Goedemiddag allen,
Wielenset: Bontrager SSR
Nu ik zo'n 1700 km met mijn nieuwe fiets heb gefietst, loopt de velg bij het aanzetten tegen mijn remblokjes.
Met de hendel op de rem waarmee je de remmen kunt spreiden om je wiel te wisselen, even de rem afgesteld tot op het punt waar hij hiet niet meer doet .
Bij een afstand van 2mm tussen remblokje en velg loopt de tegen het remblokje aan. Het komt puur door het kracht zetten op de trappers, onbelast loopt het wiel mooi vrij, alhoewel er een hele kleine slag inzit, maar onbelast raakt de velg het remblok niet.
Wordt het tijd voor nieuwe wielen, of eerst maar een lange de FM en de velgen opnieuw laten afstellen?
Nieuwe wielen nodig?
Ik zou even de naven na laten trekken als ik jou was.. na 1700 km mogen die wielen echt nog niet op zijn hoor
Zowieso na laten trekken. Laat ook even je lagers nakijken. Beetje speling daarop kan ook negatief helpen. Een velg die op is heeft andere problemen. De remwand wordt extreem dun, lagers lopen niet meer goed en zijn niet meer af te stellen doordat ze teveel ingesleten zijn, spaken kunnen aan gort zijn omdat er iets tussen is gekomen etc etc etc... Maar dan heb je er wel een aantal duizenden km op zitten, zo niet meervoud van 10k.
Maar staat je rem niet gewoon scheef? Dan is het een kwestie van je rem even recht trekken en je bent er vanaf.
Maar staat je rem niet gewoon scheef? Dan is het een kwestie van je rem even recht trekken en je bent er vanaf.
W(viva) Italia LIbera E Redenta - Wilier
Bij nieuwe wielen had ik tot onder die kilometerstand inmiddels al een aantal keren de spaken moeten bijstellen. Nu zijn m'n wielen stabiel qua slag.
Als je je velgen zelf kan richten hoef je niet steeds naar de fietsenmaker. Om dat te doen is eigenlijk helemaal niet moeilijk; aan de andere kant van waar de velg door slagjes de remmen raken de spaken kleine stukjes vaster aandraaien.
Als je je velgen zelf kan richten hoef je niet steeds naar de fietsenmaker. Om dat te doen is eigenlijk helemaal niet moeilijk; aan de andere kant van waar de velg door slagjes de remmen raken de spaken kleine stukjes vaster aandraaien.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Juist bij zeer nieuwe wielen is het zo dat deze na een x aantal honderd kilometer de spaken bij gesteld moeten worden. Mogelijk heb je iets te lang op een te lage spaak bespanning gereden waardoor een klein slagje ontstaan is.
Het is logisch om te denken dat een nieuwe fiets de eerste tijd met regulier onderhoud (schoonmaken en oliën) prima toe kan. Maar laat nou net de wielen daarop een uitzondering op zijn, deze hebben juist extra aandacht nodig in het begin. Ik heb ook iets te lang doorgereden en had in mindere mate het zelfde probleem (na 1000km).
Belangrijkste is dat er geen spaakbreuken zijn en dat de fietsenmaker het wiel makkelijk weer mooi strak kan krijgen en het slagje eruit kan halen.
Dat de naven al losgelopen zijn kan maar lijkt mij eerlijk gezegd niet erg waarschijnlijk. Dit zou je al snel merken gezien de speling danwel het lawaai van de lagers. Niet te min is het wel handig als de fietsenmaker sowieso de lagers even nakijkt als hij met het wiel bezig is, nauwelijks extra kosten.
Het is logisch om te denken dat een nieuwe fiets de eerste tijd met regulier onderhoud (schoonmaken en oliën) prima toe kan. Maar laat nou net de wielen daarop een uitzondering op zijn, deze hebben juist extra aandacht nodig in het begin. Ik heb ook iets te lang doorgereden en had in mindere mate het zelfde probleem (na 1000km).
Belangrijkste is dat er geen spaakbreuken zijn en dat de fietsenmaker het wiel makkelijk weer mooi strak kan krijgen en het slagje eruit kan halen.
Dat de naven al losgelopen zijn kan maar lijkt mij eerlijk gezegd niet erg waarschijnlijk. Dit zou je al snel merken gezien de speling danwel het lawaai van de lagers. Niet te min is het wel handig als de fietsenmaker sowieso de lagers even nakijkt als hij met het wiel bezig is, nauwelijks extra kosten.