Binnenkabel achterderailleur in Focus Izalco probleem
Geplaatst: 03 apr 2016 10:49
Ik wilde mijn binnenkabel voor de achterderailleur vervangen en dat ging niet helemaal goed. Ik heb een Focus Izalco 3.0 pro frame uit 2012, waarbij de kabels helemaal binnendoor lopen.
In eerste instantie trok ik de oude kabel eruit en duwde ik de nieuwe er makkelijk doorheen, ze hebben blijkbaar direct onder het carbon gootjes of buitenkabel in het frame geïntegreerd, zodat je niet naar kabels hoeft te vissen.
Echter, toen ik het achterste stuk buitenkabel (naar de derailleur) eruit trok zag ik dat deze helemaal verrot was en aan de framekant (erin dus) geen eind-hoedje had. Ik vermoed dat deze nog klem zat in het frame, maar misschien zat hij er helemaal niet.
Ik heb toen een nieuw stuk buitenkabel, mét hoedje erin gestoken, maar daar ging het mis. Dat ging best stroef en na iets harder duwen, duwde ik ineens de hele buitenkabel naar binnen, helemaal tot aan de bracket . Op die manier kun je natuurlijk niet schakelen.
Ik begrijp niet helemaal hoe dat van binnen hoort te zitten, maar ik vermoed dat ik de interne piping zeg maar naar binnen heb geduwd ofzo. Gevolg is in ieder geval dat ik de nieuwe binnenkabel er nu absoluut niet meer doorheen krijg. Op bijna de volledige lengte, wanneer hij er ongeveer uit zou moeten komen, loopt hij muurvast.
Als ik vanaf de achterkant een binnenkabel erin steek, of een stuk installatiedraad, duw ik die in de lege ruimte in de vorkbuis en kan ik hem in de bottom bracket (trapas verwijderd) zo oppakken. Maar daar heb ik niets aan, want hij moet echt in die piping zitten.
Ik vermoed dat het er vanbinnen nu ongeveer zo uitziet (klik):
Hebben jullie ideeën hoe ik dit kan oplossen? De enige opties die ik kan verzinnen zijn:
In eerste instantie trok ik de oude kabel eruit en duwde ik de nieuwe er makkelijk doorheen, ze hebben blijkbaar direct onder het carbon gootjes of buitenkabel in het frame geïntegreerd, zodat je niet naar kabels hoeft te vissen.
Echter, toen ik het achterste stuk buitenkabel (naar de derailleur) eruit trok zag ik dat deze helemaal verrot was en aan de framekant (erin dus) geen eind-hoedje had. Ik vermoed dat deze nog klem zat in het frame, maar misschien zat hij er helemaal niet.
Ik heb toen een nieuw stuk buitenkabel, mét hoedje erin gestoken, maar daar ging het mis. Dat ging best stroef en na iets harder duwen, duwde ik ineens de hele buitenkabel naar binnen, helemaal tot aan de bracket . Op die manier kun je natuurlijk niet schakelen.
Ik begrijp niet helemaal hoe dat van binnen hoort te zitten, maar ik vermoed dat ik de interne piping zeg maar naar binnen heb geduwd ofzo. Gevolg is in ieder geval dat ik de nieuwe binnenkabel er nu absoluut niet meer doorheen krijg. Op bijna de volledige lengte, wanneer hij er ongeveer uit zou moeten komen, loopt hij muurvast.
Als ik vanaf de achterkant een binnenkabel erin steek, of een stuk installatiedraad, duw ik die in de lege ruimte in de vorkbuis en kan ik hem in de bottom bracket (trapas verwijderd) zo oppakken. Maar daar heb ik niets aan, want hij moet echt in die piping zitten.
Ik vermoed dat het er vanbinnen nu ongeveer zo uitziet (klik):
Hebben jullie ideeën hoe ik dit kan oplossen? De enige opties die ik kan verzinnen zijn:
- Met een dremel de achtervork openzagen aan de bovenkant, zodat ik de kabel weer goed kan leggen. Daarna met een lap carbon en epoxy de boel weer dichtsmeren. Ik vraag me alleen af of ik het dan nog net zo sterk krijg als dat het nu is, de liggende achtervork is best belangrijk volgens mij.
- Een Di2 ombouwset kopen, je kan die blijkbaar voor €500,- kopen, dan heb je alleen de shifters, derailleurs,accu en regelaar. Ook voor 10v, dus dat zou ik zou om kunnen zetten. In dat geval ken ik namelijk de Di-2-draad gewoon op de één of andere manier door de buizen heentrekken, dat steekt niet zo nauw.