Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Sportvoeding jeugd

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 06 jan 2016 18:25

Ik ben op zoek naar een geschikt alternatief inzake sportvoeding voor jeugd.

Mijn dochter heeft haar wedstrijden vaak zeer vroeg in de ochtend. Het liefst geef ik haar gewoon een banaan en wat thee of water, echter ze weigert vaak te eten 's ochtends vroeg.

De meeste sportvoeding staat bol van de suiker en de gemiddelde calorische dosis waarde is alleen voor volwassenen geschikt.

Gezien haar probleem met vast voedsel zoek ik een vloeibaar alternatief (liever geen gels), goed gebalanceerd tussen suikers en "andere" koolhydraatbronnen, enigszins isotoon is een nice to have en het liefst nog biologisch van oorsprong ook.

De prijs maakt mij niet zo heel veel uit. Overigens, als je nog een idee hebt hoe ik haar wel aan het eten krijg is dat wellicht het meest goedkoop en de beste oplossing in mijn ogen...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 jan 2016 19:16

Klinkt alsof je het wel erg complex wilt maken, isotoon en dergelijke zou ik me echt niet druk over gaan maken. Als ze zegt dat ze er misselijk van wordt oid dan is het tijd om af te vragen of het wel goed is.

Ze is zeker niet de enige die moeite heeft met vast voedsel 's ochtends vroeg. Al eens iets van yoghurt of vla geprobeerd? Eventueel iets als drinkyoghurt?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 06 jan 2016 19:18

Hallo Ruud,

Ik ben zelf een zwemmer en daar zie ik dit probleem regelmatig terugkeren, zowel bij jongens als bij meiden. Op mijn website heb ik een interessant artikel voor zwemmers geschreven, dat misschien ook interessant is voor jouw.

http://www.alansmeets.nl/blog/voeding/w ... mwedstrijd

Jouw vraag gaat over sportvoeding. Wat is sportvoeding eigenlijk? Veel mensen denken bij sportvoeding alleen maar aan repen, gels, sportdrank, pilletjes, eiwitten etc. Sportvoeding is echter het geheel van wat je eet. Al die repen en gelletjes hebben totaal geen nut als je voedingspatroon niet klopt.

Voor je dochter is het dus belangrijk om voor de wedstrijd iets te eten. Je schrijft niet erbij om welke sport het gaat en hoe lang zo'n wedstrijd duurt. Als ik nu als voorbeeld een cyclocross wedstrijd neem dan duurt die waarschijnlijk hoogstens 40 min en 20 min opwarmen. In zo'n korte tijd put je de glycogeen voorraden niet uit dus je hebt geen enorme hoeveelheden voeding nodig.

Je geeft ook niet aan hoe oud je dochter is. Maar tot een jaar op 12-14 gebruiken kinderen hele andere energiesystemen. Zij verbranden veel meer vetten op hogere intensiteit en verzuren daardoor ook een heel stuk minder.

Een klein ontbijt is dus al vaak genoeg om op een gezonde en verantwoorde manier door zo'n wedstrijd heen te komen. Laat ik voorop stellen dat iedereen 's ochtends altijd moet ontbijten, sport of geen sport. Ik snap dat niet iedereen dat makkelijk vind maar je moet een lichaam er ook aan laten wennen. Daarnaast is het bioritme erg belangrijk. Op regelmatige tijden naar bed en het liefst met een knuffelbeer in plaats van een telefoon;)

Daarnaast is het belangrijk om goed gehydrateerd te gaan slapen. Als je met een vochttekort gaat slapen wordt dit vochttekort 's nachts alleen maar groter en dit draagt bij tot het niet kunnen eten in de ochtend. Praat er met je dochter over dat ze aan de kleur van haar urine kan zien of ze genoeg gedronken heeft. Voor het naar bed gaan moet deze wit tot licht geel zijn. Als je dochter nog erg jong is kun je er zelf opletten dat ze in de avond nog iets extra's drinkt en dan steeds kleine slokjes neemt. Dus niet een glas water achterover slaan;)

Er zijn heel veel alternatieven om in de ochtend te eten. Begin met een glas vruchtensap, dat helpt om het verteringsstelsel op gang te brengen. Als ze in de avond ervoor goed gegeten heeft kan een pakje sultana's al voldoende zijn om een wedstrijd van een uur mee door te komen. Al zie ik liever dat ze een goed ontbijt neemt. Yoghurt met banaan, fruit yoghurt, pudding, geroosterd wit brood met jam, havermout pap met fruit, een panna cotta met fruit en muesli, pannenkoeken, milkshakes, smoothies etc. zijn allemaal opties om uit te proberen. Als er zenuwen in het spel zijn kan een kop thee de maag tot rust brengen. Een beetje extra suiker toevoegen kan voor een wedstrijd geen kwaad;)

Het is belangrijker om iets te eten dan om grote hoeveelheden te eten!

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 06 jan 2016 19:31

Hoi Alan, goede aanvullende vragen. Mijn dochter is 12 jaar oud en het gaat om cyclo koersjes en koppelwedstrijdjes waarbij de intensiteit vaak behoorlijk hoog ligt merk ik. Veel tussensprintjes altijd !

Ik haal eigenlijk sportvoeding aan gezien die vaak wat meer calorien in geconcentreerde vorm bieden in vergelijk met "reguliere" voedingmiddelen.

Ik had voeding van Action Care gevonden, maar dan krijg je gewoon 400 calorien aan suiker via 50ml water naar binnen....

's ochtends gaat er meestal nog wel een kiwi of een peer in, maar daar blijft het bij. Grappig dat je de warming up aanhaalt. Want eigenlijk wil ik dat ze daarna zeker wat eet, en dat gaat vaak ook nog moeizaam. De nachtrust gaat gelukkig wel goed en ja, ze heeft gelukkig last van gezonde wedstrijdspanning (hoewel de puntencompetities wel de zenuwen geven). Met drinken had ze ook een probleem, maar dat is inmiddels opgelost en drinkt ze nu constant kleine beetjes voor, tijdens en na de wedstrijd.

Ik zal je blog even gaan lezen !

@amclassic-fan, een glas Arla krijg ik er nog wel in, maar of dat nu de juiste bodem geeft ?

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 06 jan 2016 19:53

Op die leeftijd is het wel belangrijk om voldoende te gaan eten. Ze zit in haar groeispurt of die zal eraan gaan komen.

Een kiwi is iets aan de lage kant maar supplementen van 400Kcal zijn ook overdreven voor een cross van een uur (met warming up erbij). In de drank die ze nu krijgt zit waarschijnlijk ook al iets dat ze niet nodig heeft;) Een beetje siroop met water en een pakje chocomelk doen wonderen!

Een ontbijt van 250-400Kcal zal wonderen doen, dan hebt je geen 'sportvoeding' nodig, misschien wat winegums om te snoepen;)

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 06 jan 2016 20:26

Hahaha, mijn vrouw (overigens een ex wedstrijdzwemster van het Inge kaliber) kwam ook al met siroop aan !

Dat pakje chocomelk lijkt mij wel wat, ik ga daar eens mee experimenteren en een paar winegums meenemen, die komen wel op denk ik ;-)

Vooralsnog redelijk goedkope oplossingen dus.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 06 jan 2016 21:47

Een bakje met wat yoghurt met muesli en stukjes banaan? Of desnoods vamillavla met muesli? Ik krijg heel vroeg 's ochtens ook niks weg, zeker geen brood maar wat zuivel lukt nog wel. En dan neem ik een banaan mee voor aan de start (van whatever ik vroeg voor op moest).
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 07 jan 2016 07:43

Mijn kinderen (weliswaar allen jongens) eten 's ochtends eigenlijk altijd een bakje chocolade vla met hagelslag of gekleurde muisjes. Soms ook wel vanille yoghurt met cruesli. Dat lusten ze prima op de vroege ochtend.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Gebruikersavatar
Zander
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:48
Locatie: Arnhem

Gebruikersavatar Zander 07 jan 2016 14:54

Brood is voor mij vroeg in de ochtend ook lastig, Brinta krijg ik er wel goed in. Misschien dat dat helpt.

Gebruikersavatar
maikelvw
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 jul 2015 08:51

Gebruikersavatar maikelvw 07 jan 2016 15:29

Havermout is bij mij zelf een goede optie.

maar kijk eens naar Torq. je zou dan een halve reep kunnen pakken voor de wedstrijd.
een energy reep van Torq gemaakt op haver met gedroogd fruit.
daarnaast een sportdrank met genoeg energie. dan moet ze een heel eind komen :)

Isotoon is trouwens echt een marketing benaming. betekend niet veel meer als oplosbaar dat zijn 95% van de dranken.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 07 jan 2016 15:57

Isotoon is zeker geen marketing benaming! Het heeft te maken met de opname van de vloeistof in de darmen in het lichaam. Zoek maar eens uit hoe dat werkt;)

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8831
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 07 jan 2016 15:59

@maikelvw En als je zoiets nu niet weg kunt krijgen? Daar begint het topic zo ongeveer mee. Ik kan me niet voorstellen als je 's morgens geen brood door je keel kunt krijgen, dat je dan wel zo'n reep erdoor kunt krijgen.
En ik zou zelf ook kiezen voor een pakje chocomel ipv sportdrank.

Plaats reactie