Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Vivoactive

arnos
Forum-lid

arnos 06 jan 2016 10:04

Ik heb sinds een ruime maand naast een Garmin edge 1000 ook een Garmin Vivoactive (https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/prod150767.html). Hij wordt door Garmin voornamelijk gepositioneerd als activity tracker, ik kocht hem voor het schaatsen en een enkele keer hardlopen, maar hij doet het ook prima op de fiets. Scherm is goed leesbaar, batterij gaat lang mee, notificaties van je telefoon worden weergegeven op het scherm. Grootste nadeel is dat hij geen data van je power meter weergeeft. Ook als horloge voor dagelijks gebruik bevalt hij me prima.
Ik kocht hem bij de V&D online, met een couponcode voor €159 en dat is hij meer dan waard.

herwerdenrijder
Forum-lid

herwerdenrijder 06 jan 2016 10:39

Mooi ding. Jammer alleen dat je voor HF nog een borstband moet gebruiken. Er zijn tegenwoordig alternatieven waar dat niet meer hoeft en je HF (via infrarood?) op je pols wordt gemeten.

arnos
Forum-lid

arnos 06 jan 2016 11:00

Dat zou inderdaad mooi zijn als hij dat ook deed. Het schijnt wel wat minder accuraat te zijn?

opperhoofd
Forum-lid

Gebruikersavatar opperhoofd 06 jan 2016 12:51

Ik heb die ook gehad. Erg plat ding en een lange accuduur als je geen gps activiteiten draait. De waterdichtheid is erg goed vanwege het ontbreken van een poort. Data overdracht gaat draadloos via bluetooth of een kabel via contactpunten. Het opladen gaat via dezelfde kabel. De smartfuncties, connectie met telefoon, zijn erg beperkt. Berichten en inkomende gesprekken zie je, daarbij is het zo dat de berichten vaak niet helemaal gelezen kunnen worden wegens te klein scherm en niet kunnen scrollen. Voor fietsen vond ik het best prima maar het scherm wordt erg slecht benut. 3 Datavelden per scherm. Het aantal en de weergave is niet instelbaar, wel het type data wat je wil zien. Het is een beetje op te lossen via een connect iq app. Echter moet die dan maar net bestaan en naar wens zijn of je moet er zelf een maken. Het opnameinterval van de gps is smart en zal zo blijven. De connect iq sdk is vrij beperkt en iets als dit kan je niet veranderen, dat vraagt een firmware aanpassing.

Heb je iets meer te besteden dan zeker de 920XT kopen. Deze is wel iets dikker en heeft fysieke knoppen ipv een touchscreen. Voor de rest alles en veel meer dan de vivoactive. Als je beide apparaten hebt (gehad, de vivoactive heb ik verkocht) dan merk je dat de vivoactive heel veel net niet is. Dat is ook de bedoeling van Garmin om zo voor beide apparaten een markt te houden. Hardwarematig gezien (zelfde scherm, geheugen en soc connect iq capable) zou de vivoactive veel meer van de 920XT kunnen.

Tegelijkertijd had ik een Sony Smartwatch 3. Ook een horloge met gps. In tegenstelling tot de vivoactive is deze gps met een gebruiksaanwijzing. Met vocht, bv wat zweet tussen pols en horloge, hapert de ontvangst. Wie dat door de test heeft laten komen, dikke ontwerpfout. De smartfuncties zijn erg goed. Berichten, inkomende gesprekken, standalone apps (heel jammer van de gps werking!) en muziek afspelen via bluetooth.

Voor mij als horloge nu de Smartwatch 3 en als sporthorloge de 920XT.
Een apparaat dat aan beide voldoet bestaat voor mij nog niet.

evrieselaar
Forum-lid

evrieselaar 06 jan 2016 13:57

Een simpel antwoord op jouw laatste zin: De Fenix 3! Alle mogelijkheden van de 920XT maar dan in een 'normaal' horloge en goed werkende smartwatch functies.

Plaats reactie