Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Tips/hulp voor nieuwe wielrenfiets of mtb

Taft
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 mar 2016 22:35

Taft 21 mar 2016 00:24

Hallo,
Ik zie door alle bomen het bos niet meer, ik wil heel graag beginnen met deze leuke sport. Maar ik heb geen idee hoe of waar ik moet beginnen. Ik wil aan mijn fiets tussen de 800 - 900 euro uit geven is dit genoeg?

Ik zit nog een beetje te twijfelen tussen een mbt of een race fiets ik wil graag met mijn fiets naar mjjn werk rijden 30 km retour, in de omgeving km maken, met de auto naar de veluwe of iets dergelijks en daar fietsen en met een leker tempo fietsen, wat voor fiets past het beste bij wat ik wil gaan doen met mijn fiets? Ik vind mbt'en op een pacour of door de bossen ook erg leuk, maar om op een mbt gewoon op asfalt te rijden kan kennen julie nog een site met veel info over racefietsen? Kan namelijk niet veel vinden of het is Commercieel.

Ik weet niet of ik het op de goede plek heb geplaatst en of ik me eerst voor moet stellen anders doe ik dat nog wel even.

Ik hoop dat jullie mij een beetje weg wijs kunnen maken.
Laatst gewijzigd door Taft op 18 apr 2016 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 21 mar 2016 08:02

Je bevindt je op de juiste plaats. Mbt...? Als je mountainbike bedoelt, dan is de populaire afkorting mtb.
Gezien je gebruiksprofiel lijkt mij een sporthybride (zonder vering) (Cube, Giant enz enz) aangewezen of een zg. gravel/endurance racer, met plaats voor dikke banden (voor de bospaadjes). Je budget is voor een sporthybride voldoende, maar spatborden en drager zul je toch wel prettig vinden? Dat websites commercieel zijn, is gebruikelijk. Moet toch ergens van betaald worden? Als ze maar informatief zijn.
voorbeeld: http://www.cube.eu/produkte/trekking/sl ... -red-2016/

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 21 mar 2016 08:17

Dit http://www.wielersportinfo.nl/homepage.htm is de breedste pagina die me te binnen schiet.

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 21 mar 2016 09:15

Ik zou iemand met sportieve plannen geen sporthybride aanraden. Die fietsen zijn vleesch noch visch; ze kunnen alles maar niets goed.
Met dit budget is de keuze beperkt. De meer ervaren hobbyisten kopen - in dit budget - een tweede hands. Er zijn meer opties maar ik zou dit kopen: http://www.decathlon.nl/btwin-racefiets ... 22663.html. Het is geen fout frame, er zitten bevestigingspunten voor spatborden en een bagagedrager op. Als je sportieve ambities stranden houd je er tenminste een prima woon/werkfiets aan over.
De keuze wordt overigens ook bepaald door fitheid en leeftijd....

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 21 mar 2016 13:32

sloeren schreef:geen sporthybride aanraden.... ze kunnen alles maar niets goed.
Moet alles kunnen is dan ook zijn gebruiksprofiel.

Taft
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 mar 2016 22:35

Taft 21 mar 2016 14:10

@ sloeren, dankje wel.
@ klimmer, haha ja dat bedoelde ik.

Ben heel druk met info op te zoeken
http://marubabike.sitespirit.nl/images/41/508.pdf
http://marubabike.sitespirit.nl/images/41/512.pdf

Deze twee lijken me erg leuk, een trekker lijkt mij niks die ik zag vond ik meer een fiets voor oude mensen:).
Staat ergens een verklaarende woorde lijst, ik ben namelijk volledig een leek op dit gebied.
Als je een fiets zoekt waar moet je dan op letten? Of wat moet doorslag gevend zijn om een bepaalde keus te maken?

Taft
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 mar 2016 22:35

Taft 21 mar 2016 14:22

Ik ben net 18, 180cm, 74kg en fitnes nu zon drie jaar en sinds een jaar 4x per week daarvoor 3x per week.

Zou je met een beetje een goede mtb ook km kunnen maken over gewoon asfalt? Hoezo niet of kan je beter niet doen(ben nog een leek;) )

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 21 mar 2016 14:27

Een trekking fiets voor oude mensen? 1. wat is oud? 2. Ja, ook, wanneer de fiets doet wat die oude mensen willen. 3. Trekking is ook een hypenaam, die door fabrikanten te kust en te keur wordt gebruikt.
Trekking in zijn originele betekenis houdt in tochten maken met primitieve bagage.
Waar moet je op letten? De kwaliteit natuurlijk of beter: prijs/kwaliteit! Hoe weet je dat? Jarenlange ervaring en veel lezen hier en op andere media. We kunnen je niet een twee drie bijscholen. Ik niet in elk geval.
Een verende vork in een sporthybride (naam is ook onderhevig aan modieuze marketingprietpraat) is geen aanrader. Veel gewicht en extra kwetsbaarheid en nog zo wat zaken. Als je een verende vork nodig hebt: koop een mtb, voor weggebruik met wegbanden. Vork dan blokkeren (budget wel erg krap voor enige kwaliteit).

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16763
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 21 mar 2016 14:33

https://www.evanscycles.com/pinnacle-ne ... e-EV192287

Dit is een leuke aanbieding. Vorig jaar heb ik mijn fiets hier ook besteld.
Campagnolo Ultra Dork

Taft
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 mar 2016 22:35

Taft 21 mar 2016 21:58

@Ernie, bedankt maar ik denk dat ik hem in de winkel koop zodat garantie makkelijker ga en omdat het mijn eerste fiets is kan ik ook testen en kan de fm alles afstellen:).
Op dit moment is mijn oog op deze gevallen:
http://marubabike.sitespirit.nl/images/41/508.pdf
Is dit wat zo ja waarom? Zo nee waarom? Ik wil graag weten waar jullie naar kijken en waar jullie op letten;)

Taft
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 mar 2016 22:35

Taft 23 mar 2016 21:36

Sorry maar ik snap er echt helemaal niks meer van zoveel soorten fietsen xd.
Ik heb mijn gebruiks profiel voor de fiets wat aangepast, als ik een moutianbike pacour wil fietsen dan denk ik dat ik een mtb aanschaf. Ik wil hier in de omgeving wat km maken woon in oud-beijerland buiten de bebouwde kom is bijna ales geasvalteerd qua fiets paden of fiets stroken.

Alleen wat ik niet snap, als ik dus tijdens het fietsen op een weg met klinkers kom of een verharde zand weg dan moet ik er nieuwe of ander soort banden op zetten? Of kan de fiets dat niet aan?

Ik lees heel veel op het internet over alle verschilende soorten fietsen maar steeds spreken mensen elkaar tegen waardoor ik het nogsteeds niet weet welke soort fiets ik nou zou nemen. Maar omdat ik mijn fiets nu alleen denk te gebruiken voor asfalt of voor een on effe weg.

Oke mischien was ik over het merk trek iets te kort door de bocht, ik dacht aan een fiets met bagedrager, spat bord en fiets tas. http://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiets ... 01010-2016 ik heb nu deze op het oog veel onderdelev van shimano (shimano is een goed merk toch) is dit een goede fiets zo ja waarom zo nee waarom niet, ik wil graag begrijpen waar jullie naar kijken. Bij 65 cm is hij 9,76 kg dus niet zo zwaar.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 23 mar 2016 21:54

Die Trek is een gewone racefiets. Je verandert nogal. 25mm banden zullen nog wel passen (maar niet met spatborden), maar daarmee op zandpaadjes graaf je je zelf in. Shimano is een merk? Ja, Maar niet het enigste. Maken goede spullen? Ja, maar ook van minder goede kwaliteit. Wel heel goedkoop! Ja. De in Europa goedkoopste groepen moet je echt niet willen: Tourney, Altus en Acera. In derde wereld landen verkopen ze nog veel goedkopere (en inferieure) onderdelen. Een merk is maar een naam, het gaat om de kwaliteit/prijs verhouding, zoals altijd.
Een racefiets kan uiteraard op klinkers fietsen, maar leuk is het niet. Met brede sloffen een stuk aangenamer. Dat zul je toch wel begrijpen? Op een zandweg met die dunne bandjes: heb je het nog niet geprobeerd? Lijkt me toch wel duidelijk....
Een racefiets is niet de eerst aangewezen fiets voor spatborden en drager. Bepaal eerst eens wat je eigenlijk wilt!! Zoals je al zelf geconstateerd hebt is er voor elk gewenst gebruik een andere fiets.

Plaats reactie