Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Overbelaste knie?

Eltjo
Forum-lid

Eltjo 02 jan 2016 08:53

Beste Fietsvrienden,

Sinds kerst heb ik last van pijn aan mijn knie tijdens het fietsen. Tijdens normale dagelijkse bezigheden geen last, maar als ik ga fietsen voel ik net achter mijn knieschijf een zeurende pijn opkomen die de rest van het ritje blijft.

Ik fiets nu al een aantal jaar, meestal is dit 2 a 3 keer een uur per week. Echter de dagen voor kerst heb ik wat meer gefietst:

- Zaterdag: 3 uur op Tacx
- Zondag: 100 km buiten.
- Woensdag "gewoon" uurtje Tacx (zonder pijn)
- Vrijdag tijdens uurtje op Tacx kwam de pijn. Dit gebeurde eigenlijk al na 5 minuten, maar toch proberen door te fietsen met het idee om het er uit te fietsen...

Maar nu heb ik dus al sinds 25 december last. Probeer af en toe met mijn mtb buiten wat te fietsen, maar pijn komt al snel weer terug.

Ik snap dat naar fysio/dokter gaan het makkelijkst is, maar wellicht dat iemand het hier herkent en mij kan vertellen waar ik aan moet denken? En is het bijvoorbeeld handig om juist even x tijd helemaal niets te doen om te kijken of het vanzelf weggaat?

Graag jullie welgemeende advies! (Extra informatie kan ik natuurlijk geven)

Oh, en natuurlijk nog de beste wensen en een sportief 2016 :)

Wolfhound32
Forum-lid

Gebruikersavatar Wolfhound32 02 jan 2016 09:05

Lastig om voor een ander te bepalen wat het nu precies is. Daarvoor is de gang naar de fysio toch de beste optie, ondanks al onze goede adviezen.
Knieklachten herken ik wel. Ik heb er in 2014 bijna een jaar lang mee rond gefietst. Uiteindelijk geen enkele last meer door het zadel een fractie hoger te zetten.

Bome
Forum-lid

Bome 02 jan 2016 09:20

Zit de pijn recht achter de knieschijf, of soms iets meer links, of rechts? Kwam het langzaam opzetten, of was de pijn er in een keer? Heb je soms iets horen knappen? Heb je de knie soms verdraaid?

Behalve de toename van de training is er verder niks veranderd?
Geen wijzigingen aan fiets, of schoenen?

Hoe gaat hurken (en dan met name de diepe hoeken), lang zitten (kun je de knie dan langer in dezelfde houding houden, of moet je hem een keer strekken). Kun je druk op de knieschijf verdragen? (zoals erop zitten)

Hoe is je manier van fietsen. Fiets je met de knieen recht, of druk je ze iets naar binnen. Hoge cadans, of stoempen?
Hoe zijn die fietsritjes gegaan. Makkelijk, of werd je toch vermoeid en ben je anders gaan fietsen.
Veel hoogtemeters gehad, of hoge weerstand op de tacx?

Eltjo
Forum-lid

Eltjo 02 jan 2016 09:44

Hoi Borne, wat een vragen! (Positief hoor)

Zit de pijn recht achter de knieschijf, of soms iets meer links, of rechts? A: Het is mijn rechterknie en zit dan midden/links

Kwam het langzaam opzetten, of was de pijn er in een keer? A: Het komt na 5 a 10 minuten opzetten. Relatief snel

Heb je soms iets horen knappen? A: Nee, niet bewust meegemaakt

Heb je de knie soms verdraaid? A: Nee, niet bewust meegemaakt

Behalve de toename van de training is er verder niks veranderd? A: Nee, ja ben naar binnen gegaan en dan voornamelijk Zwift (https://www.strava.com/athletes/815567 Kudo's welkom :like: )

Geen wijzigingen aan fiets, of schoenen? A: Nee

Hoe gaat hurken (en dan met name de diepe hoeken), lang zitten (kun je de knie dan langer in dezelfde houding houden, of moet je hem een keer strekken). Kun je druk op de knieschijf verdragen? (zoals erop zitten) A: Ook hier geen last van. Is eigenlijk alleen met fietsen. Ben nog niet gaan hardlopen om te kijken of het hier ook optreedt.

Hoe is je manier van fietsen. Fiets je met de knieen recht, of druk je ze iets naar binnen. Hoge cadans, of stoempen? A: Ik probeer altijd cadans op 90 - 95 te houden

Hoe zijn die fietsritjes gegaan. Makkelijk, of werd je toch vermoeid en ben je anders gaan fietsen. A: Nee niet echt heel vermoeiend, de lange ritjes waren echt om lange afstanden (zitten) te trainen.

Veel hoogtemeters gehad, of hoge weerstand op de tacx? A: Nee, alleen de sprintjes bij Zwift, maar die mogen ook geen naam hebben.

Bome
Forum-lid

Bome 03 jan 2016 20:51

Kijkend naar de hoeveelheid die je gefietst hebt tov voorgaande weken, en de locatie van de klacht, lijkt het op knieklachten die voortkomen uit het gewricht tussen knieschijf en knie. Maar iemand die er naar kan kijken kan het vast beter vertellen. Ik zou een (sport)fysiotherapeut opzoeken.

voor nu: Rust nemen (pijnlijke bewegingen beperken), en als je wilt fietsen op licht verzet.

ottorongo
Forum-lid

ottorongo 03 jan 2016 23:40

Ik heb het enkele jaren terug ook voorgehad. Ik smeerde toen een onsteking remmende zalf, reed met een knieverband, reed op een lichtere versnelling en ging naar de kiné. Wat het meest de doorslag gaf bij de genezing.
. . . ..weet ik niet. :shock:

Fietsjongen
Forum-lid

Fietsjongen 04 jan 2016 00:07

Wat ikzelf soms heb, is dat mijn knie wat geïrriteerd aan gaat voelen als plotseling de temperatuur buiten is gedaald, alsof de kniebanden wat stijf zijn. Wat jij ervaart lijkt overeen te komen met wat ik heb. Na een week gaat het dan weer weg en is het in orde, alsof de kniebanden dan gewend zijn aan het koude weer. Tijdens het lopen buiten en lopen binnen heb ik geen last, en na het afstappen is het na een paar minuten ook weer weg.
Zou het misschien iets met het weer te maken kunnen hebben?

ottorongo
Forum-lid

ottorongo 04 jan 2016 00:27

Mijn knieproblemen deden zich wel voor in volle zomer

Eltjo
Forum-lid

Eltjo 04 jan 2016 18:10

Bedankt voor de reacties, ben vanmiddag bij de dokter geweest. Hij denkt dat het een combinatie is van "Springersknie" en "Retropatellaire Chondropathie"

Door veel te koelen (liefst 4 keer per dag), rust en fietsen op licht verzet zou het vanzelf over moeten gaan.

Mocht dit niet helpen dan verder kijken en wellicht naar Fysio.

Voorlopig dus bovenstaande maar aanhouden en dus fietsen op de Tacx. Uiteraard stoppen als ik het weer ga voelen.

Tracing_NL
Forum-lid

Gebruikersavatar Tracing_NL 05 jan 2016 13:19

Wat ook nog zou kunnen is dat je een irritatie aan de knie hebt (en dan is jouw klacht precies het plekje) vanwege een te dikke/strakke wintercollant. Heb dat zelf ook wel eens gehad, zeker aan het begin van de winter. Ook sneller last als je een collant hebt met "voetbandjes" en deze inderdaad zo laat zitten.

Dit is hier in het forum ook al eens vaker ter sprake geweest.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Eltjo
Forum-lid

Eltjo 05 jan 2016 13:35

Hoi Tracing_NL, ik denk niet dat dit het zal zijn, heb namelijk geen nieuwe kleding en heb ook nog niet met winterkleding gefietst.

Maar bedankt voor het mee denken!

opperhoofd
Forum-lid

Gebruikersavatar opperhoofd 05 jan 2016 16:01

Meet je zadelhoogte eens, wellicht is je zadelpen wat gezakt.
Een ssortgelijke pijn had ik een keer na een paar MTB ritten. Ik zat me echt af te vragen hoe het nou kon aangezien ik niet veel had veranderd aan de fiets. Na wat zoeken en suggesties eens de zadelhoogte gemeten en inderdaad, dat was het.

Ik hoop wel voor je dat je weet wat je zadelhoogte en zadelsetback is.

Plaats reactie