Parkoers Gent-Wevelgem wordt zwaarder
Gent-Wevelgem krijgt volgend jaar een andere finale. Voor het eerst in veertig jaar gaat het peloton over de steile kant van de Kemmelberg. Dat maakten de organisatoren bekend.
Traditioneel moeten de renners twee keer de Kemmelberg betwisten. De eerste keer gaan ze over de ‘normale’ kant, waar het maximale stijgingspercentage zeventien procent is. Even later beklimmen ze de steile kant van de Kemmelberg, met stukken van 23 procent.
Vanaf de top is het nog 34 kilometer tot de finish. De organisatie wil met deze verandering er voor zorgen dat de klassieke renners meer kans hebben tegen de pure spurters. In het verleden leidde de Kemmelberg vaak tot discussie, vooral de editie van 2007 zal bij menig wielerfan nog in zijn geheugen staan gegrift. Daar ging onder andere Jimmy Casper hard onderuit.
Wielerseizoen 2016
Dit jaar een prachtkoers door de wind, in 2016 door de steile kant van de Kemmelberg?
Ben overigens benieuwd of schijfremmen inderdaad komend seizoen al toegestaan worden.
Het zou maar zo eens kunnen dat profs op de weg al vanaf 1 januari 2016 rondrijden met schijfremmen op hun fietsen. Daarover bericht het gerenommeerde platform Cycling Tips. De internationale wielerunie UCI zou daarover in oktober een besluit hebben genomen.
Afgelopen wielerseizoen mochten ploegen al vrijblijvend twee keer in koers testen met schijfremmen. In eerste instantie werd verkondigd dat de proef in 2016 een vervolg zou krijgen en dat bij positief resultaat in 2017 een formele introductie zou volgen. Als we de berichtgeving mogen geloven - Cycling Tips beroept zich op bronnen in de fietsindustrie - wordt dat proces echter versneld. De UCI heeft het bericht niet officieel bevestigd.
Schijfremmen worden al langer ingezet in het mountainbiken en veldrijden. Tot dusver werd het gebruik van schijfremmen op de weg geblokkeerd, omdat de veiligheid in het geding zou zijn. Door betere remeigenschappen van schijfremmen zou er te veel verschil in remkracht ontstaan in vergelijking met de traditionele rem. Hete schijven zouden bij valpartijen bovendien voor vervelende verwondingen kunnen zorgen.
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Voor de protour/pro continental heeft de UCI dit al vrijgegeven vanaf 1 jan 2016.
Voor alle andere wedstrijden (amateurs) vanaf 1 jan 2017. Heeft begin van de week al ergens gestaan. Volgens mij een engelse site.
Voor alle andere wedstrijden (amateurs) vanaf 1 jan 2017. Heeft begin van de week al ergens gestaan. Volgens mij een engelse site.
Cyclingtips.com.au bedoel je? Die brachten inderdaad het gerucht, nog niet bevestigd door de UCI.G.B. Lux Dream schreef:Voor de protour/pro continental heeft de UCI dit al vrijgegeven vanaf 1 jan 2016.
Voor alle andere wedstrijden (amateurs) vanaf 1 jan 2017. Heeft begin van de week al ergens gestaan. Volgens mij een engelse site.
http://cyclingtips.com.au/2015/11/disc- ... s-in-2017/
-
- Forum-lid
- Berichten: 1740
- Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
- Locatie: Omg. Eindhoven
Nou we toch begonnen zijn, Addy Engels van Giant naar LottoJumbo.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.
... en Erik Dekker vertrekt bij LottoJumbo:uninvitedguest schreef:Nou we toch begonnen zijn, Addy Engels van Giant naar LottoJumbo.
http://www.teamlottojumbo.nl/wielrennen ... ttonljumbo
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41650
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Het oude wielrennen vs. het nieuwe? 
En wat die schijven betreft: krijgen alle neutrale materiaalwagens nu ook alle wieltypes?

En wat die schijven betreft: krijgen alle neutrale materiaalwagens nu ook alle wieltypes?
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Gaat niet gebeuren specialized en nog wat merken hebben elk hun eigen systeem.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41650
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Specialized verzint altijd iets net ff anders waarbij het enige voordeel het rendement voor de fabrikant is. Dus dat verbaast mij niet.
Maar hoe gaan ze dat dan in peloton doen? Ondanks dat niemand er op zit te wachten zullen de fabrikanten toch die fantastisch gadgets willen laten zien op tv....
Maar hoe gaan ze dat dan in peloton doen? Ondanks dat niemand er op zit te wachten zullen de fabrikanten toch die fantastisch gadgets willen laten zien op tv....
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Net als met carbon wielen dus iedereen of niemand
Lijkt me lekker veilig in een afdaling als de ene met schijven rijdt en de ander met velgremmen
Lijkt me lekker veilig in een afdaling als de ene met schijven rijdt en de ander met velgremmen
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
dit lijkt me ook problematisch, het lijkt me of iedereen of niemand.sharkman113 schreef:Net als met carbon wielen dus iedereen of niemand
Lijkt me lekker veilig in een afdaling als de ene met schijven rijdt en de ander met velgremmen
Ben benieuwd hoeveel ongelukken hier weer uit voortkomen