Bij versleten cassette is dat het eerst te merken bij 1 a 2 (veelgebruikte) kransjes, en gaat t op andere kransje nog gewoon goed, denk dat een versleten ketting eerder de hoofddader is ..... (aangezien je dus ook al net de voorbladen versleten had ..... )
aangezien je net je voorbladen ( eentje, beide, alle 3 ?) vervangen hebt, ook wel de ketting meegenomen ? de oude ketting was uiteraard keurig ingesleten op je oude versleten voorbladen, maar zal nu een stuk sneller slijtage aan je nieuwe blad veroorzaken ...... ( en als je de prijs per kertting vergelijkt met een voorblad
)
(Zelfde principe voor cassette .... )
Zelf hanteer ik de volgende ( GEHEEL PERSOONLIJKE) richtlijnen :
1 : ik meet mijn kettingslijtage, bij bereiken eerste grenswaarde op "meter" monteer ik nieuwe ketting.
2 : na 3 nieuwe kettingen gelijk ook nieuwe cassette
3 bij iedere 2de cassette in ieder geval grote blad voor vervangen ...... ( of bij aanvang seizoen gewoon alles vers
)
Zal vast niet beste / meest voordeligste methode zijn ( met om de 500 km ketting wisselen uit set van 2 a 3 a 4 ofzo?) , maar ben dan ook lui
Vervangen van losse kransjes is voor een "fietsleek" mogelijk een lastig klusje ivm 2 speciale tools nodig als kettingzweep en cassetteafnemer, maar die heb je toch ook nodig voor vervangen cassette .... ( Dus als je dat zelf kan .... )
de kleinere kransjes tot de 15 a 16 kan je sowieso los kopen en zijn relatief betaalbaar ivm hele cassette, maar de meesten zullen vaker op de wat grotere kransjes rijden, en die zijn vaak in set van 2 of 3 kansjes samen op 1 "spider" geklonken, bijv. de 17-19-21, en zo'n spieder gaan qua prijs al hard richting de prijs van hele nieuwe cassette, wat mij dan de betere keus lijkt ( hele nieuwe cassette)
( sommigen "meer ervarenen" stellen samen cassettes samen van alleen losse kransjes, maar heb zo'n idee dat jij dat niet doet
)