Pagina 1 van 1

Vision Metron 40 naven - goed of niet?

Geplaatst: 13 mar 2016 19:54
door Erik
Aangezien het volgende project al weer in de steigers staat (het zelf bouwen van een stalen cross/gravelracer frame tijdens een workshop bij Bekking Frameworks), ben ik aan even aan het snoepwinkelen voor onderdelen. Er moeten daar immers ook een paar mooie wielen voor gebouwd worden en nog zo wat.

Nu is de bedoeling dat er schijfremmen op deze fiets komen (ik denk er over om de fiets op te bouwen met Sram Rival) en ik liep tegen een set Vision Metron 40 Disc naven aan (24 gaats voor en 28 gaats achter), voor 130 euro bij PlanetX. In hun huidige sale gaat daar nog eens 40% af, wat het helemaal wel aantrekkelijk maakt, ervanuitgaande dat dit goeie naven zijn en 24 en 28 gaats bruikbaar is voor dit doel.

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Volgens mij is Vision wel een aardig goed bekend staand merk en PlanetX geeft op zijn site aan dat de naven geschikt zijn voor weg en cyclocross. Bij mij zouden ze dan ingezet worden in de winter en op vakantie, waarbij ik ook de fietskar met ons zoontje aan de fiets ga hangen.

Re: Vision Metron 40 naven - goed of niet?

Geplaatst: 14 mar 2016 09:24
door MarkVeenstra
De naven ken ik niet.
qua aantal spaken, is afhankelijk van je gewicht, maar op handgespaakt.nl staat een overzicht aan vuistregels: http://handgespaakt.nl/styled-22/index.html
Ik denk dat de fietskar weinig doet, die zal bij je naaf aangrijpen, daar heeft het wiel weinig last van, evt bepakking ed natuurlijk wel. Zorg wel dat je zowel voor als achter kruislings spaakt, omdat je schijfremmen gaat monteren.

Re: Vision Metron 40 naven - goed of niet?

Geplaatst: 14 mar 2016 09:55
door Keezx
Bij gebruik van een fietskar lijkt mij 24 spaaks voor geen goed idee.
Misschien gaat het een tijd goed, maar het is vragen om problemen.
28/28 of 32/32.

Re: Vision Metron 40 naven - goed of niet?

Geplaatst: 14 mar 2016 09:59
door MarkVeenstra
Keezx schreef:Bij gebruik van een fietskar lijkt mij 24 spaaks voor geen goed idee.
Misschien gaat het een tijd goed, maar het is vragen om problemen.
28/28 of 32/32.
Wat voor extra impact verwacht je op het voorwiel, door het gebruik van een fietskar?
Puur het feit dat er meer massa geremd moet worden? Hoe groot zou dat effect, op je spaken uiteindelijk zijn?
--> omdat je toch al schijfremmen hebt, moet je kruis spaken. wat de sterkte van het wiel sowieso al ten goede komt.

Nou denk ik dat als je toch al een mooi stalen projectje, met doel cross/gravel en fietskar gebruik, dat je sowieso niet voor te weinig spaken moet gaan hoor. Ultra lichtgewicht ben je al niet mee bezig, dan kan je mijns inziens beter die 40 gram extra aan 4 of 8 extra spaken, er ook wel bij hebben.

Re: Vision Metron 40 naven - goed of niet?

Geplaatst: 14 mar 2016 10:23
door Keezx
Als gewicht en aerodynamica geen rol spelen is weinig spaken (en dan speciaal het voorwiel) gewoon vragen om problemen, dat is mijn overweging.

Re: Vision Metron 40 naven - goed of niet?

Geplaatst: 14 mar 2016 10:49
door Erik
Bedankt voor de reacties! Gewicht ben ik inderdaad niet zo mee bezig en normaliter zou ik gekeken hebben naar Hope of DTSwiss 350, maar ik kwam dit koopje tegen. Mochten dit echt goeie naven zijn, dan is 78 euro (na korting) namelijk echt geen geld. :-)

Re: Vision Metron 40 naven - goed of niet?

Geplaatst: 14 mar 2016 10:55
door Keezx
Met die naven is waarschijnlijk op zich niks mis, maar een schijfrem op 24 spaaks met ook nog extra gewicht (hoeveel weegt die kar?) af te remmen zou wel eens onvoldoende kunnen zijn.
Er is nog weinig praktijkervaring op dat gebied......

Re: Vision Metron 40 naven - goed of niet?

Geplaatst: 15 mar 2016 21:53
door kuiper
De naven die Vision gebruikt zijn prima, via De Wielershop verkoop ik regelmatig Metron 40 + 55.
Vanaf de klant positief feedback.

Betreffende Disc gaat mijn voorkeur wel naar 28 gaat en altijd gekruist spaken.