EUR 1700: carbon of alu?
goedemorgen!
ben me aan het orienteren op een fiets, budget tot EUR 1700. Heb o.a. de Cube Agree SL (alu, volledig Ultegra) en de Agree GTC Pro (carbon, deel Ultegra, deel FSA. Zelfde prijs. Kan iemand me wat richting geven wat wijsheid is? Ben recreant, wil enkele malen per week fietsen.
Bedankt,
GUY
ben me aan het orienteren op een fiets, budget tot EUR 1700. Heb o.a. de Cube Agree SL (alu, volledig Ultegra) en de Agree GTC Pro (carbon, deel Ultegra, deel FSA. Zelfde prijs. Kan iemand me wat richting geven wat wijsheid is? Ben recreant, wil enkele malen per week fietsen.
Bedankt,
GUY
Zolang je geen wedstrijden rijdt in de bergen die enig niveau hebben, heb je echt geen carbon nodig.
Toch rijden veel renners (ook op dit forum) op een carbon racer. Waarom? Och, we hebben het geld ervoor en we willen graag op een duur speeltje rondrijden. Voor recreatief niveau hoef je ook geen 1700 euro uit te geven. Voor 1200 euro vind je genoeg mooie alu fietsen. En die voldoen allemaal aan jouw behoefte.
Toch rijden veel renners (ook op dit forum) op een carbon racer. Waarom? Och, we hebben het geld ervoor en we willen graag op een duur speeltje rondrijden. Voor recreatief niveau hoef je ook geen 1700 euro uit te geven. Voor 1200 euro vind je genoeg mooie alu fietsen. En die voldoen allemaal aan jouw behoefte.
Live fast; die young. mijn blog
-
- Forum-lid
- Berichten: 2823
- Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48
Ik zou een Cervélo S1 nemen, dat kan binnen jouw budget met bv Shimano 105. Dan heb je een topframe van alu. Shimano 105 is een prima groep voor enkele malen per week fietsen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
BianchiSL3 schreef:Ik zou een Cervélo S1 nemen, dat kan binnen jouw budget met bv Shimano 105. Dan heb je een topframe van alu. Shimano 105 is een prima groep voor enkele malen per week fietsen.
Waarom een S1? Er zijn genoeg andere merken. Daarnaast is de vraag alu of carbon.
Persoonlijk geen voorkeur voor alu of carbon. Belangrijker is goede geometrie/pasvorm. Dit kan per merk verschillen. Alu is iets goedkoper dan carbon. Qua fietsplezier is er geen verschil. Dus zoek een alu frame dat past met een aansprekend kleurenschema en stop het geld wat je overhoudt tov carbon in een betere groep bijv Ultegra/Athena of wielen.
What makes the boat go faster?
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan en uiteindelijk een alu Cube aangeschaft. Waarom? als je naar de Cube's kijkt die jij noemt heb je voor hetzelfde bedrag met een alu frame een betere afmontage. En die alu frames van Cube zijn gewoon erg goed en zien er (in mijn ogen althans) erg gelikt uit.
Natuurlijk leuk om een carbon frame te hebben (iedereen lijkt wel op carbon te rijden tegenwoordig) maar absoluut geen must om lekker je rondjes te kunnen maken
Natuurlijk leuk om een carbon frame te hebben (iedereen lijkt wel op carbon te rijden tegenwoordig) maar absoluut geen must om lekker je rondjes te kunnen maken
Als je met een carbon fiets valt is de kans wat groter dat er iets onherstelbaar stuk is aan het frame. Einde oefening dan.
Carbon heb je in verschillende kwaliteiten. Dat zegt echter niet dat een redelijk goedkope carbonfiets geen goed frame zou hebben en een duurdere carbonfiets ineens uitmuntend zou zijn.
Een alu fiets is stijf en hard, met carbon is men in staat allerlei eigenschappen te creeren zoals stijfheid maar ook kan men zo'n frame comfortabeler maken. (comfortabel is relatief voor een racefiets)
Verwacht in ieder geval geen wonderen van carbon bij een fiets met een totaalprijs van 1700 euro.
Verder sluit ik me aan bij Livio Livius. De juiste geometrie en verdere uitrusting zijn belangrijker.
Carbon heb je in verschillende kwaliteiten. Dat zegt echter niet dat een redelijk goedkope carbonfiets geen goed frame zou hebben en een duurdere carbonfiets ineens uitmuntend zou zijn.
Een alu fiets is stijf en hard, met carbon is men in staat allerlei eigenschappen te creeren zoals stijfheid maar ook kan men zo'n frame comfortabeler maken. (comfortabel is relatief voor een racefiets)
Verwacht in ieder geval geen wonderen van carbon bij een fiets met een totaalprijs van 1700 euro.
Verder sluit ik me aan bij Livio Livius. De juiste geometrie en verdere uitrusting zijn belangrijker.
Kijk eens naar een aluminium Cannondale, één van de beste Alu frame's op de markt.
Daarnaast zijn een paar goede wielen ook zeer belangrijk, de uiteindelijke groep is niet zo belangrijk maar wel minimaal 105.
Maar zoals hierboven beschreven is de geometrie het belangrijkst
Daarnaast zijn een paar goede wielen ook zeer belangrijk, de uiteindelijke groep is niet zo belangrijk maar wel minimaal 105.
Maar zoals hierboven beschreven is de geometrie het belangrijkst
bedankt voor de info: in het kader van mooi (goed?) aluminium frame met goede afmontage: wat vinden jullie van deze: http://www.eddymerckx.com/AMX-2 met Campa Veloce?
- superrose
- Forum-lid
- Berichten: 3276
- Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
- Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
- Contact
Ja je zou kunnen gaan voor een alu frame wat iets goedkoper is en investeren in woeste wielen.
Wat gewicht betreft, heel veel mensen die het geld hebben kopen hele lichte dingen, maar let's face it voor rondjes hier in nederland is carbon geen must.
Voor 99 euro meer heb je al een hele mooie cannondale synapse met 105 afgemonteerd.
Waar rijdt je nu eigenlijk op?
Wat gewicht betreft, heel veel mensen die het geld hebben kopen hele lichte dingen, maar let's face it voor rondjes hier in nederland is carbon geen must.
Voor 99 euro meer heb je al een hele mooie cannondale synapse met 105 afgemonteerd.
Waar rijdt je nu eigenlijk op?
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
superrose schreef: Voor 99 euro meer heb je al een hele mooie cannondale synapse met 105 afgemonteerd.
99 da's niet veel, maar het blijft een Cannondale. I'll pass