroutes.nl/
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 17 nov 2015 14:02

Fysiek is het inderdaad geen TdF.
Meest belangrijke imho is dat voor je begint aan je tocht je voldoende zitvlees hebt.
Zitvlees train je door de komende tijd wekelijk op de fiets te zitten met een soortgelijk zadel.
Bouw dat langzaam op naar een uur of 5 per dag en dan zit je tijdens de tocht ook goed.
Zorg dat je goede fietsbroeken hebt, handig om er minstens 2 te hebben zodat elke dag een schone kan pakken.

mkriens
Forum-lid

mkriens 17 nov 2015 15:53

Ik heb de Reitsma boekjes nog wel ter overname, mocht je interesse hebben.

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 17 nov 2015 18:47

uurtjes maken, maar dat is al gemeld geloof ik. Ook als de tijd en het weer het toelaten elke dag uurtjes maken. Dus als het uitkomt (vakantie, feestdagen, weekenden) elke dag op de fiets zitten. Het is wel fijn als je weet wat er in je hoofd en je benen gebeurt als je gisteren, en vandaag en morgen en elke dag op de fiets gaat zitten. Het is ook fijn als je nu al gewend bent aan inspanning op meerdere dagen achter elkaar. Probeer bijv. eens vrijdagavond, zaterdag, zondag en maandagochtend op de fiets te zitten (als je werkende leven dat toelaat).

Gelletjes zou ik niet doen. Je moet ingesteld zijn op (stevig) doorfietsen, maar je hoeft geen prestaties op wedstrijdniveau met hoge hartslagen te leveren. Op den duur is het dan lekkerder om gewoon aan vaste kost te wennen. Gewoon 's ochtends goed ontbijten, koeken/boterhammen mee voor onderweg, onderweg ergens pauzeren, koffie met appelgebak (tis ook vakantie toch?) etc.

Heb je al een route?

Vanja
Forum-lid

Vanja 18 nov 2015 19:58

We gaan zeker genieten van de vakantie maar pauzeren met koffie en appelgebak is nou niet echt mijn ding. Gelletjes nemen we sowieso wel mee maar zullen meer van pas komen als we de alpen in gaan. Verder lunchen we gezellig met opa dus dat komt vast wel goed.

We gaan ons denk ik gewoon focussen op fietsuren maken en lang op de fiets zitten zodat we daar een beetje aan gewend raken. Heb zelf erg goede fietsbroeken maar ga er nog even een korte broek erbij aanschaffen zodat ik steeds een schone aan kan.
Ik zat al te twijfelen tussen de Reitsma route of de route van cyclingeurope. We neigen meer naar de Reitsma route omdat mijn opa erg bekend is met de route door Oostenrijk. Maar het kan dus nog wijzigen. Zat wel te denken om die boekjes aan te schaffen.

@Mkriens, van welk jaar zijn jou boekjes? Zit even te kijken of het handig is om de 2016 versie af te wachten.

Vanja
Forum-lid

Vanja 13 aug 2016 20:18

Even als update. We hebben het gefietst, het was geweldig en ontzettend goed te doen! Echt een aanrader!

Plaats reactie