vermoeide bovenbenen
Hoi vraagje:
Wat zou de oorzaak kunnen zijn van vermoeide bovenbenen.
Na een training van ca. 75 km heb ik altijd vermoeide bovenbenen.
Rij ik in het weekend langer dan natuurlijk ook.
Dat merk ik vooral als ik enkele uren daarna op een gewone fiets stap.
Ik ben 1m84 (95 kg) en ben (al ca half jaar) van frame 58 naar 56 gegaan. Dat was een geweldige verbetering.
De fiets zit als gegoten. Zadel kan ook niet hoger want in de afdaling of dikke wind achter heb ik al bijna de neiging om te gaan schommelen zoals je bij kinderen ziet als hun zadel te hoog staat. Lager is ook niet echt comfortabel (rug).
Ik heb nu overigens geen pijnklachten of blessures.
Ik merk wel dat ik niet heel hard rij t.o.v. leeftijdsgenoten (49 jr).
Ik kan wel meekomen maar het lijkt of hun veel makkelijker fietsen dan ik.
Al van alles geprobeerd verder. Speciaal zadel (zitbotjes meting) laten aanmeten enz enz.
Ik vind het vreemd ........... tips meer dan welkom.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn van vermoeide bovenbenen.
Na een training van ca. 75 km heb ik altijd vermoeide bovenbenen.
Rij ik in het weekend langer dan natuurlijk ook.
Dat merk ik vooral als ik enkele uren daarna op een gewone fiets stap.
Ik ben 1m84 (95 kg) en ben (al ca half jaar) van frame 58 naar 56 gegaan. Dat was een geweldige verbetering.
De fiets zit als gegoten. Zadel kan ook niet hoger want in de afdaling of dikke wind achter heb ik al bijna de neiging om te gaan schommelen zoals je bij kinderen ziet als hun zadel te hoog staat. Lager is ook niet echt comfortabel (rug).
Ik heb nu overigens geen pijnklachten of blessures.
Ik merk wel dat ik niet heel hard rij t.o.v. leeftijdsgenoten (49 jr).
Ik kan wel meekomen maar het lijkt of hun veel makkelijker fietsen dan ik.
Al van alles geprobeerd verder. Speciaal zadel (zitbotjes meting) laten aanmeten enz enz.
Ik vind het vreemd ........... tips meer dan welkom.
- Je BMI is te hoog.
- Je fiets is waarschijnlijk te klein
- Je vertelt onvoldoende over hoe je getraind bent en wat je sportgeschiedenis is. Als je een beginner/herintreder bent, kan het zomaar zijn dat je aan je max zit.
*xcuses voor de telegramstijl*
- Je fiets is waarschijnlijk te klein
- Je vertelt onvoldoende over hoe je getraind bent en wat je sportgeschiedenis is. Als je een beginner/herintreder bent, kan het zomaar zijn dat je aan je max zit.
*xcuses voor de telegramstijl*
Die fietsmaat is wel erg klein voor iemand van 1.84m, normaal zit je dan echt wel op een 58. Vermoeide bovenbenen lijkt me redelijk normaal, zeker als je zelf aangeeft dat je het idee hebt dat de anderen waarmee je fietst een stuk makkelijker lijken te fietsen. Enige tip die ik je kan geven is gewoon goed blijven trainen en zorgen dat je snel herstelt na een training (eiwitten dus: kwark of chocomel is goedkoop en ideaal). Dat zorgt er in ieder geval voor dat je sneller herstelt en minder spierpijn hebt bij de volgende keer. Op een gegeven moment zal je dan sowieso wel merken dat de spierpijn steeds minder wordt. Succes.
- plantagenet
- Forum-lid
Misschien ook het laatste kwartier van je rit heel rustig uitfietsen. Afvalstoffen worden dan nog mooi afgevoerd. Wellicht helpt dat.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
Bij de Amerikaanse merken is een 56 ongeveer een traditionele 58 dus of de maat verkeerd is kan je zo niet zeggen.
Gewoon veel en redelijk rustig fietsen in je eigen tempo en zelf de afstanden bepalen en langzaam opbouwen. Dan komen de kilometers en de snelheid vanzelf. Bij de één duurt het wel wat langer dan de ander.
Gewoon veel en redelijk rustig fietsen in je eigen tempo en zelf de afstanden bepalen en langzaam opbouwen. Dan komen de kilometers en de snelheid vanzelf. Bij de één duurt het wel wat langer dan de ander.
Campagnolo Ultra Dork
Bedankt voor de reacties, enkele opmerkingen zijn erg waardevol. De fiets (Scott) is echt op maat, voel ik ook en ben ik 100% zeker van. BMI is idd iets te hoog. Voor de AGR start zit ik weer op 90 kg (en krijg ik weer allerlei opmerkingen, wat zie je er slecht uit enz enz. maar ja).
En ik trap idd te zwaar en niet voldoende op souplesse, ben van nature een stoemper. Dit ben ik aan het trainen en is erg moeilijk om aan te leren.
Voelt niet natuurlijk aan die hoge(re) cadans, maar is wel een goeie verklaring voor die vermoeide bovenbenen.
Afvalstoffen eruit fietsen, laatste stukkie rustig aan fietsen is ook een goeie.
Ga ik mee aan de slag, bedankt allemaal.
En ik trap idd te zwaar en niet voldoende op souplesse, ben van nature een stoemper. Dit ben ik aan het trainen en is erg moeilijk om aan te leren.
Voelt niet natuurlijk aan die hoge(re) cadans, maar is wel een goeie verklaring voor die vermoeide bovenbenen.
Afvalstoffen eruit fietsen, laatste stukkie rustig aan fietsen is ook een goeie.
Ga ik mee aan de slag, bedankt allemaal.
Hoog beentempo kun je oefenen. Op den duur gaat het beter en beter. De oefening is heel makkelijk met de groep te doen. Je rijdt in de groep niet op kop en je schakelt éen versnelling lichter dan je op dat moment rijdt. De opdracht is om aan het wiel van je voorganger te blijven en niet te gaan wippen in het zadel. In het begin gaat het niet, maar op den duur heb je er profijt van.
Dat van die framehoogte geloof ik niet. Stuur eens een foto van opzij terwijl je aan het fietsen bent,
Dat van die framehoogte geloof ik niet. Stuur eens een foto van opzij terwijl je aan het fietsen bent,
- Sweety2008
- Forum-lid
En als je niet in een groep rijd?
Ik fiets altijd alleen maar het laatste stuk, zeg maar de laatste 5 kilometer schakel ich op het middelste blad en fiets dan met een hogere cadans.
Vermoeide benen heb ik wel af en toe nog vooral als je op de terugweg de wind vol tegen hebt zoals vandaag. Dan voel ik 's avonds ook mijn benen.
Ik fiets altijd alleen maar het laatste stuk, zeg maar de laatste 5 kilometer schakel ich op het middelste blad en fiets dan met een hogere cadans.
Vermoeide benen heb ik wel af en toe nog vooral als je op de terugweg de wind vol tegen hebt zoals vandaag. Dan voel ik 's avonds ook mijn benen.
Ghost Nivolet 6LC