Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Freewheel monteren voor een singlespeed

trislow
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 jul 2007 10:24
Locatie: Amsterdam
Contact

trislow 26 jul 2010 17:50

Hi,

ben van plan een singlespeed te maken van een oude koga roadspeed. ik wil hier een enkele freewheel voor aanschaffen en monteren, maar waar moet ik zoal rekening mee houden?

Nu 6 tandwielen en ik plaats er 1 terug? Kan ik elke freewheel aanschaffen?? en hoe kan ik de plaatsing beinvloeden voor een juiste uitlijning van de ketting? Hoeveel tands achter en hoeveel voor? Gebruik is stads


mvg

ps plaatjes, prijzen en adressen zijn van harte welkom

peedsbikes
Forum-lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 24 apr 2006 18:35
Locatie: Wilnis

peedsbikes 27 jul 2010 00:57

Je kunt op je huidige freewheel 1 tandwiel monteren, en de rest uitvullen met losse tussenringen die je overhoud van oude cassettes. Anders kun je een baannaaf aanschaffen en deze toepassen, wel even de naafbreedte aanpassen naar je inbouwbreedte van je huidige frame.
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 27 jul 2010 01:03

peedsbikes schreef:Je kunt op je huidige freewheel 1 tandwiel monteren, en de rest uitvullen met losse tussenringen die je overhoud van oude cassettes.
Volgens mij bedoel je nu een cassettenaaf.

M-Gineering over ss conversies:

Kun je een zo'n oude 5-speed freewheelnaaf gebruiken?
Technisch wel, als je eventueel een langere as monteert en flink met afstandsbussen stoeit om een rechte kettinglijn te krijgen. Wel moet je er op verdacht zijn dat de flenzen van zo'n naaf dicht bij elkaar staan, en met een enkelvoudig freewheel komt de linker flens misschien dichter bij het midden dan de rechterflens. Je hebt dan weer een niet -symmetrisch wiel, maar nu met de paraplu aan de verkeerde kant!
Afbeelding
de linker spaken staan rechter dan de tandwielkantspaken!
Controleer wel of de padden evenwijdig staan, want zo'n as gaat makkelijk krom.
Heb je een oud pignon uit het pre-index tijdperk, dan zitten daar nog redelijk grote -lees: slecht schakelende- tanden op. Op een Maillard bv gebruik je de eerste schroefkrans (#3) en de krans zit dan al gauw 12mm of verder naar rechts als met een enkelvoudig freewheel. Zeker op een citybike met een vaste kettingspanner die er voor zorgt dat de ketting niet ontspoort wil dat prima.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

trislow
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 jul 2007 10:24
Locatie: Amsterdam
Contact

trislow 27 jul 2010 13:40

heren, alvast bedankt voor de suggesties/tips.

@scepticus, heb daar helemaal niet bij stil gestaan. Moet het verhaal wel 2/3 keer doorlezen alvorens ik het voor ogen zie (bij pignon moet ik meteen aan een duif denken maar dat is pigeon)

Is het mogelijk om de volgende freewheel 16T te bevestigen op de casettenaaf??

Afbeelding

bron: http://www.m-gineering.nl/shopcog.htm

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 27 jul 2010 14:43

sixspeed is altijd een freewheel, zit geschroefd op de naaf. Dat is heel wat anders dan een cassette, feitelijk een stapel tandwielen. Het vrijloopmechanisme zit dan in de naaf. Een freewheel (heeft schroefdraad) op een cassettenaaf (heeft splines) is onmogelijk.

trislow
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 jul 2007 10:24
Locatie: Amsterdam
Contact

trislow 27 jul 2010 16:03

@klimmer, aha dan heb ik ff een domme vraag gesteld.

[img=http://arnowelzel.de/sheldonbrown/image ... -vs-k7.jpg]

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 27 jul 2010 21:06

Bij een opschroefnaaf (links op de foto) monteer je dus een freewheel
Afbeelding
en regel je de kettinglijn/centreren achterwiel door de as anders te spaceren en het wiel te re-dishen.

Bij een cassettenaaf (rechts op de foto) monteer je een SS cog
Afbeelding en een handje cassettespacers.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

jvdh
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 21 apr 2010 20:20

jvdh 28 jul 2010 15:54

Ha, ik ben met hetzelfde ebzig (ook een Koga Roadspeed)
Ik begrijp dus dat deze 6-speed een freewheel heeft. Weet iemand of de tandwielen van deze freewheel los te halen zijn zodat ik er één kan terug plaatsen met spacers of werkt die grap alleen bij een cassette?

trislow
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 jul 2007 10:24
Locatie: Amsterdam
Contact

trislow 28 jul 2010 16:14

he jvdh, ik ben ook met een koga roadspeed bezig. ga je voor fixed of Single??

Heb net een tool aangeschaft om het geheel los te krijgen ik ga het vanavond/morgen proberen.

Voor de ervaren rijders is een 42x18 een beetje te doen?? Gebruik in de stad (<10km ;) )
(crank 170mm / 28", ander mogelijkheid is 52x18)

(iets te snel de freewheel gekocht dacht dat het 16T was)

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 28 jul 2010 17:26

42/18 is voor lange rechte stukken aan de lichte kant, maar in de stad best te doen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

trislow
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 jul 2007 10:24
Locatie: Amsterdam
Contact

trislow 28 jul 2010 19:48

ok, hoe werkt dit stuk gereedschap
Afbeelding

Denk nl. dat ik toch niet het juiste heb gekocht. hij "pakt hem niet", het lijkt erop alsof de tool tegen de kogels aankomt. Moet de freewheel removal tool niet in de 9 gleufjes vallen??

Of moet ik de kogeltjes op de een of andere manier verwijderen en dan valt de tool er wel in en heeft ie grip????

trislow
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 jul 2007 10:24
Locatie: Amsterdam
Contact

trislow 28 jul 2010 20:46

ok ik heb nu ook de as eruit gehaald (yep, kogeltjes vallen op de grond en rolllen onder de kast).

maar helaas tool heeft geen grip.

denk dat ik de tool moet ruilen/terugbrengen.

Nog andere tips om mijn freewheel los te krijgen?

Als ik naar de FM ga met mijn wiel om te kijken welke tool geschikt is, kan ik dan de as en kogeltjes thuis laten?

Plaats reactie