Ideale vakantiefiets opbouwen voor fietstocht Frankrijk
Geplaatst: 17 dec 2015 15:12
De aankomende zomer van 2016 heb ik samen met mijn vriendin het idee opgevat om een fietsvakantie van Parijs naar de Middellandse zee te gaan doen. 10 jaar geleden hebben we (als onze eerste vakantie samen) een fietsreis gemaakt van Rhenen naar Parijs. Dat was een superervaring en na enkele jaren van verschillende avontuurlijke vakanties te voet, per MTB, met oude campers en andere vreemde voertuigen zijn we nu van plan een soort van 'Deel 2' te gaan fietsen van Parijs naar het zuiden. Deze reis zal ongeveer 1000km lang zijn en we kunnen er zo'n 16 dagen voor uit trekken. De route is nog niet helemaal uitgestippeld, maar ik heb al verschillende opties uitgezocht. Misschien hebben jullie nog tips of ideeën?
Optie 1: Parijs-Frejus
Met de fiets in de trein gaan we richting startplaats Parijs. De eerste helft van de route fietsen we zuidelijk richting de Loire, dit eerste deel zal nagenoeg helemaal vlak zijn en we fietsen daar door het Franse boeren buitenleven. We fietsen vervolgens ongeveer 165 kilometer van dit vlakke deel van de route langs de rivier de Loire (Orleans-Nevers). Daarna gaan we dwars door de Auvergne waarbij we heel wat kuitenbijtertjes tegen zullen komen.We passeren Le Puy-en-Velay om vervolgens een heel stuk langs de rivier de Ardèche te fietsen richting Aubenas te fietsen. We doorkruisen dan een stukje van de provincie Rhone-Alpes en rijden door richting de Provence waarbij we natuurlijk een ‘rustdag’ nemen om de Mont-Ventoux te beklimmen. Dan via nationale parken Luberon en Verdon oostelijk te fietsen. Als uiteindelijke eindbestemming hebben we de badplaats Frejus in gedachte voor een frisse duik in de Middellandse Zee.
Optie 2: Parijs - Narbonne
Deze route pikt eigenlijk aan bij het tweede deel twee van de fietsroute 'De Groene weg naar de Middellandse zee''. De eerste 400km van de route moeten we dan in oostelijke richting fietsen vanuit Parijs. Bovenlangs doorkruisen we de Bourgogne komen dan uit in Marnay waarvandaan deel 2 van deze route start. Deze route is dan nog zo'n 600km lang naar de eindbestemming aan de Middelandse zee.
De route voert vanaf Marnay,, zonder veel klimwerk verder zuidwaarts, de Franse Jura binnen. Na Poligny beklimmen we het Juraplateau (600m). Dan gaat een groot deel van de route langs de oevers van de Ain met zijn stuwmeren. Na Loyettes mijdt de route het drukke Rhônedal, maar blijft wat oostelijker een aantal rustige, maar golvende landelijke weggetjes volgen, waardoor steden als Lyon en Vienne vermeden worden. We passeren ruige rivieren als de Isère (bij Romans) en de Drôme (bij Crest) en niet te hoge, maar uniek gelegen pasovergangen als Pas de Lauzens (500m).Na een laatste hoogtepunt van 480 meter volgt er een vlakke 160 kilometer. Via Orange gaat het langs de Rhône naar Avignon. Na Arles gaat het laatste stuk van de route door het unieke deltalandschap van de Camargue. Tenslotte bereiken we het eindpunt van de fietsreis; het voormalige vissersplaatsje Stes.Maries-de-la-Mer. Daar vandaan kunnen we met onze fietsen weer terug naar Nederland vliegen via vliegveld Montpellier of Marseille.
Optie 3: ?
Misschien toch een keer niet naar de Middellandse zee maar richting het Zuid-Westen naar de Atlantische oceaan? Deze kant van Frankrijk hebben we nooit eerder bezocht. Mijn gevoel zegt dat het daar wat saaier is qua landschap en dat er ook minder hoogteverschillen zijn? Iemand ervaring of ideeën?
De fietsen:
Voor wat betreft de fietsen ben ik van plan twee 'snelle' all-round reisfietsen op te gaan bouwen. De voorkeur is, voor zowel de looks als het comfort, een stalen frame. Ik ben na wat speuren terecht gekomen op Surly frames. Zeker de Straggler heeft eigenlijk alles wat ik nodig heb voor een snelle vakantiefiets: Staal, schijfremmen, nokjes voor dragers, en ruimte voor dikke banden (tot 45mm). Dit maakt dit frame volgens mij de ideale basis. De looks zulllen lekker klassiek worden, ik zelf ga voor een zwart frame en mijn vriendin wil graag de mint-kleurige. Stuurlinten en zadel worden iets van bruin en de velgen moeten zilver of chroom worden. Ik overweeg mijn wielsetje uit mijn singlespeed om te gaan bouwen voor deze fiets voor de ultieme classic look schijfremmen-wielset.
Frameset: Surly Straggler
Groep: Shimano 105 Black 5800 11-speed compact,50-34 voor en 11-32 achter
Remmen: Avidmech BB7 road set 160mm
Wielset: Surly 32-spaaks naven voor+achter met Rigida DP18 gepolijste 30mm hoge velgen en RVS spaken
Balhoofd: Cane Creek ahead set 40 EC34 1 1/8" Silver
Banden: Panaracer Pasela tourguard 700x37 vouwband
Stuur: Salsa Cowbell 3
Stuurlint: Brooks Cambium naturel bartape
Stuurpen: Rictchey Classic stuurpen 110mm
Zadelpen: Rictchey Classic alu 27,2 350mm
Zadel: Brooks Cambium C17 naturel zadel
De bepakking:
We willen zo licht mogelijk reizen en we nemen, anders dan 10 jaar geleden, dus geen kampeerspullen mee. We willen van B&B naar B&B reizen en willen als bagage alleen twee grote Ortlieb tassen meenemen die we op een achterdrager aan de fietsen hangen. Eventueel nog met een tas daar bovenop maar we proberen de bagage tot een minimum te beperken.
Optie 1: Parijs-Frejus
Met de fiets in de trein gaan we richting startplaats Parijs. De eerste helft van de route fietsen we zuidelijk richting de Loire, dit eerste deel zal nagenoeg helemaal vlak zijn en we fietsen daar door het Franse boeren buitenleven. We fietsen vervolgens ongeveer 165 kilometer van dit vlakke deel van de route langs de rivier de Loire (Orleans-Nevers). Daarna gaan we dwars door de Auvergne waarbij we heel wat kuitenbijtertjes tegen zullen komen.We passeren Le Puy-en-Velay om vervolgens een heel stuk langs de rivier de Ardèche te fietsen richting Aubenas te fietsen. We doorkruisen dan een stukje van de provincie Rhone-Alpes en rijden door richting de Provence waarbij we natuurlijk een ‘rustdag’ nemen om de Mont-Ventoux te beklimmen. Dan via nationale parken Luberon en Verdon oostelijk te fietsen. Als uiteindelijke eindbestemming hebben we de badplaats Frejus in gedachte voor een frisse duik in de Middellandse Zee.
Optie 2: Parijs - Narbonne
Deze route pikt eigenlijk aan bij het tweede deel twee van de fietsroute 'De Groene weg naar de Middellandse zee''. De eerste 400km van de route moeten we dan in oostelijke richting fietsen vanuit Parijs. Bovenlangs doorkruisen we de Bourgogne komen dan uit in Marnay waarvandaan deel 2 van deze route start. Deze route is dan nog zo'n 600km lang naar de eindbestemming aan de Middelandse zee.
De route voert vanaf Marnay,, zonder veel klimwerk verder zuidwaarts, de Franse Jura binnen. Na Poligny beklimmen we het Juraplateau (600m). Dan gaat een groot deel van de route langs de oevers van de Ain met zijn stuwmeren. Na Loyettes mijdt de route het drukke Rhônedal, maar blijft wat oostelijker een aantal rustige, maar golvende landelijke weggetjes volgen, waardoor steden als Lyon en Vienne vermeden worden. We passeren ruige rivieren als de Isère (bij Romans) en de Drôme (bij Crest) en niet te hoge, maar uniek gelegen pasovergangen als Pas de Lauzens (500m).Na een laatste hoogtepunt van 480 meter volgt er een vlakke 160 kilometer. Via Orange gaat het langs de Rhône naar Avignon. Na Arles gaat het laatste stuk van de route door het unieke deltalandschap van de Camargue. Tenslotte bereiken we het eindpunt van de fietsreis; het voormalige vissersplaatsje Stes.Maries-de-la-Mer. Daar vandaan kunnen we met onze fietsen weer terug naar Nederland vliegen via vliegveld Montpellier of Marseille.
Optie 3: ?
Misschien toch een keer niet naar de Middellandse zee maar richting het Zuid-Westen naar de Atlantische oceaan? Deze kant van Frankrijk hebben we nooit eerder bezocht. Mijn gevoel zegt dat het daar wat saaier is qua landschap en dat er ook minder hoogteverschillen zijn? Iemand ervaring of ideeën?
De fietsen:
Voor wat betreft de fietsen ben ik van plan twee 'snelle' all-round reisfietsen op te gaan bouwen. De voorkeur is, voor zowel de looks als het comfort, een stalen frame. Ik ben na wat speuren terecht gekomen op Surly frames. Zeker de Straggler heeft eigenlijk alles wat ik nodig heb voor een snelle vakantiefiets: Staal, schijfremmen, nokjes voor dragers, en ruimte voor dikke banden (tot 45mm). Dit maakt dit frame volgens mij de ideale basis. De looks zulllen lekker klassiek worden, ik zelf ga voor een zwart frame en mijn vriendin wil graag de mint-kleurige. Stuurlinten en zadel worden iets van bruin en de velgen moeten zilver of chroom worden. Ik overweeg mijn wielsetje uit mijn singlespeed om te gaan bouwen voor deze fiets voor de ultieme classic look schijfremmen-wielset.
Frameset: Surly Straggler
Groep: Shimano 105 Black 5800 11-speed compact,50-34 voor en 11-32 achter
Remmen: Avidmech BB7 road set 160mm
Wielset: Surly 32-spaaks naven voor+achter met Rigida DP18 gepolijste 30mm hoge velgen en RVS spaken
Balhoofd: Cane Creek ahead set 40 EC34 1 1/8" Silver
Banden: Panaracer Pasela tourguard 700x37 vouwband
Stuur: Salsa Cowbell 3
Stuurlint: Brooks Cambium naturel bartape
Stuurpen: Rictchey Classic stuurpen 110mm
Zadelpen: Rictchey Classic alu 27,2 350mm
Zadel: Brooks Cambium C17 naturel zadel
De bepakking:
We willen zo licht mogelijk reizen en we nemen, anders dan 10 jaar geleden, dus geen kampeerspullen mee. We willen van B&B naar B&B reizen en willen als bagage alleen twee grote Ortlieb tassen meenemen die we op een achterdrager aan de fietsen hangen. Eventueel nog met een tas daar bovenop maar we proberen de bagage tot een minimum te beperken.