Fietsen rond Morzine, wat mag ik niet missen? NU MET FOTO'S
Avoriaz is eigenlijk alleen aardig omdat de Tour er finishte... Ik vond de Col de la Ramaz veel mooier (beide kanten). Joux-Plane is zwaar maar moet je gedaan hebben (zuidkant is klassiek). Wat onbekender zijn kleinere wegen als die naar Encrenaz, Col du Corbier en Col du Grand-Taillet.
- Le Grimpeur
- Forum-lid
+1 voor de Col de la Ramaz! Als je nog tijd en zin over hebt, is dit ook een aanrader: over de Col du Corbier (1235 m) naar Abondance en dan verder richting de Pas de Morgins. Maar net voor Châtel sla je de D 230 in naar de lastige en vrij onbekende klim naar de Col de Bassachaux (1783 m). Ècht de moeite waard.
Ook de moeite waard is richting Thonon-les-Bains even voorbij het "toeristische gedoe" van de Gorges du Pont du Diable rechtsaf naar de Col du Grand Taillet (1035 m) en dan doorfietsen omhoog tot het einde van de weg (parkeerplaats bij barretje waar je wat kunt drinken/nuttigen), waar je dan fraai "terugkijkt" richting Morzine.
Beide beschreven tochten eindigen doodlopend bergop, wat betekent dat je (ongeveer) dezelfde route terug moet rijden. 't Zijn ook "maar" extra's voor als je na het "verplichte werk" nog iets anders en interessants wilt doen!
Ook de moeite waard is richting Thonon-les-Bains even voorbij het "toeristische gedoe" van de Gorges du Pont du Diable rechtsaf naar de Col du Grand Taillet (1035 m) en dan doorfietsen omhoog tot het einde van de weg (parkeerplaats bij barretje waar je wat kunt drinken/nuttigen), waar je dan fraai "terugkijkt" richting Morzine.
Beide beschreven tochten eindigen doodlopend bergop, wat betekent dat je (ongeveer) dezelfde route terug moet rijden. 't Zijn ook "maar" extra's voor als je na het "verplichte werk" nog iets anders en interessants wilt doen!
60 x Ventoux
Oke, kleine weggetjes. Dan zou je le Mole eens kunnen doen, een smal oud weggetje vanuit Marignier, vrij steil en zeer rustig. Of de Mont-Saxonnex vanuit Thuet (N205 ZO van Bonneville), daar ligt ook de Solaison. De klim naar Romme vanuit Scionzier bij Cluses, steil en met een mooi dorp met uitzicht op de Colombiere op de top. Bij het eerder genoemde Bonnevaux in de buurt: de klimmetjes naar Chalet d'Ubine en Chalet de Bise, ook in de categorie klein, vrij steil en met prachtig uitzicht. Vanuit Let Gets kun je naar de Mont Caly (met prachtig uitzicht).
Ipv de klim naar avoriaz over de weg die de renners gevolgd hebben de andere zeer mooie klim omhoog naar avoriaz : col de joux-verte die zich omhoog kronkelt vanaf het meer.
zeker ook eens doorheen de gorges naar het meer van geneve fietsen ( 35 kms bergaf en terug).
Natuurlijk col du ranfolly ( andere kant van de joux-plane) met boven op de top een zeer mooi dennenbos en zicht op de mont-blanc-keten en de joux-plane zelf.
Misschien ook eens een wandeltochtje doen vanuit samoens naar de "cirque du cheval a fer".
zeker ook eens doorheen de gorges naar het meer van geneve fietsen ( 35 kms bergaf en terug).
Natuurlijk col du ranfolly ( andere kant van de joux-plane) met boven op de top een zeer mooi dennenbos en zicht op de mont-blanc-keten en de joux-plane zelf.
Misschien ook eens een wandeltochtje doen vanuit samoens naar de "cirque du cheval a fer".
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
check ook:
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=41393
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/?p=190
Omgeving is echt prachtig. Ik kom net terug uit Evian les Bains en ga er zeker nog eens terug!
Klim naar Avoriaz is eigenlijk mooier vanaf de 'achterkant', de kant die ze tijdens de tour beklommen zou ik persoonlijk af afdaling nemen. Maar goed... het is een 'tour-klim', dat is ook de reden dat ik 'm heb gereden.
Verder Col du Corbier is heel mooi. Col de joux plane is eigenlijk een must en ligt om de hoek bij Morzine.
Ik had er helaas geen tijd voor.
gr,
Omgeving is echt prachtig. Ik kom net terug uit Evian les Bains en ga er zeker nog eens terug!
Klim naar Avoriaz is eigenlijk mooier vanaf de 'achterkant', de kant die ze tijdens de tour beklommen zou ik persoonlijk af afdaling nemen. Maar goed... het is een 'tour-klim', dat is ook de reden dat ik 'm heb gereden.
Verder Col du Corbier is heel mooi. Col de joux plane is eigenlijk een must en ligt om de hoek bij Morzine.
gr,
Voor de mooiste fiets-blog:
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
Toen ik een paar weken terug in Samoens was stond er beneden bij de klim naar Joux-Plane een groot bord met daarop Route Barree.
[quote="kilometervreter"]Toen ik een paar weken terug in Samoens was stond er beneden bij de klim naar Joux-Plane een groot bord met daarop Route Barree. [/quote]
Ja, de "route barrée" volg ik ook altijd als ik in frankrijk ben! Mooie route.
Ja, de "route barrée" volg ik ook altijd als ik in frankrijk ben! Mooie route.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
[quote="daPOKER"]check ook:
gr,[/quote]
Ik had als zoekterm voor het forum Morzine gekozen, dus jouw topic over Evian kwam niet naar boven. Inderdaad ook leuk. Mooi dat het je goed bevallen is.
Iedereen bedankt voor de reacties, zo te zien kan ik er nog wel een weekje aan vast plakken.
gr,[/quote]
Ik had als zoekterm voor het forum Morzine gekozen, dus jouw topic over Evian kwam niet naar boven. Inderdaad ook leuk. Mooi dat het je goed bevallen is.
Iedereen bedankt voor de reacties, zo te zien kan ik er nog wel een weekje aan vast plakken.
Vandaag teruggekomen uit Frankrijk, St. Jean d'Aulps, vlakbij Morzine.
Nogmaals dank voor alle tips. Ik heb er een heel aantal van gefietst en dat was inderdaad meer dan de moeite waard. Schitterend fietsgebied en erg groen (=veel regen). Een week was niet genoeg om alles te doen, maar ik ben een eind gekomen.
Maandag
Slecht weer, alleen de klim naar Avoriaz gedaan. Lekker geklommen, niet echt zwaar. Wegens een stevige regenbui snel weer naar beneden gegaan.
Dinsdag
Encrenaz, Ramaz, Rond en Joux Verte.
Uitzicht in de afdaling van de Ramaz:
Klim Joux Verte:
Top Joux Verte, die vlak onder Avoriaz ligt:
Woensdag
Corbier, Bassachaux, Corbier
Afdaling Col du Corbier:
Uitzicht vanaf de Col du Bassachaux op het Lac de Montriond en de klim van de Joux Verte:
Donderdag
Ondanks de regen toch gaan fietsen. Joux Plane (noordzijde), Rond, Encrenaz.
Joux Plane in dichte mist:
Vrijdag
Grand Taillet, Ubine, Bise, Uitzichtpunt boven Grand Taillet
Uitzicht vanaf de Grand Taillet:
Zware klim naar Ubine:
Ubine:
Schitterende omgeving Bise:
Meer van Geneve gezien vanaf het uitzichtpunt:
Zaterdag
Joux Plane zuidzijde en Avoriaz
Mont Blanc gezien vanaf de klim naar de Joux Plane:
Zelfde plek als donderdag, iets andere weersomstandigheden:
Echt een aanrader om hier ook eens te gaan fietsen. De cols zijn minimaal net zo zwaar als de hogere Alpen. Wel vaak korter, maar je kunt er meerdere op een dag doen. En je kunt routes fietsen, ipv aan dezelfde kant weer afdalen. Opmerkelijk dat je als racefietser in de absolute minderheid bent, want vrijwel alle fietsers doen aan downhill-fietsen.
Nogmaals dank voor alle tips. Ik heb er een heel aantal van gefietst en dat was inderdaad meer dan de moeite waard. Schitterend fietsgebied en erg groen (=veel regen). Een week was niet genoeg om alles te doen, maar ik ben een eind gekomen.
Maandag
Slecht weer, alleen de klim naar Avoriaz gedaan. Lekker geklommen, niet echt zwaar. Wegens een stevige regenbui snel weer naar beneden gegaan.
Dinsdag
Encrenaz, Ramaz, Rond en Joux Verte.
Uitzicht in de afdaling van de Ramaz:
Klim Joux Verte:
Top Joux Verte, die vlak onder Avoriaz ligt:
Woensdag
Corbier, Bassachaux, Corbier
Afdaling Col du Corbier:
Uitzicht vanaf de Col du Bassachaux op het Lac de Montriond en de klim van de Joux Verte:
Donderdag
Ondanks de regen toch gaan fietsen. Joux Plane (noordzijde), Rond, Encrenaz.
Joux Plane in dichte mist:
Vrijdag
Grand Taillet, Ubine, Bise, Uitzichtpunt boven Grand Taillet
Uitzicht vanaf de Grand Taillet:
Zware klim naar Ubine:
Ubine:
Schitterende omgeving Bise:
Meer van Geneve gezien vanaf het uitzichtpunt:
Zaterdag
Joux Plane zuidzijde en Avoriaz
Mont Blanc gezien vanaf de klim naar de Joux Plane:
Zelfde plek als donderdag, iets andere weersomstandigheden:
Echt een aanrader om hier ook eens te gaan fietsen. De cols zijn minimaal net zo zwaar als de hogere Alpen. Wel vaak korter, maar je kunt er meerdere op een dag doen. En je kunt routes fietsen, ipv aan dezelfde kant weer afdalen. Opmerkelijk dat je als racefietser in de absolute minderheid bent, want vrijwel alle fietsers doen aan downhill-fietsen.