Alles over vakanties op én met de fiets

Ideale vakantiefiets opbouwen voor fietstocht Frankrijk

Gebruikersavatar
bicyclebart
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 24 apr 2009 02:21
Locatie: Elst (ut)

Gebruikersavatar bicyclebart 17 dec 2015 15:12

De aankomende zomer van 2016 heb ik samen met mijn vriendin het idee opgevat om een fietsvakantie van Parijs naar de Middellandse zee te gaan doen. 10 jaar geleden hebben we (als onze eerste vakantie samen) een fietsreis gemaakt van Rhenen naar Parijs. Dat was een superervaring en na enkele jaren van verschillende avontuurlijke vakanties te voet, per MTB, met oude campers en andere vreemde voertuigen zijn we nu van plan een soort van 'Deel 2' te gaan fietsen van Parijs naar het zuiden. Deze reis zal ongeveer 1000km lang zijn en we kunnen er zo'n 16 dagen voor uit trekken. De route is nog niet helemaal uitgestippeld, maar ik heb al verschillende opties uitgezocht. Misschien hebben jullie nog tips of ideeën?

Optie 1: Parijs-Frejus
Met de fiets in de trein gaan we richting startplaats Parijs. De eerste helft van de route fietsen we zuidelijk richting de Loire, dit eerste deel zal nagenoeg helemaal vlak zijn en we fietsen daar door het Franse boeren buitenleven. We fietsen vervolgens ongeveer 165 kilometer van dit vlakke deel van de route langs de rivier de Loire (Orleans-Nevers). Daarna gaan we dwars door de Auvergne waarbij we heel wat kuitenbijtertjes tegen zullen komen.We passeren Le Puy-en-Velay om vervolgens een heel stuk langs de rivier de Ardèche te fietsen richting Aubenas te fietsen. We doorkruisen dan een stukje van de provincie Rhone-Alpes en rijden door richting de Provence waarbij we natuurlijk een ‘rustdag’ nemen om de Mont-Ventoux te beklimmen. Dan via nationale parken Luberon en Verdon oostelijk te fietsen. Als uiteindelijke eindbestemming hebben we de badplaats Frejus in gedachte voor een frisse duik in de Middellandse Zee.

Optie 2: Parijs - Narbonne
Deze route pikt eigenlijk aan bij het tweede deel twee van de fietsroute 'De Groene weg naar de Middellandse zee''. De eerste 400km van de route moeten we dan in oostelijke richting fietsen vanuit Parijs. Bovenlangs doorkruisen we de Bourgogne komen dan uit in Marnay waarvandaan deel 2 van deze route start. Deze route is dan nog zo'n 600km lang naar de eindbestemming aan de Middelandse zee.
De route voert vanaf Marnay,, zonder veel klimwerk verder zuidwaarts, de Franse Jura binnen. Na Poligny beklimmen we het Juraplateau (600m). Dan gaat een groot deel van de route langs de oevers van de Ain met zijn stuwmeren. Na Loyettes mijdt de route het drukke Rhônedal, maar blijft wat oostelijker een aantal rustige, maar golvende landelijke weggetjes volgen, waardoor steden als Lyon en Vienne vermeden worden. We passeren ruige rivieren als de Isère (bij Romans) en de Drôme (bij Crest) en niet te hoge, maar uniek gelegen pasovergangen als Pas de Lauzens (500m).Na een laatste hoogtepunt van 480 meter volgt er een vlakke 160 kilometer. Via Orange gaat het langs de Rhône naar Avignon. Na Arles gaat het laatste stuk van de route door het unieke deltalandschap van de Camargue. Tenslotte bereiken we het eindpunt van de fietsreis; het voormalige vissersplaatsje Stes.Maries-de-la-Mer. Daar vandaan kunnen we met onze fietsen weer terug naar Nederland vliegen via vliegveld Montpellier of Marseille.

Optie 3: ?
Misschien toch een keer niet naar de Middellandse zee maar richting het Zuid-Westen naar de Atlantische oceaan? Deze kant van Frankrijk hebben we nooit eerder bezocht. Mijn gevoel zegt dat het daar wat saaier is qua landschap en dat er ook minder hoogteverschillen zijn? Iemand ervaring of ideeën?


De fietsen:

Voor wat betreft de fietsen ben ik van plan twee 'snelle' all-round reisfietsen op te gaan bouwen. De voorkeur is, voor zowel de looks als het comfort, een stalen frame. Ik ben na wat speuren terecht gekomen op Surly frames. Zeker de Straggler heeft eigenlijk alles wat ik nodig heb voor een snelle vakantiefiets: Staal, schijfremmen, nokjes voor dragers, en ruimte voor dikke banden (tot 45mm). Dit maakt dit frame volgens mij de ideale basis. De looks zulllen lekker klassiek worden, ik zelf ga voor een zwart frame en mijn vriendin wil graag de mint-kleurige. Stuurlinten en zadel worden iets van bruin en de velgen moeten zilver of chroom worden. Ik overweeg mijn wielsetje uit mijn singlespeed om te gaan bouwen voor deze fiets voor de ultieme classic look schijfremmen-wielset.

Frameset: Surly Straggler
Groep: Shimano 105 Black 5800 11-speed compact,50-34 voor en 11-32 achter
Remmen: Avidmech BB7 road set 160mm
Wielset: Surly 32-spaaks naven voor+achter met Rigida DP18 gepolijste 30mm hoge velgen en RVS spaken
Balhoofd: Cane Creek ahead set 40 EC34 1 1/8" Silver
Banden: Panaracer Pasela tourguard 700x37 vouwband
Stuur: Salsa Cowbell 3
Stuurlint: Brooks Cambium naturel bartape
Stuurpen: Rictchey Classic stuurpen 110mm
Zadelpen: Rictchey Classic alu 27,2 350mm
Zadel: Brooks Cambium C17 naturel zadel

De bepakking:
We willen zo licht mogelijk reizen en we nemen, anders dan 10 jaar geleden, dus geen kampeerspullen mee. We willen van B&B naar B&B reizen en willen als bagage alleen twee grote Ortlieb tassen meenemen die we op een achterdrager aan de fietsen hangen. Eventueel nog met een tas daar bovenop maar we proberen de bagage tot een minimum te beperken.
Dedacciai Nerissimo

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 17 dec 2015 15:24

Mooie plannen. Alleen een kleine opmerking: mijn vrouw heeft dit jaar de Groene Weg naar de MZ gereden (vanuit Vaison la Romaine terug naar huis, dus van zuid naar noord). Dat "zonder veel klimwerk" viel haar vies tegen, het is nergens echt vlak, het terrein blijft maar rollen met weliswaar geen hele lange klimmetjes, maar het tikt toch aan allemaal. Als je B&B en gites gebruikt zul je heel licht kunnen reizen, twee grote ortliebs en twee stuurtassen moet genoeg zijn.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8941
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 17 dec 2015 17:12

Als je in Frankrijk van B&B gebruik wilt maken moet je je wel realiseren dat er steeds meer B&B's zijn die een minimum aantal overnachtingen eisen. Het schijnt per gebied heel wisselend te zijn. De periode waarin je fietst is dus ook van belang. in het voor/na-seizoen zal men eerder genegen zijn voor één dag te boeken.
Maar wel een leuke onderneming.

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 17 dec 2015 19:45

Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat van je ideeën!

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2102
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 17 dec 2015 22:58

Waarom Compact en geen triple?

Voor vakantieritten op een fiets die 37mm banden accepteert neem ik liever Michelin banden, de Panaracers hou ik voor mooi asfalt zonder bepakking. Ik had dit jaar bij een rondje Adriatische Zee goede ervaringen met Michelin Pilot Sport in 32mm.

Gebruikersavatar
bicyclebart
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 24 apr 2009 02:21
Locatie: Elst (ut)

Gebruikersavatar bicyclebart 17 dec 2015 23:07

Ik zie eigenlijk geen grote voordelen van een triple... Met 34-32 heb ik toch een heel behoorlijk licht verzet dacht ik zo.

Ik heb voorkeur voor mooie classic look banden en las goede verhalen over de panaracers. Wil wel voor een flinke band gaan voor wat extra comfort. Verder weinig profiel voor een goede minimale rolweersrand.
Dedacciai Nerissimo

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2102
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 18 dec 2015 09:54

De Panaracers zijn inderdaad super banden voor toeren met dagbagage. Daar gebruik ik ze al sinds jaar en dag voor. Voor vakantiewerk zijn de zijwanden wat te fragiel, je komt automatisch wel een paar stukken onverhard tegen, dat is zo goed als onvermijdelijk.
Een triple is niet alleen voor het lichte verzet. Met 34x32 kom je op vakantie ook al ver. Maar dan heb je een cassette met gatenkaas en een te slechte kettinglijn. Het gaat hem niet om de uiterste verzetten, die gebruik je weinig op vakantie. Je moet kijken welke verzetten je het meest gaat gebruiken. Die moeten naast elkaar liggen (en niet continu dubbelshiften) en een kettinglijn hebben die redelijk recht is zodat je slijtage binnen de perken blijft.
Ik kies daarom bij een triple altijd eerst het middenblad. Dit is mijn werkblad, hier rij ik het grootste deel van de tijd op. De meest gebruikte kransjes moeten dan in het midden van de cassette liggen. Van daaruit werk ik verder. Het binnenblad wordt gekozen aan de hand van het kleinste verzet dat ik nodig heb, het grootste op basis van wat ik denk maximaal nodig te hebben en het sluitkransje.
Voor vakantiewerk betekent dit bij mij 26/39/50 voor en 12-29 achter (vol bepakte vakantie), voor het lichter bepakte werk 28/40/50 met 13-25. Voor het snelle randonneurswerk dan weer 30/42/52 met 13-25

Je ziet dat het verschil vooral voor zit. Je kunt mijn middelste keuze inderdaad bereiken met 34/50. Maar dan zit je met een cassette van 13-30.
Rij je 25 km/u (bijna 7m/s) bij een trapfrequentie van 90/min dan moet je 5,36m per omwenteling wegtrappen.
Dat kan bij de volgende verzetten:
34x13
39x15
40x16
42x17
50x20
52x21

In de praktijk ben je op vakantie met lichte bepakking vaak net onder of net boven dit verzet. Je komt dan uit op de volgende serie verzetten bij compact die je vaak rijdt:
34x14, 34x13 of 50x20 en 50x18
en bij triple:
40x18, 40x16, 40x15 en 40x14.
Bij een Triple hoef je dan niet te wisselen van voorblad. Compact is leuk als je op het vlakke in de buurt van de 30 als kruissnelheid komt. Dat lukt je met vakantiebepakking niet dag in dag uit.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 18 dec 2015 10:43

ultra_ivo schreef:Bij een Triple hoef je dan niet te wisselen van voorblad. Compact is leuk als je op het vlakke in de buurt van de 30 als kruissnelheid komt. Dat lukt je met vakantiebepakking niet dag in dag uit.
Ow
Tenzij je een hele slechte conditie hebt heb je met een compact meer bereik dan ik indertijd had met mijn longreach fiets. Ik reed met 28-38-48 voor en een kransje 14-16 -18- 20-24-28 achter.
Deze cassette heeft mij nooit in de problemen gebracht ondanks dat het bereik minder is in vergelijking met een 50/34 - 12/32 casstette
OF ik nu in de Alpen of de rocky's fietsen, de keren dat ik de kleinste danwel de grootste verhouding schakelde waren minimaal.
In jou geval reis je licht, je fietst met spullen misschien bij elkaar 25 kg.
Mijn fiets woog met bepakking en zonder proviand 45 kg.

Kortom
Met een compact kun je imho prima uit de voeten.
Ik reed altijd met Conti's, qua levensduur niet geweldig, Schwalbe's gaan veel langer mee zonder ergens in te leveren.
Voor reed ik meestal met 28 en achter met 32.
Ik had ruimte voor 37 voor en achter maar heb dat nooit gebruikt.
37-42 is handig als je de woestijn in gaat en van plan bent over zandpistes te rijden.
Dat enkele zandweggetje waar rul zand ligt zul je dan misschien een keer af moeten stappen

Hou er rekening mee dat je het gewicht goed verdeeld over je fiets.
Alleen gewicht achter maakt dat je minder druk op je voorwiel hebt en dat is niet altijd even prettig omdat je fiets een beetje ondersteunt aan kan voelen.

Gebruikersavatar
bicyclebart
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 24 apr 2009 02:21
Locatie: Elst (ut)

Gebruikersavatar bicyclebart 18 dec 2015 11:06

Bedankt voor jullie tips en ervaringen Ivo en Nico! Ik ga dit zeker meenemen en nog eens bespreken met de fietsenmaker. Wil mijn spullen bij Sector2bikes bij mij in het dorp halen. Zij zijn echte vakantiefiets specialisten met veel kennis hier over.

De bedoeling is in ieder geval om zo licht mogelijk te reizen met de beplakking achter en wellicht een stuurtasje voor de balans. Als hoop ik dat dit niet nodig is aangezien ik gewicht aan het stuur minder prettig vind. We willen lekker doorfietsen en als het vlakker is tegen de 30 P/u te kunnen fietsen. Vandaar dat ik dacht aan een compact met 50t voor voor deze vlakkere stukken en de 34t voor wanneer we moeten klimmen. Maar vind de optie voor toch een triple wel het overwegen waard nu ik dit zo lees.

Qua banden dacht ik lekker dik te gaan rijden met 37mm voor extra rijcomfort onderweg. Maar ben benieuwd hoeveel snelheid er nog te maken is met dit soort dikke banden?
Dedacciai Nerissimo

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2102
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 18 dec 2015 12:04

Met 37mm banden heb ik bij gelegenheid langere randonneursbrevetten gereden binnen de tijd. Dit jaar nog een 400 solo met een dikke 3000 hoogtemeters, een aantal jaar terug een 600 in Oostenrijk en dik 10 jaar geleden een 800 in Rusland. Het kan wel, maar je moet de goede banden kiezen.
Schwalbe rij ik niet meer, die geven mij te weinig grip op natte natuursteen of kasseien, iets wat je in oude steden vaak tegenkomt.

erwind14
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 mar 2008 14:02
Locatie: Le Mont-Dore, Puy de Dôme, Auvergne, Frankrijjk
Contact

erwind14 18 dec 2015 19:42

Als alternatief voor B&Bs kun je ook lid worden van warmshowers.org. Zijn vaak de leukste adressen die je meer bijblijven dan B&Bs. Als je door de Auvergne fietst (wat je zeker moet doen) ben je welkom bij ons. Wij exploiteren toeristische accommodaties, maar 1 nacht op doorreis voor warmshower leden is gratis.

Wij zijn zelf net terug van een fietsvakantie door Zuid Afrika/Lesotho, wat was ik blij met mijn 22x32. Toegegeven, dat was met kampeer/kook/slaapspullen en vele kilometers aan >15%, maar je kunt beter wat overhebben dan moeten forceren. Je kunt dan achter evt een wat kleinere cassette pakken, dan maak je kleinere stappen als je schakelt. Kortom: ik zou voor een triple gaan.

Gebruikersavatar
bicyclebart
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 24 apr 2009 02:21
Locatie: Elst (ut)

Gebruikersavatar bicyclebart 04 jan 2016 10:52

Nieuw idee opgedaan. Ben via internet een ander mooi merk tegengekomen van stalen frames. Wil voor mijzelf ipv de Surly Straggler een Soma Wolverine als basis nemen voor de fiets. Zie afbeelding hier onder, iemand ervaringen met het opbouwen van een Soma frame?

Afbeelding
Dedacciai Nerissimo

Plaats reactie