Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Tijdrithouding

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1214
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 30 apr 2016 19:50

Ik heb een vraagje over mijn tijdrithouding ..op mijn tijdritfiets natuurlijk . Ik heb bij een SMA mijn fiets af laten stellen ..maar toch vind ik de houding in de beugels moeilijk vast te houden , dwz mijn nek gaat toch wel behoorlijk protesteren na 20 km ..is dit met een training te verhelpen ? Ik kan niet ver vooruit kijken in de aerodynamische houding ivm deze klachten . Iemand tips/adviezen ?

Rbe
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 aug 2013 19:30

Rbe 30 apr 2016 20:22

een foto van je houding zou handig zijn. ik heb veel core oefeningen gedaan en dat heeft goed geholpen met het probleem dat ik niet in houding kon blijven

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 30 apr 2016 22:05

Ook voor nekklachten?


Even een vraag: Gebruik je een losse bril of heb je een vizier aan je helm?

Ik heb nooit goed kunnen fietsen mét bril, omdat ik dan inderdaad mijn hoofd moest forceren om niet tegen het montuur aan te kijken.
Dus jaren zonder bril gefietst tijdens tijdritten (wat dan weer vervelend was i.v.m. vliegjes). Sinds ik een helm met vizier heb, is dat probleem ook voorbij.

Verder is veel op de tijdritfiets trainen ook een manier om beter met de houding om te gaan. Ik heb er na de winter altijd meer moeite mee dan midden in het seizoen.

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1214
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 01 mei 2016 20:36

robbebopper schreef:Ook voor nekklachten?


Even een vraag: Gebruik je een losse bril of heb je een vizier aan je helm?

Ik heb nooit goed kunnen fietsen mét bril, omdat ik dan inderdaad mijn hoofd moest forceren om niet tegen het montuur aan te kijken.
Dus jaren zonder bril gefietst tijdens tijdritten (wat dan weer vervelend was i.v.m. vliegjes). Sinds ik een helm met vizier heb, is dat probleem ook voorbij.

Verder is veel op de tijdritfiets trainen ook een manier om beter met de houding om te gaan. Ik heb er na de winter altijd meer moeite mee dan midden in het seizoen.
Okee , ik zal mijn casco met vizier gaan gebruiken , misschien is dat wel de oplossing. Bedankt alvast .

bert01
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 25 jun 2010 23:31

bert01 01 mei 2016 21:20

Die nekpijn is heel normaal, zelf ook begin van ieder seizoen weer even last van, ondanks dat ik er veel op train.
Er zijn genoeg brillen zonder montuur, maakt het inderdaad ook stukken makkelijker.
Regelmatig een paar korte ritten en vooral proberen nek regio de ontspannen en het zal al snel stukken beter gaan

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1214
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 02 mei 2016 15:42

bert01 schreef:Die nekpijn is heel normaal, zelf ook begin van ieder seizoen weer even last van, ondanks dat ik er veel op train.
Er zijn genoeg brillen zonder montuur, maakt het inderdaad ook stukken makkelijker.
Regelmatig een paar korte ritten en vooral proberen nek regio de ontspannen en het zal al snel stukken beter gaan

Bedankt voor de tip !!

pdegenaar
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 sep 2010 23:44
Locatie: Zoetermeer

pdegenaar 02 mei 2016 23:12

Sinds februari rijd ik op een tijdrit fiets. Bij mij ontstaat er een enorme druk op mijn boven armen. Is dit een gebruikelijk iets? En zijn er tips hoe dit te trainen?
Wanneer genoeg te weinig is, is niets genoeg

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 03 mei 2016 00:01

Niks aan te doen behalve veel doen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 04 mei 2016 00:29

pdegenaar schreef:Sinds februari rijd ik op een tijdrit fiets. Bij mij ontstaat er een enorme druk op mijn boven armen. Is dit een gebruikelijk iets? En zijn er tips hoe dit te trainen?
Enorme druk is zeker niet normaal, heb je een foto van je houding op de fiets? Een vuist regel is dat je bovenarmen precies verticaal staan en je onderarmen en lijf dan horizontaal. 2x een hoek van 90 graden dus. Als je armen meer gestrekt zijn moet je kracht zetten...
De steuntjes dichter bij je ellebogen zetten wil ook helpen.

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 04 mei 2016 09:25

pdegenaar schreef:Sinds februari rijd ik op een tijdrit fiets. Bij mij ontstaat er een enorme druk op mijn boven armen.
Staat je zadel wel goed dan? Het klinkt alsof er te veel druk op je voorkant terechtkomt, zeg maar, misschien staat je zadel naar voren gekanteld ofzoiets?

Over die nek: mij (op de triathlonfiets) helpt het om regelmatig even naar links en rechts te kijken door m'n hoofd te draaien. Dan zie je ook nog eens wat anders dan het asfalt voor je, zeg maar, maar bovendien zitten die nekspieren dan niet de hele tijd in diezelfde statische houding.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
knukkel
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 jan 2008 22:37

Gebruikersavatar knukkel 04 mei 2016 13:19

Tegenwoordig zie je ook meer omhoog gebogen skis en dat de onderarmen dus wat meer omhoog staan.
Bovenarmen moeten volgens mij ook iets naar voren staan, ipv precies verticaal?

Hieronder Kwiatkkowski met z'n 'oude' en 'nieuwe' houding

Afbeelding

Afbeelding

gerundium
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 aug 2011 14:52

gerundium 04 mei 2016 14:28

knukkel schreef:Tegenwoordig zie je ook meer omhoog gebogen skis en dat de onderarmen dus wat meer omhoog staan.
Bovenarmen moeten volgens mij ook iets naar voren staan, ipv precies verticaal?

Hieronder Kwiatkkowski met z'n 'oude' en 'nieuwe' houding
Die bovenste foto is Kiryienka niet kwiatkowski.
Laatst gewijzigd door monsieurpinot op 04 mei 2016 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: foto's uit quote verwijderd

Plaats reactie