Welk smeermiddel voor DT-Swiss vrijloop (ratchet) ?
Ik heb die vraag ook aan Rose gesteld en het advies was om een geen vet maar een dikke olie te gebruiken, kettingolie was prima. Ik heb wel het DT vet nog geprobeerd maar het is te dik en plakkerig voor de vrijloop. Sindsdien gewone kettingolie.
Mijn FM heeft pas een 240s naaf geleverd en die omgebouwd naar Campa en hij had er gewoon wat kogellagervet aan gesmeerd, geloof ik.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
Ik bedenk nu dat ik een R23 Spline set heb met het 3-pawl systeem, geen ratchet. Voor de 3-pawl moet je geen al te kleverige substantie gebruiken omdat het freewheel dan minder lekker pakt, vandaar het advies. Ik kan me voorstellen dat de ratchet minder gevoelig is.
Recent DT-Swissnaaf geserviced. Nadat ik alles gereinigd had heb ik gesmeerd met de minerale olie van Mavic. Dit is olie van Mavic, die zij adviseren voor onderhoud aan Mavic freehubs.Deze gebruik ik ook voor Campa- en Mavicnaven. Werkt prima bij systeem met losse pallen. Ben benieuwd bij ratchet van DT-Swiss. Zal over paar maanden de boel nog eens bekijken. Als Mavic-olie op is, ga ik waarschijnlijk minerale olie van Shimano of Motorex proberen.
Ik heb mijn 3 pallen systeem (Bontrager) ook moeten onderhouden.
Er zat vet in, maar door het vervangen van de lagers alles proper gemaakt
en dus opnieuw moeten smeren.
Eerst de olie van Mavic, trok op niets, was zeer snel weg.
Dan Shimano's remolie, idem als hierboven.
Dan maar een testje gedaan met vet (interflon mp 2/3) en dit bevalt me zeer goed.
Ik gebruik mijn fiets voor woon/werk verkeer en de draaiende delen zien dus erg af
met het natte weer van de laatste maanden.
Er zat vet in, maar door het vervangen van de lagers alles proper gemaakt
en dus opnieuw moeten smeren.
Eerst de olie van Mavic, trok op niets, was zeer snel weg.
Dan Shimano's remolie, idem als hierboven.
Dan maar een testje gedaan met vet (interflon mp 2/3) en dit bevalt me zeer goed.
Ik gebruik mijn fiets voor woon/werk verkeer en de draaiende delen zien dus erg af
met het natte weer van de laatste maanden.
ook daar gebruik ik heel dun aangebracht kogellagervet voor. Een dunne film is al genoeg. Het is zelflerend: als je teveel vet aanbrengt, doen de pallen hun werk niet goed meer en kun je opnieuw beginnen en alles weer openmakenWoefdram schreef:Ik bedenk nu dat ik een R23 Spline set heb met het 3-pawl systeem, geen ratchet. Voor de 3-pawl moet je geen al te kleverige substantie gebruiken omdat het freewheel dan minder lekker pakt, vandaar het advies. Ik kan me voorstellen dat de ratchet minder gevoelig is.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40558
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Teveel / te dik vet resulteert in plakkende pallen en werkt de boel idd niet meer.
Less is bore