Pagina 1 van 3
Opknappen oude Gazelle
Geplaatst: 25 jul 2010 20:45
door franklin
Ben eindelijk begonnen met het opknappen van een Gazelle Champion Mondial AB. Fiets nieuw gekocht in 1991, niet dat mijn geheugen zo goed is, maar ik heb de bon met aankoopdatum erop nog liggen. Fiets is afgemonteerd met Campagnolo Chorus. Is wel Campagnolo Chorus groep van waarschijnlijk 1990. Kan me nog herinneren dat ik na lang sparen de fiets kon kopen, maar dan wel met de Chorus groep die ouder was.
Vorige week de fiets helemaal uit elkaar gehaald en begonnen met het schoonmaken van ieder onderdeel. Frame ziet er voor zo'n oudje nog goed uit.
Alle onderdelen die hier nu op het frame zitten zijn inmiddels ook helemaal gepoetst en klaar. Frame heeft hier en daar wat schade aan de lak, maar is natuurlijk niet zo vreemd voor een fiets die gebruikt is.
OP de volgende foto is het iets beter te zien
Was niet van plan het frame te laten spuiten. Wil de fiets zo orgineel mogelijk laten, maar aan deze lakschade wil ik toch wel wat gaan doen. Al was het alleen maar om te voorkomen dat het erger wordt. De volgende beschadigingen wil ik ook aanpakken. De eerste is van een fietspomp die ik in die tijd gebruikt heb.
Plus nog een beschadiging aan de binnenzijde van de liggende achtervork.
Verder nog wat hele kleine stukjes lak links en rechts. De voorvork is in perfekte staat net als het Gazelle logo.
De achter derrie had wat lichte schade, maar na behandeling met heel fijn schuurpapier en steeds fijnere polijst pasta is ie vrijwel in nieuwstaat.
Voor de lak wil ik kontakt op gaan nemen met Gazelle. Hoop dat ze mij kunnen helpen bij het zoeken naar de juiste kleur groen en zwart zodat de kleine lakschade zo goed mogelijk kan gaan bijwerken.
Op dit moment ben ik bezig met het schoonmaken van de remmen.
Helaas zijn hier twee onderdelen niet meer door alleen poetsen, polijsten in oude staat te herstellen. Het zijn die twee kegelvormige delen. Ben van plan ze opnieuw te laten verchromen. Volgende week even informeren bij een galvanisch bedrijf in de buurt of ze me kunnen helpen.
Geplaatst: 25 jul 2010 22:22
door oldskoolbiker
Mooi dat je deze fiets een 2e leven geeft.
Old skool bike's rijden immers het lekkerst.
Heb tot vorige week dagelijks op een jaren '70 Raleigh Europa rondgefietst.
Vanwege slijtage aan de aandrijflijn en verkrijgbaarheid onderdelen een jaren 90 fiets gekocht: Giant Peleton ProLite.
Wellicht gaat de Raleigh ook nog in de revisie.
[img=
http://farm3.static.flickr.com/2781/401 ... e46571.jpg]
[img=
http://farm5.static.flickr.com/4101/482 ... ca4a91.jpg]
Geplaatst: 26 jul 2010 17:40
door aapje
In plaats van de lak bijwerken kun je ook doorzichtige nagellak gebruiken. Dat voorkomt roest waar de lak weg is. Natuurlijk niet zo mooi als netjes bijlakken, maar wel veel goedkoper en makkelijker.
Geplaatst: 26 jul 2010 18:45
door franklin
Ik heb inmiddels Gazelle een mailtje gestuurd met de vraag of ze mij kunnen helpen met de zoektocht naar deze kleuren lak. Wil proberen de fiets vrijwel terug te brengen in nieuwstaat. Heb geen haast, dus alle tijd om alles te doen om dit voor elkaar te krijgen.
De Campagnolo onderdelen bliken van zo'n fantastische kwaliteit te zijn dat vrijwel alles met goed poetsen en polijsten, weer zo goed als nieuw te krijgen zijn. Ziet er naar uit dat ik slechts enkele boutjes en moertjes moet gaan vervangen.
Zoektocht naar een cassette en derrie wieltjes is inmiddels ook begonnen. Ketting heb ik inmiddels al gevonden.
@ OldSkool Biker: Ik fiets inmiddels wel op een moderne carbon fiets, maar die oude fietsen blijven iets aparts. Zeker deze, omdat het de eerste fiets is die ik zelf gekocht heb. Ongelooflijk lang voor gewerkt om deze Gazelle toendertijd te kunnen kopen. Is mede de reden dat ik er zo zuinig op ben geweest.
Geplaatst: 26 jul 2010 18:54
door Le Grimpeur
@Franklin. Mooi man! Zelf heb ik héél lang ook zo'n Champion Mondial AB gehad, Brussels blauw met verchroomde voorvoork en liggende rechter-achtervork. En ook met Campa-spulletjes uit die tijd (zelfde remhoeven als jij hebt). Als ik dat zie, gaat m'n hart toch weer sneller kloppen. En "toen" waren de Campa onderdelen veel mooier afgewerkt dan tegenwoordig, daar namen ze toen gelukkig nog de moeite voor. En de lakkwaliteit van Gazelle was toen ongeëvenaard! Zuinig op zijn!
Succes met het bijwerken en de verdere opbouw!
Geplaatst: 05 aug 2010 02:45
door franklin
Langzaam maar zeker komen er weer steeds meer onderdelen op het frame. Sta zelf te kijken van hoe geweldig alles er weer uit ziet na een goede poets beurt. Er zitten al uren en uren in het schoonmaken en poetsen. Ongelooflijk veel polijstpasta gebruikt, maar het resultaat is verbluffend. Zal snel weer wat foto;s maken van de vooruitgang.
Inmiddels bericht gehad van Gazelle, maar het antwoord was wat teleurstellend. Ze kunnen me niet helpen
Op mijn vraag of ze me konden helpen met het zoeken van de kleurcodes van mijn frame kreeg ik het volgende antwoord
"Hartelijk dank voor uw bezoek aan onze site. Leuk te vernemen dat u zoveel plezier beleeft aan uw Gazelle Champion Modial AB fiets die in uw bezit is en welke u aan het herstellen bent.
Helaas kunnen wij u niet helpen aan de juiste kleuren lakstiften doordat de kleurnummers niet bekend zijn. De Champion Modial werd in veel kleuren naar eigen wens gespoten.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en wensen u veel plezierige fietskilometers.
Met vriendelijke groet,
Margo van Lambalgen
consumentenservice
Jammer, maar dan ga ik verder op zoek. Er schijnt in mijn woonplaats een bedrijf te zitten waar ze verf verkopen en mengen, waar ze de kleur kunnen "scannen"en ze de kleur dan kunnen benaderen door te mengen. Van het weekend maar eens met mijn frame langs gaan bij ze.
Verder gaat de zoektocht naar onderdelen nu echt beginnen. Alle kabels zijn echt aan vervanging toe, binen en buitenkabels van zowel rem als schakelkabels. Cassette zal ook niet makkelijk worden, maar gelukkig heb ik geen haast. Voorblad heb ik een vervanger voor, toch zoek ik nog even verder, omdat wat ik nu heb geen orgineel Campagnolo blad is en ik daar toch wel de voorkeur aan geef. Nog genoeg te poetsen en polijsten. Ben iedere spaak van de wielen aan het polijsten ik moet zeggen dat het een held karwei is. Gelukkig maakt het eindresultaat het helemaal goed.
Een paar kleine onderdeeltjes van de remmen zijn na poetsen nog niet zoals ik wil en die breng ik dus binnenkort naar een galvanisch bedrijf om ze opnieuw te laten verchromen. Volgende keer weer een update met foto's.
Geplaatst: 05 aug 2010 07:44
door stillekracht
Ziet er allemaal netjes uit. Mooi project!
Geplaatst: 06 aug 2010 22:40
door franklin
Voorwiel is bijna zover dat alles weer in elkaar gezet kan worden. Snelspanner weer helemaal roestvrij.
[img=
http://fjw-modding.nl/afbeeldingen/gaze ... anner1.jpg]
[img=
http://fjw-modding.nl/afbeeldingen/gaze ... anner2.jpg]
Nog een paar spaken schoonmaken en het wiel is weer zo goed als nieuw. Helemaal als laatste alles nog een keer met de fijnste polijstpasta die ik hier heb behandelen en het is bijna niet van nieuw te onderscheiden. Tot nu toe zitten er dan ook wel 6 poets uren in het wiel. Alles is 3 keer gepolijst, steeds fijner.
[img=
http://fjw-modding.nl/afbeeldingen/gazelle/naaf.jpg]
Remhoeven helemaal uit elkaar gehaald.
[img=
http://fjw-modding.nl/afbeeldingen/gazelle/rem1.jpg]
Ook deze onderdelen grondig schoon gemaakt en gepolijst.
[img=
http://fjw-modding.nl/afbeeldingen/gazelle/rem2.jpg]
Ben bijna tevreden, de roest op die twee "kegels" is te erg om nog weg te poetsen en laat ik dus opnieuw verchromen, maar op dit na zijn nu beide remhoeven klaar.
Geplaatst: 06 aug 2010 22:49
door swoosh
Franklin schreef:Jammer, maar dan ga ik verder op zoek. Er schijnt in mijn woonplaats een bedrijf te zitten waar ze verf verkopen en mengen, waar ze de kleur kunnen "scannen"en ze de kleur dan kunnen benaderen door te mengen. Van het weekend maar eens met mijn frame langs gaan bij ze.
Lakstiften voor een frame dat al wat ouder is heeft toch nooit exact de juiste kleur. Ook de kleur zelf van jouw fiets is een moeilijke denk ik. Misschien kun je beter zelf wat kleine potjes verf kopen en zelf mengen (even vragen aan de verfspecialist welke kleuren en verhoudingen), zo kun je het meest optimale resultaat krijgen voor een lage prijs. je moet er echter wel wat geduld voor hebben.
Geplaatst: 06 aug 2010 23:08
door Le Grimpeur
Franklin schreef:
Ben bijna tevreden, de roest op die twee "kegels" is te erg om nog weg te poetsen en laat ik dus opnieuw verchromen, maar op dit na zijn nu beide remhoeven klaar.
Weet je zeker dat die twee "kegels" verchroomd zijn? Ik heb zelf een flink aantal jaren met een Champion Mondial AB gereden met exact dezelfde remmen. Die twee kegelvormige moeren begonnen bij de voorrem t.g.v. transpiratievocht wat er op terecht kwam bij mij ook een beetje te roesten. Ik heb dat destijds met wat staalwol zo goed als het ging verwijderd. In mijn herrinering zijn het gewoon stalen moeren, dus niet verchroomd, maar ik kan mij natuurlijk vergissen.
Overigens heb je wel eer van je werk, prachtig gedaan! En mijn hart gaat weer open bij het terugzien van dat fraaie, degelijke en mooi afgewerkte Campa spul! Jammer dat die tijd voorbij is!
Geplaatst: 06 aug 2010 23:25
door franklin
De verfspecialist waar ik geweest ben gaat het mengen van de kleur voor me doen, enige wat ik moet doen is het frame meenemen en zij doen de rest. Ze vonden het zelfs leuk om aan zoiets als dit te mogen meehelpen. Gelukkig zitten alle beschadigingen die ik moet bijwerken op gunstige plekken. Ofwel op zwart ofwel op het groen en gelukkig niet op de overgangen van zwart naar groen. Volgens de specialist zijn de kleuren heel dicht te benaderen en zal je heel goed moeten kijken om te zien waar het frame bijgewerkt is.
Heb de moeren nog eens goed bekeken, maar het is echt chroom. Er zitten blaasjes onder het chroom en je kunt het chroom er met een schroevendraaier zo af krassen, bladdert gewoon af.
Geplaatst: 07 aug 2010 14:36
door marcello
@ Chrissie: Voor het polijsten gebruik ik altijd "Belgom". Wereldspul!!
Ik heb het toen destijds gekocht bij een motorzaak.
@ Franklin: Mooi project! Deze blijf ik volgen.