Pagina 1 van 3

Verschil tussen 1 rit, of 2x op een dag fietsen

Geplaatst: 22 jul 2010 12:44
door oldandslow
Wat mij opvalt is het verschil wat ik ervaar; een rit van 150 km op zondag geeft geen problemen, ik voel me kiplekker na afloop. Maar als ik naar mijn werk fiets wordt het een ander verhaal. Ik rijd alleen, zonder te forceren 65 km heen, zit de hele dag op kantoor, dus geen zwaar werk, en rijd 's avonds weer terug. En brand dan helemaal af op de terugweg. Heen gaat gemakkelijk, gemiddelde nog ruim boven de 30, terug is het minder dan 28 km/u. Ik heb goed gegeten en gedronken, want dit is niet de eerste keer dat ik het zo ervaar. (Daarom doe ik dat ook niet zo vaak, zal ik maar zeggen) Hoe komt het dat je zo'n groot verschil ervaart, aan de kilometers kan het toch niet liggen lijkt me. Op zondag rijd ik wel in de groep, maar dan is het tempo ook hoger, ruim 32. Iemand soortgelijke ervaringen misschien, en suggesties voor een remedie?

Geplaatst: 22 jul 2010 13:18
door rbr
Er zit in mijn beleving inderdaad een groot verschil tussen (in mijn geval) 90 km of 2 maal 45. De retourrit is bij mij wisselvalig qua niveau en gevoel. Voor mij zijn er drie factoren die meespelen:

1. Vermoeidheid van de dag werken; ook al heb je geen fysiek werk, mentaal slijt je ook gedurende de dag en dit voel ik ook in mijn sportprestaties

2. Eten; je kunt weliswaar goed eten voor een normale rit, maar je hebt die dag meer verbrand en zult dus laag zitten in alle voedingsstoffen. Ben van plan om te experimenteren met warm eten tussen de middag maar heb nog geen bezorg italiaan hier kunnen vinden

3. Ik ga van west naar oost en oost naar west. Dit betekent dat terug er alleen maar wind tegen is in 80% van de gevallen. Dit heb je ook niet in een normale rit omdat je dan meer draait en keert.

Geplaatst: 22 jul 2010 13:19
door mrcoffee
Is inderdaad helemaal hetzelfde wat ik ook ervaar. Het is denk ik toch door opgebouwde vermoeidheid tijdens de dag en evt gebrek aan rust de dag(en) ervoor.

Ik merk ook dat het niet iedere dag hetzelfde is. Als ik de dag(en) ervoor rust heb gehad gaat het veel beter en kan ik 's middags ook intersiever rijden.
Een middagdutje zou moeten helpen.. alleen ... middagdutje.. op je werk. Daar scoor je geen punten mee ;)

Geplaatst: 22 jul 2010 13:20
door mj
ik heb er weinig ervaring mee, maar het lijkt mij dat je best wel fanatiek heen fietst?

probeer de heenreis eens wat rustiger te doen.

Geplaatst: 22 jul 2010 13:21
door mrcoffee
[quote="MJ"]ik heb er weinig ervaring mee, maar het lijkt mij dat je best wel fanatiek heen fietst?

probeer de heenreis eens wat rustiger te doen. [/quote]

Dat maakt in mijn beleving geen verschil want dat heb ik ook geprobeerd.

Geplaatst: 22 jul 2010 13:24
door marcelbakero
Dit is puur een kwestie van "mentale" vermoeidheid van een werkdag en inderdaad een veranderende windrichting.

Geplaatst: 22 jul 2010 13:27
door louise
Ik heb bij woon-werk-fietsen ook de ervaring van wisselvalligheid op de terugweg. Bij mij heeft dat zeker (deels?) te maken met eten. Ik fiets dan terug op een moment dat ik eigenlijk toe ben aan m'n warme maaltijd, en het lijkt wel alsof daar niets voor kan compenseren. Ik bedoel: ik kan dan repen eten wat ik wil, de flauwte gaat niet weg.

Verder kost werken natuurlijk ook gewoon energie, ook al zit je, en met heen ook al op de fiets wordt het alles bij elkaar dan een lange dag.

Louise

Geplaatst: 22 jul 2010 13:32
door kilometervreter
Bij mij is het altijd andersom. Als ik rond een uur of zes op de fiets stap ben ik meestal nog niet helemaal wakker.

De gemiddelde snelheid en gemiddelde hartslag is meestal een stuk hoger op de terugweg. En dat terwijl ik in negen van de tien gevallen terug tegen de wind in rijd en heen meestal windstil.

Ik denk dat het de koffie is. Probeer eens wat meer koffie te drinken. Eten wil inderdaad ook helpen. Ik begin daar meestal om een uur of tien mee (nadat ik na aankomst al een paar koeken en reepjes naar binnen heb gewerkt) en ik stop pas als ik weer naar huis rijdt.

Geplaatst: 22 jul 2010 13:49
door torro
Zooo, je fietst dus minimaal 4 uur per dag en dat met een goed gemiddelde en dan zondags nog een tocht van 150 km dus ook nog 4 uur en dan nog werken daar naast.

Ik val hier bijna van stoel, respect hiervoor snap alleen niet dat mensen die uberhaupt kunnen en dan nog volhouden, heb een tijdje dagelijks 2 x 25 km gefiest naar een werkplek maar naar een tijdje was ik volledig opgebrandt.

Geplaatst: 22 jul 2010 13:55
door oldandslow
Gelukkig, ik ben niet de enige, ik was al bang dat het allemaal aan de oude dag te wijten was.
De snelheid van de heenreis lijkt me niet te hoog, gezien de waarden die mijn hartslagmeter aangaf. En het gevoel erbij was ook goed.. Op de terugreis kreeg ik de hartslag nauwelijks meer boven de 110 a 115, dus zo'n 20 slagen lager als 's morgens. Dat ik zo moe word op mijn werk had ik niet verwacht!! De dinsdagavond training zal er ook nog wel een rol in spelen, maar die invloed verwacht je 's morgens de dag erop dan ook te zien? En ik heb hem ook wel eens gefietst zonder training de dag ervoor, met hetzelfde resultaat.
@kilometervreter; gebrek aan koffie, dat zou kunnen. Ik heb gisteren wel wat minder gehad dan mijn NDH. Ik zal de volgende keer eens een Red Bull ( nee, geen fiets, een drankje) in mijn bidon doen.

@torro; begrijp me niet verkeerd, dit is uitzondering, geen regel. Dat doe ik af en toe in de vakantieperiodes als ik wat meer op kantoor moet zijn. Als ik dat dagelijks moest doen dan:
- had ik geen chronisch overgewicht
- was het niet zo leuk om te doen
- ging ik ander werk zoeken

Het ging mij met name om het verschil wat je ervaart, tussen kilometers aaneen gesloten of 2x per dag fietsen.

Geplaatst: 22 jul 2010 17:48
door fructus
Volgens mij zit je 's avonds gewoon in een herstelfase. Je hebt je lichaam 's ochtends een matig intensieve inspanning gegeven en bent aan het herstellen. Dit herstel start zodra je lichaam merkt dat de inspanning voorbij is. Op je werk dus.
Hier merk je pas weer iets van wanneer je je weer matig intensief inspant. Dan is je lichaam niet in de stemming om zich helemaal te geven.

Ik merk dit ook met lange tourtochten. Ik snap niet dat mensen een half uur kunnen pauzeren om vervolgens nog 100 km te fietsen. Ik ben dan koud en stram en heb geen zin meer om te fietsen. Ik pauzeer dan ook bijna nooit.

Misschien moet je 's ochtends de inspanning verlagen, zodat je in een lage D1 komt, rond 75% van je omslagpunt. Dan hoef je niet te herstellen/minimaal te herstellen. Wellicht kan een inspanningsfysioloog meer duidelijkheid geven. Of volledig ontkrachten natuurlijk.

Geplaatst: 22 jul 2010 17:58
door mrangry
Eerlijk gezegd klinkt dat als onzin. Je lichaam is niet zo menselijk (haha) als je doet voorkomen. Zinnen als: Herstel begint "als je lichaam merkt" of "je lichaam heeft geen zin meer" hebben weinig met de biochemische realiteit te maken.

Feit is gewoon dat je na een dag werken, of het nou op kantoor is of niet, vermoeider bent dan ervoor. Ik merk dat zelf heel erg met trainingen van de zaalsport die ik doe. Als ik die dag vrij ben geweest dan kan ik 's avonds bij de training zo veel harder knallen.