Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Hulp in het zoeken van CX fiets

anpa
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 mar 2015 13:48
Locatie: Olen

anpa 29 dec 2015 00:04

Hoi,

Na een mislukt mtb verhaal wil ik graag mijn fietsstalling uitbreiden met een Cyclocrossfiets.
Bedoeling van de fiets is om zowel op de baan als onverhard, zonder teveel aanpaswerk en oppassen waar ik rij gedoe, te kunnen fietsen.

Ik ben 1m72, kort bij de 80kg en zeker niet lenig.
Mijn wegfiets is een Merida Ride 94 van 2014. Een simpele fiets met 105 componenten die me tot op heden zonder veel ongemakken veel km's plezier heeft bezorgd.

Nu zit ik vat met het zoeken naar een CX fiets. Rekening houdende met de stack en reach (mij verteld dat ik dat quasi hetzelfde moet houden), lijkt het dat cx fietsen toch nog veel verschillen in mogelijke rijderspositie.

Ik heb een PDF file gemaakt met daarin de fietsen waarin ik graag een keuze had gemaakt.
https://www.dropbox.com/s/81dbs2lrtjlrw3f/geo.pdf?dl=0

-Kona Jake the Snake
-Merida Cross 500
-Focus Mares AX Disc 105

De focus vind ik persoonlijk niet de mooiste, maar als je er eenmaal mee rijdt dan zie je dat toch niet. Zijn uitrusting vind ik wel de beste. TRP HY/RD, 105, de wielen zouden aan de zware kant zijn maar wel zeer stevig. En hij heeft voor en achter steekassen.
Volgens de kenners is hij wel het langst en heeft hij de laagste kop.

De Merida is de meest betaalbare en qua kleurstelling vind ik hem wel wat hebben.
Eveneens een mix van 105 en TRP mechanische remmen.
Steekas enkel vooraan.

De JTS, De mooiste volgens mij maar de minste qua remmen, denk ik.
Single piston mechanische remmen en naar't schijnt aan de zware kant. Aangezien ik zelf ook aan de zware kant ben kan ik beter aan mijn gewicht werken.
De houding op de fiets zou wel het neutraalst zijn.

Ik heb nog geen enkele van de 3 fietsen kunnen bezien, vasthouden of testen. Ze zijn blijkbaar nergens in de showroom geplaatst. Enkel op bestelling.


Alle tips zijn welkom en een verduidelijking over stack en reach mag. Maar zover ik het begrijp gaat het over kophoogte en reikwijdte.

Bedankt alvast.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16740
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 29 dec 2015 00:46

Een crosser moet zeker niet langer worden dan je racefiets dus de Focus in maat S of de Merida in maat 52. Bij de Kona wordt stack wel erg laag.

Stack en reach heb je goed begrepen. Helaas is er bijna geen enkele fietsenmaker die crossfietsen op voorraad heeft, zeker geen kleine maten.
Campagnolo Ultra Dork

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 29 dec 2015 07:39

Je hebt ong mijn maten en hebt een frame nodig met een horizontale bovenbuislengte van 53,5/54 en een balhoofdbuis van 13/14 cm.
Dat houdt idd in zoals Ernie al zegt, een mt S of 52.
Ik weet niet wat je budget is, maar ik heb vanwege mijn lengte een frame genomen met een aflopende bovenbuis, waardoor de zadelpen iets verder uit het frame komt.
De Specialized Crux en de Trek Boone voldoen daar aan en dat ziet er beter uit.
De meeste crossers hebben een traditioneel frame, met rechte bovenbuis zoals de Ridley, Focus, Colnago.
Succes.

anpa
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 mar 2015 13:48
Locatie: Olen

anpa 29 dec 2015 22:03

scottpch schreef:Ik weet niet wat je budget is, maar ik heb vanwege mijn lengte een frame genomen met een aflopende bovenbuis, waardoor de zadelpen iets verder uit het frame komt.
De Specialized Crux en de Trek Boone voldoen daar aan en dat ziet er beter uit.
De meeste crossers hebben een traditioneel frame, met rechte bovenbuis zoals de Ridley, Focus, Colnago.
Succes.
Mijn budget ligt ergens rond de €1500,-
Wat meer zou kunnen als ik ook behoorlijk meer krijg voor dat geld maar als ik zo wat rond zie, merk ik dat je al gauw boven de €2000,- en dat vind ik persoonlijk al behoorlijk wat geld voor een fiets die enkel een recreatief doel heeft.

Wat die slooping betreft, ik heb daar ook al aan zitten denken maar gaat een horizontale buis iets doen aan de positie of is het echt enkel het esthetische?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 30 dec 2015 08:02

Nee, doet niets aan de positie.
Veel merken geven in hun geometrietabel de horizontale bovenbuislengte weer, dat is de maat die je nodig hebt.
Maakt niet uit of het een sloping of traditioneel frame betreft.
Bij een sloping frame heb je minder maten nodig, is goedkoper voor de fabrikant om een xs, s, m, l, xl te produceren, dan 48, 50, 52, 54, 56, 58, 60, 62.

jawie
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 mar 2010 22:07

jawie 30 dec 2015 10:36

Een CX heeft bij dezelfde maat een andere geometerie, omdat je hem anders gebruikt. Op de racefiets zit je meestal gestrekter en dieper. Doorgaans hou je dezelfde maat aan als je wegfiets. Je frame is dan bijv korter, bracket zit hoger, etc.
Omdat je een CX ook moet kunnen dragen hebben veel frames een horizontale bovenbuis ipv een sloping bovenbuis. Of slechts een licht aflopende bovenbuis.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 30 dec 2015 11:24

Zie m'n bijdrage in het topic cyclocross fietsen, pag.146, bij " Racefietsen", bij de vragen van Rene omtrent een cyclocrosser. ;)
Klopt dat ze bij de cyclocrosser de traditionele vorm hebben, vanwege het "schouderen" van de fiets.

anpa
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 mar 2015 13:48
Locatie: Olen

anpa 30 dec 2015 22:06

De vorm of kleur maakt mij niet zo veel uit. Belangrijker is hoe de fiets zit en stuurt.

Daarom is mij aanbevolen om een fiets te zoeken waarvan stack en reach kort bij mijn wegfiets liggen.
Nu stel ik me de vraag, als de reach nagenoeg hetzelfde is maar de stack een stuk kleiner is, is dat recht te zetten door te spelen met de stuurpen?

Mijn vorige wegfiets was een Cube Agree GTC Pro, waarbij ik de stuurpen sowieso moest op zijn kop zetten + 2 spacers. Deed ik dat niet had ik na 25km last van mijn nek en onderrug.
Daarom overgeschakeld naar de Merida Ride 94. Geen spacers en stuurpen netjes omlaag.
Wel heb ik op beide fietsen een compact stuur gemonteerd.

Bravio
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jan 2015 15:29

Bravio 07 jan 2016 09:02

Voor 1500 euro heb je ook modellen met schijfremmen. Overwegen waard. Canyom inflite oid
Pain is just french for bread.

Plaats reactie