Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Action cams die erg lang kunnen filmen?

WielrennerYouri
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 jan 2015 12:23
Locatie: Hoeven, Noord-Brabant

WielrennerYouri 12 apr 2016 19:57

Hallo iedereen,

Ik ben van plan te gaan fietsen in de Franse Alpen, zoals ik een tijdje geleden ook al heb vermeld, en heb de nodige tips daarvoor gekregen. Ik kwam echter met het idee om voor bijvoorbeeld vrienden en familie, en natuurlijk voor mijzelf om nog eens terug te kijken, een action cam aan te schaffen. Ik las echter op enkele fora over action cams dat sommige maar een uurtje konden filmen. Daarom vroeg ik mij af of er mensen zijn die een goede action cam kennen die én geschikt is voor het fietsen én wel wat uurtjes kan filmen zonder dat de batterij leeg is of het geheugen al vol zit.

Alvast bedankt,

Youri
Fietser uit Hoeven (Noord-Brabant)

https://www.strava.com/athletes/5914856

CeesK
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 apr 2016 10:10

CeesK 12 apr 2016 20:29

Ik heb een van de goedkoopste Gopro's, waarmee je met een acculading en een 32gb geheugenkaart dik 2u in HD (1040p) kunt filmen. Meer heb je absoluut niet nodig om voor anderen een beeld van je rit te kunnen schetsen. Niemand wil zelfs maar een half uur kijken naar vanaf de fiets gefilmde beelden - in de praktijk is een samenvatting van een minuut of tien al een uitdaging voor de meeste kijkers...... Als je tijdens zo'n rit een uur materiaal bijelkaar filmt heb je voldoende basis om daaruit een goed verslag samen te stellen. Je zet de camera dus niet constant aan, maar doet dat afhankeijk van de situatie en de betreffende actie. Ik zet 'm in de praktijk nooit langer dan 3 à 4 minuten achter elkaar aan, en bij het monteren snij ik daar nog flink in.
Zie ook mijn bijdrage waarin links naar enkele van mijn fiets-goprofilmpjes voorkomen:
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=26&t=78720

WielrennerYouri
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 jan 2015 12:23
Locatie: Hoeven, Noord-Brabant

WielrennerYouri 12 apr 2016 21:29

CeesK schreef:Ik heb een van de goedkoopste Gopro's, waarmee je met een acculading en een 32gb geheugenkaart dik 2u in HD (1040p) kunt filmen. Meer heb je absoluut niet nodig om voor anderen een beeld van je rit te kunnen schetsen. Niemand wil zelfs maar een half uur kijken naar vanaf de fiets gefilmde beelden - in de praktijk is een samenvatting van een minuut of tien al een uitdaging voor de meeste kijkers...... Als je tijdens zo'n rit een uur materiaal bijelkaar filmt heb je voldoende basis om daaruit een goed verslag samen te stellen. Je zet de camera dus niet constant aan, maar doet dat afhankeijk van de situatie en de betreffende actie. Ik zet 'm in de praktijk nooit langer dan 3 à 4 minuten achter elkaar aan, en bij het monteren snij ik daar nog flink in.
Zie ook mijn bijdrage waarin links naar enkele van mijn fiets-goprofilmpjes voorkomen:
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=26&t=78720
@CeesK Dat is zeker waar. Bedankt voor dat advies, ik zal dan ook voornamelijk de aankomsten bovenop en de mooiste beelden onderweg opnemen. Welke GoPro heb je precies, Cees?
Fietser uit Hoeven (Noord-Brabant)

https://www.strava.com/athletes/5914856

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 12 apr 2016 21:44

de accuduur van een gopro is zoals hierboven staat ongeveer twee uur. ik neem vaak een reserve accuutje mee...
zijn super klein, wegen niets en je wisselt ze in een paar seconden.
Koop via AliExpress een goede mount voor de fiets.

Kijk eens op Marktplaats, voor een goede Hero3 hoef je niet al teveel geld neer te leggen(ik weet het dat is een relatief begrip)
En koop er een remote bij, die kan je op je fiets(bv op je stuurpen) bevestigen
Dat maakt het gebruik stuk leuker en veiliger....
Allard

i-mac

i-mac 12 apr 2016 22:00

Ik werk met de oude Garmin Virb's. Ik heb 4 extra batterijen die maar weinig plaats in nemen (in het geval ik een hele lange rit ga rijden). Bovendien krijg ik op Garmin Edge 1000 de melding als de batterij bijna leeg is.
Bij speciale gelegenheden durf ik een volledige rit te filmen met de 2 camera's. Dat kost me aardig wat schijfruimte en heel veel werk. Ik probeer de filmpjes ook kort te houden.

CeesK
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 apr 2016 10:10

CeesK 12 apr 2016 22:57

WielrennerYouri schreef:
CeesK schreef:Ik heb een van de goedkoopste Gopro's, waarmee je met een acculading en een 32gb geheugenkaart dik 2u in HD (1040p) kunt filmen. Meer heb je absoluut niet nodig om voor anderen een beeld van je rit te kunnen schetsen. Niemand wil zelfs maar een half uur kijken naar vanaf de fiets gefilmde beelden - in de praktijk is een samenvatting van een minuut of tien al een uitdaging voor de meeste kijkers...... Als je tijdens zo'n rit een uur materiaal bijelkaar filmt heb je voldoende basis om daaruit een goed verslag samen te stellen. Je zet de camera dus niet constant aan, maar doet dat afhankeijk van de situatie en de betreffende actie. Ik zet 'm in de praktijk nooit langer dan 3 à 4 minuten achter elkaar aan, en bij het monteren snij ik daar nog flink in.
Zie ook mijn bijdrage waarin links naar enkele van mijn fiets-goprofilmpjes voorkomen:
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=26&t=78720
@CeesK Dat is zeker waar. Bedankt voor dat advies, ik zal dan ook voornamelijk de aankomsten bovenop en de mooiste beelden onderweg opnemen. Welke GoPro heb je precies, Cees?
Ik heb de Hero+ - enige nadeel is dat de accu niet verwisselbaar is maar dat is in de fietspraktijk eigenlijk nog helemaal geen probleem gebleken.
Ik zet het materiaal over op m'n iPad en gebruik dan iMovie - gratis IOS-app - voor de bewerking . Bestanden zijn al snel groot, 6 minuten film gecomprimeerd tot 720p is al bijna 500 mb...........

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4915
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 14 mar 2018 19:27

https://youtu.be/nLOlTJBU92M

Weet iemand toeval met welke camera dit is gefilmd met alle gegevens er bij in beeld?

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4915
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 14 mar 2018 19:55

Volgens mij is het een andere camera toch?
Beetje aan de grote kant om het op je race fiets te zetten bij een wedstrijd, en je krijgt deze gegevens zo niet op je filmpje...

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13380
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 mar 2018 08:22

Waarschijnlijk een Garmin Virb, die heb ik ook, kan in in de zeer simpele software zo alle metertjes toevoegen. die jij leuk vind. Ik wilde dit ook graag daarom voor de virb gekozen en niet de gopro. beeldkwaliteit is om het even.

ps.
Het kan met elke camara, als je er maar een gps fiel bij hebt met voldoende gegevens

wdfl
Forum-lid
Berichten: 751
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 15 mar 2018 14:07

mao schreef: 14 mar 2018 19:27 https://youtu.be/nLOlTJBU92M

Weet iemand toeval met welke camera dit is gefilmd met alle gegevens er bij in beeld?
kan je gewoon met virb edit doen. het programma van garmin.
je hoeft daarvoor geen garmin te hebben
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Plaats reactie