Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Cassette keuze vlakke wegen

jenssss
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 aug 2015 12:27

jenssss 10 mar 2016 10:10

Ik rijd sinds kort Shimano 11-speed met een 11/28 cassette en 52/36 vooraan.
Vooraan ga ik naar 50/34 overschakelen denk ik, de 36-28 is in de bergen niet soepel genoeg.

Nu vind ik hier op het vlakke bij ons in West-Vlaanderen de 11/28 te grote sprongen maken in het midden (15-17-19).

Ik twijfel nu wat er voor de vlakke wegen een betere oplossing zou zijn.
Een 11/23 of een 12/25.

Wat denken jullie?

• 11/23: 11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-23
• 11/25: 11-12-13-14-15-16-17-19-21-23-25
• 11/28: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28
• 11/32: 11-12-13-14-16-18-20-22-25-28-32
• 12/25: 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25

Venge
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jan 2014 18:17

Venge 10 mar 2016 10:15

11-23 achter- voor 53-39
Specialized venge vias s-works eps campagnolo record

jenssss
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 aug 2015 12:27

jenssss 10 mar 2016 10:19

Venge schreef:11-23 achter- voor 53-39
Dat is volgens mij eerder als je wedstrijden gaat rijden ;-)
Misschien had ik er moeten bijvermelden dat ik hoofdzakelijk ritjes doe met een gemiddelde snelheid van 27 à 30.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27868
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 mar 2016 10:26

Niemand heeft een 53 nodig behalve A. Greipel. Het staat natuurlijk wel stoer.

Een 34 binnenblad moet je niet combineren met een poldercassette, want dan blijf je vooraan schakelen. Wil je met een 34 op het vlakke rijden dan kun je dit het beste met een klimcassette monteren. Je rijdt dan het meest op de 50 i.c.m. de grotere kransjes. Ideaal is het niet, want je zult alsnog veel moeten schakelen vooraan en je hebt nog steeds groter gaten in het verzet maar goed dat is nu eenmaal de downside van een niet-sleutel configuratie.

Het schakelprobleem vooraan los je op door een 39 te monteren. In combinatie met een klimcassette zul je dan ervaren dat er relatief grote gaten in de verzetten zitten. Dat is dan weer op te lossen met een vlakke cassette zoals een 12-23 (10v) of een 11-23 (11v). Nadeel: sleutelen. Voordeel: mooie kleine stapjes en weinig schakelen vooraan (er zijn zelfs ritten dat ik vooraan überhaupt niet schakel).
Laatst gewijzigd door havana op 10 mar 2016 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6189
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 10 mar 2016 10:30

Ik zou 12-25 doen.., de 11 gebruik je amper op het vlakke.. Vlaamse wegen, hebben die niet heel soms toch een stijl klimmetje over kasseien? Of is dat alweer een andere streek. daarom die 25 ;).

Ik zou overigens 50-36 laten zitten voor het vlakke. En als je naar de bergen gaat pas de 34 monteren. Je geeft aan dat 36-28 niet licht genoeg is voor de bergen. Daarom pak je een 34. Maar tegelijkertijd wil je met je cassette naar een 23, of 25 als grootste krans. Met andere woorden, je wilt voor de bergen toch al "sleutelen" (cassette wisselen). Pak dan een 11-32, en monteer dan ook de 34 tands voor. Houd je op het vlakke met 12-25 en een 36 in veel gevallen goed uit. Krijg je hard wind mee, pak je m voor op de 50.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Corrosie
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 26 feb 2015 21:25

Gebruikersavatar Corrosie 10 mar 2016 10:39

Je zult dan waarschijnlijk vaak 50-18, 50-19 rijden, als je dan wat lichter wilt ga je 34-14, 34-15.
Welke van de 2 je neemt maakt dus niet zo heel veel uit, als je meer/liever op het grote blad rijdt zou ik 12-25 nemen, meer op het kleine 11-23

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 10 mar 2016 10:48

Met een 11 geef je simpelweg een kransje weg, in een lange snelle afdaling kan het wel eens aangenaam zijn, maar verder nutteloos.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

pizzi
Forum-lid
Berichten: 475
Lid geworden op: 06 feb 2009 16:03

pizzi 10 mar 2016 11:59

Tja, opties.

De meest luie sleuteloptie:
1) 50/36 behouden.
2) Voor in hooggebergte: 11-32 cassette (maar je vindt 36x28 te zwaar en hier is alleen de 36x32 lichter en dat zijn meteen 4 tandjes meer. Dat is nogal een verschil.)
3) Voor het vlakke: 12-25.

N.B. langeslagderailleur nodig voor 32.

Beter idee, ietsje meer gesleutel:
50/39 + 12-25 voor vlak.
50/34 + 11-28 dan maar voor de bergen (12-29-cassette zou stuk idealer zijn. Kun je wel maken met Miche, maar gaat flink meer kosten).

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 10 mar 2016 12:15

Wellicht vloeken in de kerk: is de Ultegra juniorencassette 14-28 nog een optie?
Als je zelden/nooit 40+ km/u rijdt heb je hiermee icm de 50t voor voor het normale vlakke terrein een prettig schakelverloop.
Voor gewoon lekker toeren gebruik ik (10 sp 12-23 cassette en compact 50-34) de 12 en de 13 nooit; enkel bij een sprintje komt deze van pas.... dan maar niet als eerste voorbij het plaatsnaambordje.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

ZvanScapin
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 jul 2015 09:01

ZvanScapin 10 mar 2016 15:42

Ik rij met 50/42 voor en 14-25. achter (Miche, 10 sp). Vind ik ideaal, altijd 1 tandje bij of af en met 50 x 14 red ik makkelijk 50 km/u (wind mee) en 42 x 23 of 25 is genoeg voor het kopje van Bloemendaal

bartg
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 apr 2011 12:19

bartg 10 mar 2016 18:13

Op de vlakke West-Vlaamse wegen rijd ik met 50-34 en (10-speed) 12-23. Nooit behoefte aan die 11 gevoeld, maar ik ben dan ook al een jaartje ouder. Kom ik overal mee weg, op de 50 met weinig wind of rugwind, op de 34 met tegenwind aan de kust. Ga je af en toe tot in het Heuvelland rijden, zou ik achteraan de 12-25 of 12-27 monteren.
Als ik niet aan de kust zit heb ik op mijn andere racefiets een 52-36 met 11-speed 12-27.
Zelf een beetje ervaren wat jou het beste bevalt - dit zijn mijn persoonlijke ervaringen....
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral

Berrie50
Forum-lid
Berichten: 723
Lid geworden op: 09 jun 2011 12:32

Berrie50 10 mar 2016 19:37

Vlakke:
Voor 50-39.
Achter 11-23.

Klimwerk:
Voor 50-34
Achter 11-28

Plaats reactie