Pagina 1 van 1

Bergverzet

Geplaatst: 03 jan 2016 20:13
door jorritwillaert
Hallo,

Op mijn racefiets zit een "dubbel" voortandwiel, m.a.w. een 53/39 in combinatie met een 25-13 achter. Als derailleur heb ik Ultegra di2 met korte kooi.
Ik zou de Mont Venoux dit jaar willen beklimmen en ik zou de Ronde van Vlaanderen meerijden. Met een combinatie van 39-25 ga ik die Ventoux met een cadans van 40rpm opgeraken, dus dat wordt niets. Ik heb al gevonden dat ik mijn achtercassette maximaal kan uitbreiden tot een 28t. Dat zal nog steeds niet lukken... Had dan ook een tijdje gedacht om de 39 tijdelijk te vervangen door een 30, maar heb dan ook weer gelezen dat de voorderailleur dat niet aankan. Wat zouden jullie aanbevelen?

Jorrit

Re: Bergverzet

Geplaatst: 03 jan 2016 20:27
door appie
Je kan ook een compact (105) kopen. Of bij de nieuwe ultegra hoef je alleen de kettingbladen te vervangen.

Het gaat trouwens niet om je voorderailleur, deze is gemakkelijk af te stellen. Maar om de combinatie van de kettingbladen. Wanneer je een andere combinatie kiest dan gebruikelijk, bestaat de kans dat je ketting eraf vliegt en dat zou zonde zijn van je frame.
Op het forum zijn er genoeg mensen die het wel doen. Maar dat is voor iedereen een persoonlijke keuze.

Re: Bergverzet

Geplaatst: 03 jan 2016 21:57
door joopi
Als je ultegra 6800 hebt (11 versnellingen) kun je de voorbladen vervangen. Voorbladen 50/34 bladen met achter een cassette 11-28 kost je ongeveer €150 (die je weer terugverdiend omdat de andere bladen en cassette in de tussentijd "gespaard" worden en je die buiten de bergen kan oprijden) en geeft je voldoende bereik om ook de Ventoux op te komen. En de Paterberg. Met Ultegra 6700 (10-speed) moet je de hele crank verwisselen, kost je ongeveer €50 meer dan alleen de bladen.

Re: Bergverzet

Geplaatst: 03 jan 2016 22:01
door kogafan
Hallo jorritwillaert je zou als je een 10 speed di2 hebt voor een compact crankstel kunnen gaan 50 34 . Je kan dan achter een 12 30 cassette nemen , dit schakelt goed met een korte kooi . ik heb die combinatie ook en dit werkt goed.

Re: Bergverzet

Geplaatst: 03 jan 2016 22:13
door NoChain
Als bij het monteren van een 30 op een dubbel je grootste zorg je voorderailleur is dan denk ik dat je best je fiets naar de FM brengt ;-).

Koop zoals aangegeven gewoon een 50-34. Als je geen koers rijdt zie ik niet in waarom iemand met een 53 zou rijden.

Re: Bergverzet

Geplaatst: 04 jan 2016 00:00
door klimmer
NoChain schreef:Als bij het monteren van een 30 op een dubbel je grootste zorg je voorderailleur is dan denk ik dat je best je fiets naar de FM brengt ;-).
:mrgreen:

Re: Bergverzet

Geplaatst: 04 jan 2016 18:11
door jorritwillaert
Ik heb een rotor dubbel, maar in tweedehands heb ik een sram 22 red gezien voor 50 euro (alleen 2 kettingbladen, geen crankstel). Dat is een compact (50/34), maar op het grootste tandblad staat er " only 11 speed", maar hoe kan een voorblad nu afhankelijk zijn van de grootte van de cassette?
Ps: zou deze vervangen van Rotor naar Sram en probleem opleveren, of niet?

Jorrit

Re: Bergverzet

Geplaatst: 04 jan 2016 18:48
door janssensroel
Ik heb de Ventoux dit jaar opgereden en heb achteraan een cassette van 11/28 en vooraan heb ik de 39 vervangen door een 34.gaat prima heb de dura ace di2. Dus bij Shimano geen probleem.
Ga dit jaar hem namelijk verschillende keren oprijden want zit er namelijk op 20 km af en mijn zoon van 12 dan zal er samen met mij oprijden ale proberen voor hem tot boven te loodsen via sault.
Succes

Re: Bergverzet

Geplaatst: 04 jan 2016 20:25
door klimmer
Bepaald geen antwoord op de vraag, toch? Of Jorrit hiermee wel verder kan, is nog de vraag. Zeker gezien zijn plan om een 30t op zijn crankstel te zetten, is het vooral de vraag of hij zijn materiaal wel kent. Hij mag het zelf zeggen.
Die 11v only bladen zullen het probleem niet zijn, behalve wat afstellen misschien.

Re: Bergverzet

Geplaatst: 04 jan 2016 20:40
door janssensroel
Goed lezen klimmer.! Als hij een 34 plaatst en een 28 achteraan werkt dit perfect!
Zowel zijn benen als afstelling zal lukken!

Re: Bergverzet

Geplaatst: 04 jan 2016 20:56
door klimmer
Waar lees jij dat de Rotor-crank een boutcirkel van 110mm heeft? En ook dan is een 30t totaal onmogelijk.
Jorrit doet onnodig mysterieus over zijn materiaal of hij beseft de betekenis daarvan niet. Ik denk het laatste, zoals al eerder verondersteld.