Pagina 1 van 1

Vraag verschil in framemaat

Geplaatst: 27 jul 2010 01:06
door williamvdk
Even een vraagje over het verschil in framemaat tussen 2 Bianchi fietsen, de Bianchi 928 Mono-Q en de Bianchi Via Nirone 7 (beiden model 2009).

Bij de de Mono-Q vermeldt het framestickertje op de achterbuis 54 cm, wat in de geomtrie overeenkomt met lijn AS. Bij de Via Nirone gaat het om een zgn. 55 cm maat, wat je in de geometrie terugvind als lijn A1!

http://lp1.pinkbike.com/p4pb5398431/p4pb5398431.jpg

http://lp1.pinkbike.com/p4pb5398430/p4pb5398430.jpg

Komt de Mono-Q, opgemeten op de manier van de Nirone nu overeen met een 57 cm, en is deze (in tegenstelling wat het stickertje doet vermoeden) eigenlijk dus de grootste fiets van de twee?

Of zit ik helemaal verkeerd, wat ook zou kunnen :)

Geplaatst: 27 jul 2010 15:10
door klimmer
WilliamvdK schreef:
Komt de Mono-Q, opgemeten op de manier van de Nirone nu overeen met een 57 cm, en is deze (in tegenstelling wat het stickertje doet vermoeden) eigenlijk dus de grootste fiets van de twee?

Of zit ik helemaal verkeerd, wat ook zou kunnen :)


Nu vrijwel alle frames sloping (aflopende) bovenbuizen hebben, heeft de klassieke framemaat zijn betekenis verloren. De meest bepalende maat of je goed op een fiets zit is de horizontale lengte, gemeten bij de framevoorbeelden in B1, horizontale bovenbuis, hart/hart gemeten. Daarnaast zijn de zithoek en standover (ivm met binnenbeenlengte) nog bepalende maten. Weliswaar was dat vroeger ook al zo, maar toen hoorde bij een bepaalde framemaat een bijbehorende horizontale maat.
Nu niet meer, zoals je met je vraag aantoont.
Je eerste veronderstelling is juist, en de conclusie die je daaruit trekt ook, maar niet vanwege de lengte zitbuis, hoe ook gemeten, maar omdat de B1 van de Mon-Q 560mm bedraagt, 10mm groter dan de Nirone. Overigens zijn dit soort kleine verschillen eenvoudig met een andere stuurpen te compenseren. Bedenk dat een kleiner frame eenvoudig vergroot kan worden, met stuur en zadelpenvarianten. Andersom is niet alleen lastiger, maar levert ook een minder prettig stuurkarakter op. Ook moet dan soms het zadel naar voren, waardoor bijv. de ideale zithoek (73 graden) weer verloren gaat.
Sjef

Geplaatst: 27 jul 2010 21:50
door williamvdk
Bedankt voor je antwoord. Zeer verhelderend.