Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Nieuw zadel, nog even wennen?

Marnixh
Forum-lid

Marnixh 20 jan 2016 10:38

Beste fietsliefhebbers,

sinds 3 dagen heb ik een nieuw zadel op mijn fiets gezet omdat het vorige versleten was.
Het gaat om het fizik andrea zadel met uitsparing omdat ik bij het vorige zadel wat last had van wrijving tegen m'n perineum.

Het probleem is nu dat ik nogal wat druk ervaar op men zitbotjes wat niet echt aangenaam is. Als ik wat dieper zit (in tijdrit positie of "on the drops") dan is deze druk echter weg.

Nu vraag ik me af of dit komt omdat mijn lichaam nog wat moet wennen aan het nieuwe zadel of het zadel nog wat moet ingereden worden of omdat ik gewoon een verkeerd zadel heb?

En zou die druk eventueel kunnen weggenomen worden door de zadelpositie aan te passen?

Hartelijk dan voor jullie advies!

Marnix

IWC
Forum-lid

IWC 20 jan 2016 11:39

een modern zadel moet niet Meer ingereden

het is eerder je zitvlak dat zal moeten wennen

de druk wordt op andere plaatsen wordt uitgeoefend en die moeten geconditioneerd

i-mac

i-mac 20 jan 2016 12:13

Zoals IWC het zegt, je zitbotten moeten dat gewoon worden. Maar als je die fase doorstaat, zal je je perineum niet meer voelen. Ik had het laatste jaar ook steeds meer last na lange ritten (plassen werd heel erg pijnlijk). Ik heb toen een Selle Italia SLR Superflow gekocht. Bij mijn eerste ritten had ik ook last van de zitbotten. Het wordt dus even wennen ...

Marnixh
Forum-lid

Marnixh 20 jan 2016 14:22

Super, dank jullie wel!
Nu kan ik met een gerust hart (en een voorlopig ongemakkelijk zitvlak) verder fietsen. :D

rene909
Forum-lid

Gebruikersavatar rene909 21 jan 2016 21:03

Echter zou ik toch niet al te lang doorfietsen als het niet goed voelt.
Zelf heb ik er na 500kilometer / 25 = 20 uur pijn aan de zitbotjes maar de brui aan gegeven en mijn oude zadel teruggezet. Zadel bleek toch wat te smal en te hard voor mij.

Puffdaddy
Forum-lid

Gebruikersavatar Puffdaddy 21 jan 2016 22:26

Ik weet niet of je ook een zitbotjes meting hebt gedaan.
Tegenwoordig zijn er zadels in diverse breedtes.
Mocht je de verkeerde breedte hebben gekozen,
dan zou je nog wel eens langer last van je zitbotjes kunnen houden.
Een beetje fietsenzaak heeft de mogelijheid om deze meting te doen, zelf kun je dit ook doen.
Hier een filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=xTp0Fennt7k
Bikers are not alone

i-mac

i-mac 21 jan 2016 22:57

Selle Italia biedt deze service aan in bepaalde winkels.

Marnixh
Forum-lid

Marnixh 23 jan 2016 15:36

Ondertussen is de zadel "pijn" al wat minder dus ik vermoed dat dit inderdaad gewoon even wennen was aan de nieuwe vorm.
Bedankt voor jullie advies!

@ puffdady, ik heb de test gedaan en op basis daarvan heb ik ook het zadel gekozen dus in principe kan dit het probleem niet zijn.

opperhoofd
Forum-lid

Gebruikersavatar opperhoofd 23 jan 2016 16:19

Kan je eens een foto plaatsen van je afgestelde fiets?

Puffdaddy
Forum-lid

Gebruikersavatar Puffdaddy 23 jan 2016 18:33

Marnixh schreef:Ondertussen is de zadel "pijn" al wat minder dus ik vermoed dat dit inderdaad gewoon even wennen was aan de nieuwe vorm.
Bedankt voor jullie advies!

@ puffdady, ik heb de test gedaan en op basis daarvan heb ik ook het zadel gekozen dus in principe kan dit het probleem niet zijn.

Dan heb je dit in ieder geval goed gedaan en kun je er inderdaad van uit gaan dat dit niet het probleem is.
Het zal inderdaad een kwestie van gewenning zijn. Komt helemaal goed.
Ik ben ook eens overgestapt naar een Castelli korte broek met Progetto zeem,
in het begin dacht ik "is dit nu die geroemde broek", paar draagbeurten verder : wow wat zit die lekker, wil nu niets anders meer.
Bikers are not alone

Plaats reactie