Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote stadsfietstopic

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 05 apr 2016 23:01

off topic: vraag over aanschaf stadsfiets, maar daarom ook in het fietscafe gedeelte. Misschien leuk om eventuele toekomstige vragen omtrent aanschaf stadsfiets te bundelen.

wil een nieuwe gazelle stadsfiets aanschaffen, (merk sowieso vanwege het sentiment)
veel fietsen van gazelle vallen af, want te duur en veel te zwaar (wil niet zo'n tank waarop je je de pleuris trapt)

twijfel tussen:

Gazelle NL

Afbeelding

+ vanwege het niet hippe uiterlijk niet zo diefstalgevoelig
+ lijkt me stevige fiets, maar niet zo zwaar
+ prijs (€ 399,- bij 12go)
- stuur (zo'n breed akelig stuur)

Gazelle van Stael 3V

Afbeelding

+ mooi frame (maar de afmontage (Brooks) maakt het gelijk een beetje te hipster)
+ gewicht!
- brooks onderdelen maken 'm te duur voor wat je wilt
- prijs dus (ergens voor gevonden € 524)

iemand ervaringen met één van beide fietsen, of nog voors en tegen? iemand kennis van de kwaliteit van de wielen van de van stael en de nexus 3 versnelling?

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 05 apr 2016 23:31

monsieurpinot schreef: - brooks onderdelen maken 'm te duur voor wat je wilt
Psst, niet met je koersbroek op dat zadel gaan rijden..... :cry:

Ze zijn trouwens beiden te duur voor gebruik in jouw woonplaats !
Laatst gewijzigd door Wiliertoerist op 09 apr 2016 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27920
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 apr 2016 08:01

Nexux 3 heb ik op m'n Cortina en da's een prima versnelling.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16763
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 06 apr 2016 08:06

Een oude stalen Gazelle stadsfiets kopen en opbouwen met nieuwe onderdelen. Dat rijdt wel zo lekker en is minder diefstalgevoelig. Deze gedrochten hebben niks meer met Gazelle sentiment te maken.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3209
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 06 apr 2016 08:15

De van Stael komt nog het dichts bij het sentiment. Voor wat het waard is: bike and trekking is er positief over.

SVW
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 20 jan 2012 21:40

SVW 06 apr 2016 08:16

Ernie C. schreef:Een oude stalen Gazelle stadsfiets kopen en opbouwen met nieuwe onderdelen. Dat rijdt wel zo lekker en is minder diefstalgevoelig. Deze gedrochten hebben niks meer met Gazelle sentiment te maken.
+1.
En daarbij is de kwaliteit van de oude Gazelles vele malen beter dan die van de huidige, althans in het segment waarin jij wilt shoppen. Ik heb 4 jaar geleden een Urban Esprit (singlespeed ;-)) gekocht voor 349 euro, en hieraan al heel wat mogen vernieuwen. Trapas, wiellagers, zadel om maar wat te noemen. Hiervoor reed ik op een Impala, overgenomen van m'n schoonvader, en die was kwalitatief vele malen beter. Wel zwaarder, en de 5-versnellingsnaaf was een drama.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27920
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 apr 2016 08:25

Huidige Gazelle is inderdaad niet meer de Gazelle van weleer. Mijn Cortina is kwalitatief een heel stuk beter dan de Gazelle van m'n vrouw, die 2,5x duurder was.

Ik heb zelf een Cortina U4 en die kan ik je aanraden. Aluminium frame dus zeer licht. Ik heb er gewoon een terugtraprem op en 3 versnellingen. Bakkersrek heb ik er wel afgehaald, want dat vind ik alleen maar onhandig met parkeren.

Enige dat ik tot nu heb vervangen zijn de buitenbanden, want dat was Chinese troep. Zitten nu lekker brede Schwalble Marathons onder. Fiets is nu 3 jaar intensief gebruikt, 2 kinderen, boodschappen, woon-werk, enz. en ziet er nog als nieuw uit..

Gebruikersavatar
a3
Forum-lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 30 sep 2010 02:04

Gebruikersavatar a3 06 apr 2016 08:40

Ik heb de gazelle nu 3 jaar, voor mijn woon-werk. Ik heb deze gekozen omdat er dikke banden onder liggen (weinig kans op lekkage) en omdat ik achteruittraprem en geen versnellingen heb, lopen er geen enkele kabels of stroomdraadjes (lampen op batterijen) wat een minimum aan onderhoud geeft. De (dikke) ketting ligt lekker in een gesloten kast.

Het stoere uiterlijk valt op (mede door de matzwarte kleur) maar het fietsen vergt wel spierkracht in de benen door het missen van de versnellingen. (Wel weer een goede spiertraining voor de benen)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16763
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 06 apr 2016 08:41

En dan ook maar even een foto van mijn stadsfiets:
Afbeelding

Het lakwerk haalt het niet bij een Nederlandse fiets uit die tijd (eigenlijk ook niet bij een vingerverfwerkje van een kleuter :mrgreen: ) maar bij regen of pekel kan ik makkelijk lopend naar het werk of de winkel en blijft hij lekker in de verwarmde garage staan.

Ook deze 5 versnellingsnaaf is trouwens ruk. Dit is nog de oude Sachs Torpedo met 2 kabels. Dat is echt een ellende om af te stellen dus die vervang ik ook nog een keer voor een 3 versnellingsnaaf.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9150
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 06 apr 2016 09:00

Ernie C. schreef:Een oude stalen Gazelle stadsfiets kopen en opbouwen met nieuwe onderdelen. Dat rijdt wel zo lekker en is minder diefstalgevoelig. Deze gedrochten hebben niks meer met Gazelle sentiment te maken.
+1

Je beschrijft namelijk precies mijn fiets. Onder de roestplekken zit een perfect (en zwaar!) stalen frame. Van de overige onderdelen zijn alleen de spatborden nog origineel. Fiets heeft 5 jaar Amsterdam overleefd en doet nu, 11 jaar na aanschaf (fiets was tweedehands gekocht trouwens) nog steeds trouwe dienst.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 06 apr 2016 10:11

Wel grappig dat je (Pinot) de meest voorkomende nieuwelingen-fout zelf maakt als het om een ordinaire stadsfiets gaat :P :lol:

Een goed antwoord is dit natuurlijk: http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr

Wat is je binnenbeenlengte? :lol: :lol:

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 06 apr 2016 12:03

haha, het forum zou het forum niet zijn als er niet een flinke discussie zou ontstaan, mooi!

@Wiliertoerist: wel eens met argument 'te duur', maar ik fiets er vooral op van en naar het station (waar ik 'm overdekt stal), en koop een goed slot. En, heb het verhaal van jsprbcn inderdaad gelezen, haha.

@EmPeHa: heb die review over van stael in bike & trekking ook gelezen, maar die was volgens mij gewoon gesponsord door Gazelle zelf. Inmiddels de van stael af laten vallen want in het echt gezien: echt te veel hipster, en gewoon te veel geld voor wat je krijgt (alleen het frame is inderdaad wel mooi)

@a3: dat vind ik wel het mooie aan die Gazelle NL: geen poespas. (En verzet kun je aanpassen)

@Ernie C, @SVW, @53x11: wat betreft het sentiment: dat is natuurlijk persoonlijk ;-) (je kunt ook sentiment voelen bij alleen de naam al). Ik zie ook wel in het opknappen van een oud ros, maar dat kost veel tijd (en dat steek ik liever in fietsen of klussen aan m'n racefiets)

@Havana cortina ga ik toch ook weer eens bekijken, al vind ik die 19kg die ik vind qua gewicht U4 wel echt zwaar (die Gazelle NL is 15). Helpt wel om voor en achterdrager er af te slopen wellicht. Had ooit een sparta pick up, die vond ik ook te zwaar (zeker voordat ik de voorbak er afhaalde)

@Sloeren; alle begin is moeilijk, maar wat is precies de beginnelingenfout? :). de gazelle van jouw linkje durf ik niet aan ivm de spacerpolitie :lol:

Plaats reactie