Fietspositie niet OK? Zadel- nek- schouderpijn
Beste leden,
Na veel leeswerk op het forum en veel gepruts aan mijn fiets heb ik tch maar besloten om jullie hulp in te roepen
Ik fiets sinds augustus vorig jaar op onderstaande bike
http://www.bikeroar.com/products/focus/ ... o-3-0-2014
Aangeschaft op een stockverkoop bij FietsXl en dus eigenlijk zonder professioneel advies.
Heb daar 2x de parking op rondgereden en dat zal het zo ongeveer zijn. Niet opgemeten, niet echt advies gekregen, meer van die zal wel passen en snel verkopen. Achteraf bekeken mss beter wat meer betaald en wat beter advies gekregen. Leergeld zeggen wij hier
Op basis van vuistregels heb ik het zadel op de goede hoogte gezet (bbl x 1,08) en de zadelpositie (loodlijn vanaf knie door pedaalas) bepaald. Echter zit ik nu heel ver van het stuur af. Met mijn handen op de remgrepen rijden is niet comfortabel en in de beugels al helemaal niet. Meestal krijg ik na +- 2 u rijden last van nek en schouders achteraan. Ik heb het gevoel dat ik veel te diep hang op m'n fiets.
Ook kreeg ik veel last aan mijn weke delen als ik diep in de beugels hing en rug/schouders na +- 2u rijden.
Mijn zadel had ik eerst meer naar voren gekanteld met als resultaat nog meer gewicht op armen en nog sneller last tijdens het rijden. Ondertussen staat deze terug horizontaal en een breder zadel heeft het probleem van de irritatie aan de weke delen al voor een stuk opgelost. Maar echt lang in de beugels hangen resulteert ook hier nog in pijn.
Als ik in de beugels hang zijn mijn armen zo goed als volledig gestrekt. Ik dacht al gelezen te hebben dat je beter een hoek van 90° in je armen hebt als je rijdt of tch zeker een deel gebogen?
Wat kan ik hier het beste aan doen? Een kortere stuurpen? Andere hoek stuurpen? Of moet ik het zadel toch verder voorwaarts zetten? Of zijn er andere opties?
Fiets is een Xl maat 60
Mezelf: 196 cm
Binnenbeenlengte: 94cm
Stuurpen: 120mm, 6° (staat ondertussen omhoog gericht)
Spacers zitten allemaal onder stuurpen dus dat verhogen gaat niet meer
Specs: https://drive.google.com/file/d/0BwEnnd ... ljV0k/view
Indien jullie meer informatie nodig hebben zal ik deze zo goed mogelijk proberen te verstrekken
Groetjes!
Na veel leeswerk op het forum en veel gepruts aan mijn fiets heb ik tch maar besloten om jullie hulp in te roepen
Ik fiets sinds augustus vorig jaar op onderstaande bike
http://www.bikeroar.com/products/focus/ ... o-3-0-2014
Aangeschaft op een stockverkoop bij FietsXl en dus eigenlijk zonder professioneel advies.
Heb daar 2x de parking op rondgereden en dat zal het zo ongeveer zijn. Niet opgemeten, niet echt advies gekregen, meer van die zal wel passen en snel verkopen. Achteraf bekeken mss beter wat meer betaald en wat beter advies gekregen. Leergeld zeggen wij hier
Op basis van vuistregels heb ik het zadel op de goede hoogte gezet (bbl x 1,08) en de zadelpositie (loodlijn vanaf knie door pedaalas) bepaald. Echter zit ik nu heel ver van het stuur af. Met mijn handen op de remgrepen rijden is niet comfortabel en in de beugels al helemaal niet. Meestal krijg ik na +- 2 u rijden last van nek en schouders achteraan. Ik heb het gevoel dat ik veel te diep hang op m'n fiets.
Ook kreeg ik veel last aan mijn weke delen als ik diep in de beugels hing en rug/schouders na +- 2u rijden.
Mijn zadel had ik eerst meer naar voren gekanteld met als resultaat nog meer gewicht op armen en nog sneller last tijdens het rijden. Ondertussen staat deze terug horizontaal en een breder zadel heeft het probleem van de irritatie aan de weke delen al voor een stuk opgelost. Maar echt lang in de beugels hangen resulteert ook hier nog in pijn.
Als ik in de beugels hang zijn mijn armen zo goed als volledig gestrekt. Ik dacht al gelezen te hebben dat je beter een hoek van 90° in je armen hebt als je rijdt of tch zeker een deel gebogen?
Wat kan ik hier het beste aan doen? Een kortere stuurpen? Andere hoek stuurpen? Of moet ik het zadel toch verder voorwaarts zetten? Of zijn er andere opties?
Fiets is een Xl maat 60
Mezelf: 196 cm
Binnenbeenlengte: 94cm
Stuurpen: 120mm, 6° (staat ondertussen omhoog gericht)
Spacers zitten allemaal onder stuurpen dus dat verhogen gaat niet meer
Specs: https://drive.google.com/file/d/0BwEnnd ... ljV0k/view
Indien jullie meer informatie nodig hebben zal ik deze zo goed mogelijk proberen te verstrekken
Groetjes!
Mijn eerste indruk is een kortere stuurpen. Maar dan wordt je volgende vraag, hoe kort? Op afstand is dat niet te beoordelen. Lijkt me het beste om naar een bikefitter te gaan. Kost een paar centen maar levert je waarschijnlijk wel wat meer fietsplezier.
o'7o
De Cayo heeft juist een betrekkelijk korte bovenbuis voor een XL....
(ter vergelijking: ik ben 1m97, 97cm bbl, 63cm frame met 60,5 bovenbuis en 13,5 stuurpen met 1cm spacer)
Zonder te zien hoe je op de fiets zet kan ik er weinig over zeggen eerlijk gezegd.
Staat je zadel niet wat hoog? Ik persoonlijk vind 1,09x bbl altijd erg veel.
(ter vergelijking: ik ben 1m97, 97cm bbl, 63cm frame met 60,5 bovenbuis en 13,5 stuurpen met 1cm spacer)
Zonder te zien hoe je op de fiets zet kan ik er weinig over zeggen eerlijk gezegd.
Staat je zadel niet wat hoog? Ik persoonlijk vind 1,09x bbl altijd erg veel.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Bike fitting, laat jezelf goed op de fiets zetten door een goede bike fitter en ga vervolgens rustig aan je kilometers opbouwen. Het heeft mij geholpen om van al deze pijntjes en ongemakken af te komen. Na verloop van tijd met veel meer plezier aan het fietsen gegaan. Enige extra investering, naast de bike fit, was een kortere stuurpen.
Ik dacht precies hetzelfde... Zelfde geldt voor TS: monteer eerst eens een kortere pen. Plaats eventueel een foto met jezelf op je fiets, dat is soms ook best eea aan af te zien.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik dacht in de eerste plaats dat mijn kader te klein zou zijn...ottorongo schreef:En, dat had je zelf niet kunnen bedenken.
Bike-fitting staat op het programma maar een gratis mening vragen aan forum members zal er toch ook wel afkunnen zeker? Wat info verkrijgen van mensen met jarenlange ervaring kan volgens mij nooit kwaad
Beter te klein dan te groot.molman87 schreef:Ik dacht in de eerste plaats dat mijn kader te klein zou zijn...ottorongo schreef:En, dat had je zelf niet kunnen bedenken.
Bike-fitting staat op het programma maar een gratis mening vragen aan forum members zal er toch ook wel afkunnen zeker? Wat info verkrijgen van mensen met jarenlange ervaring kan volgens mij nooit kwaad
Je kan ook een foto van jezelf op de fiets plaatsen. Dan kunnen we zo zien wat eraan mankeert.
Heb je deze problemen ook als je in de beugels zit?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Ik heb de zadelhoogte bepaald met de "hiel-methode".
Je plaatst je hak (zonder schoen) op het laagste pedaal, het bekken blijft horizontaal. De zadelhoogte is goed als je been volledig is gestrekt.
Misschien eens kijken of dat wat verbetering geeft.
Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat je zeer lange benen hebt en een kort bovenlijf/korte armen.
Je plaatst je hak (zonder schoen) op het laagste pedaal, het bekken blijft horizontaal. De zadelhoogte is goed als je been volledig is gestrekt.
Misschien eens kijken of dat wat verbetering geeft.
Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat je zeer lange benen hebt en een kort bovenlijf/korte armen.