Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Nieuwe wielen nodig?

rennsport
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 apr 2010 14:38

rennsport 25 jul 2010 16:41

Goedemiddag allen,

Wielenset: Bontrager SSR

Nu ik zo'n 1700 km met mijn nieuwe fiets heb gefietst, loopt de velg bij het aanzetten tegen mijn remblokjes.

Met de hendel op de rem waarmee je de remmen kunt spreiden om je wiel te wisselen, even de rem afgesteld tot op het punt waar hij hiet niet meer doet .

Bij een afstand van 2mm tussen remblokje en velg loopt de tegen het remblokje aan. Het komt puur door het kracht zetten op de trappers, onbelast loopt het wiel mooi vrij, alhoewel er een hele kleine slag inzit, maar onbelast raakt de velg het remblok niet.

Wordt het tijd voor nieuwe wielen, of eerst maar een lange de FM en de velgen opnieuw laten afstellen?

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 25 jul 2010 16:45

Ik zou even de naven na laten trekken als ik jou was.. na 1700 km mogen die wielen echt nog niet op zijn hoor

madhill
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 mar 2006 19:55

madhill 25 jul 2010 16:46

Ja de wielen even laten natrekken lijkt me
Pinarello FP6, Campa SR titanium, Shamal Ultra

tosoni
Forum-lid
Berichten: 172
Lid geworden op: 13 apr 2010 03:55

tosoni 26 jul 2010 23:25

Zowieso na laten trekken. Laat ook even je lagers nakijken. Beetje speling daarop kan ook negatief helpen. Een velg die op is heeft andere problemen. De remwand wordt extreem dun, lagers lopen niet meer goed en zijn niet meer af te stellen doordat ze teveel ingesleten zijn, spaken kunnen aan gort zijn omdat er iets tussen is gekomen etc etc etc... Maar dan heb je er wel een aantal duizenden km op zitten, zo niet meervoud van 10k.

Maar staat je rem niet gewoon scheef? Dan is het een kwestie van je rem even recht trekken en je bent er vanaf.
W(viva) Italia LIbera E Redenta - Wilier

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 520
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 27 jul 2010 11:33

Bij nieuwe wielen had ik tot onder die kilometerstand inmiddels al een aantal keren de spaken moeten bijstellen. Nu zijn m'n wielen stabiel qua slag.
Als je je velgen zelf kan richten hoef je niet steeds naar de fietsenmaker. Om dat te doen is eigenlijk helemaal niet moeilijk; aan de andere kant van waar de velg door slagjes de remmen raken de spaken kleine stukjes vaster aandraaien.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

tosoni
Forum-lid
Berichten: 172
Lid geworden op: 13 apr 2010 03:55

tosoni 27 jul 2010 15:03

Je vergeet dan wel om de andere kant iets losser te zetten. Zo creeer je een rechte velg kwa breedteslag, maar veroorzaak je vrij snel een hoogteslag.
W(viva) Italia LIbera E Redenta - Wilier

tobe
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 nov 2008 12:28

tobe 28 jul 2010 11:12

Heeft iemand ervaring met Bontrager Aeolus 5.0 clincher (draad) wielen

rennsport
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 apr 2010 14:38

rennsport 28 jul 2010 23:35

Afspraak gemaakt bij de FM, als het goed is wordt het netjes onder de garantie hersteld.

Ik zal meteen vragen of hij naar de lagers wil kijken.

db87
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 13 jun 2010 17:36
Locatie: Heerenveen

db87 30 jul 2010 23:30

Juist bij zeer nieuwe wielen is het zo dat deze na een x aantal honderd kilometer de spaken bij gesteld moeten worden. Mogelijk heb je iets te lang op een te lage spaak bespanning gereden waardoor een klein slagje ontstaan is.

Het is logisch om te denken dat een nieuwe fiets de eerste tijd met regulier onderhoud (schoonmaken en oliën) prima toe kan. Maar laat nou net de wielen daarop een uitzondering op zijn, deze hebben juist extra aandacht nodig in het begin. Ik heb ook iets te lang doorgereden en had in mindere mate het zelfde probleem (na 1000km).

Belangrijkste is dat er geen spaakbreuken zijn en dat de fietsenmaker het wiel makkelijk weer mooi strak kan krijgen en het slagje eruit kan halen.

Dat de naven al losgelopen zijn kan maar lijkt mij eerlijk gezegd niet erg waarschijnlijk. Dit zou je al snel merken gezien de speling danwel het lawaai van de lagers. Niet te min is het wel handig als de fietsenmaker sowieso de lagers even nakijkt als hij met het wiel bezig is, nauwelijks extra kosten.

Plaats reactie