Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Zadeladvies

c.zaballa
Forum-lid

c.zaballa 01 mei 2016 17:25

Ik heb in de tussentijd al diverse zadels getest (Selle Italia SLK, San Marco Rolls, SQlab 611, Selle Italia Turbomatic en nu een Specialized Romin), maar nog steeds niet 100% tevreden over het zitcomfort. Van de bovenstaande zadels bevallen de Turbomatic en de Romin mij het beste.

De zadelvorm van de Romin is an sich prettig, echter is de neus van het zadel mij te breed. Bij het trappen schuurt de binnenkant van mijn bovenbenen tegen de zadelneus, wat naar verloop van tijd uiteraard begint te irriteren. Aangezien de Turbomatic en de Romin mij het beste bevallen, ben ik dus op zoek naar een semi-rond/rond zadel. Het liefst ongeveer de vorm van de Romin, maar dan met een wat smallere zadelneus.

Heeft iemand toevallig een goede suggestie die aan het bovenstaande voldoet? Mijn oog viel bijvoorbeeld op de Selle Italia Flite (klassieke versie), kan iemand mij vertellen of deze een smalle zadelneus heeft? Alles suggesties zijn welkom. Alvast bedankt.
Gazelle Team TVM \'99

Wiliertoerist
Forum-lid

Gebruikersavatar Wiliertoerist 01 mei 2016 18:08

Je zou de Specialized Power kunnen testen, de dealers en Concept Stores hebben testzadels beschikbaar.

PurpleDolphin
Forum-lid

Gebruikersavatar PurpleDolphin 01 mei 2016 18:33

Ik ben ook nog op jacht naar het juiste zadel. Heb gister mijn 143mm toupé eraf gehaald en vervangen voor een 145mm Selle Italia Max Flite Gel Flow (heb 125mm m-m).
Bij de toupé had ik ook altijd last van schuurplekken in m'n liezen en aan de binnenkant van m'n bovenbenen. Zelfs bij kleine rondjes van 20km.

Helaas vandaag geen tijd om echt te testen maar toen ik er net 5 minuten op zat merkte ik al dat de smalle neus mij erg beviel.
Morgen doe ik een test rondje en laat ik wel weten wat m'n ervaring is mocht je denken daar iets aan te hebben.

c.zaballa
Forum-lid

c.zaballa 01 mei 2016 19:28

@wiliertoerist, bedankt voor de tip. De Specialized power zou inderdaad wel eens aan mijn wensen kunnen voldoen. Zelf ook ervaring met dit zadel? Het enige nadeel wat ik er over lees, is dat je er niet tot nauwelijks op kan schuiven. Ik heb nog wel eens de neiging om wat meer voorop te willen zitten.

@PurpleDophin, benieuwd naar jouw ervaring met dit zadel. Heeft dit zadel ook een ronde vorm? Op de foto's oogt het zadel vrij vlak.
Gazelle Team TVM \'99

PurpleDolphin
Forum-lid

Gebruikersavatar PurpleDolphin 01 mei 2016 19:39

Het vlakke valt me best mee, hij loopt redelijk snel af maar er zijn zeker rondere zadels te krijgen. Het lijkt mij juist prettig om wat meer 'op' het zadel te zitten, dit ook omdat ik wat zwaarder ben en wat extra steun dus handig is. Blijft experimenteren, morgen zal ik vast een stuk meer weten.

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 01 mei 2016 19:43

Misschien een ISM zadel? Die hebben eigenlijk helemaal geen neus. Op het forum zijn er wel mensen die daar ervaring mee hebben. Hoe rond die is etc, kan ik je helaas niet zeggen.
Wel forse prijzen.

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 01 mei 2016 22:46

Ik rij met ISM. Regelmatig probeer ik weer een ander zadel, omdat ik die ISM's zo lelijk vind, maar kom er steeds bij terug. (En heb er echt al heel veel geprobeerd....) De reden dat ik hier steeds bij terug kom is dat ik op andere zadels erg vervelende perineum klachten krijg.
Als je hem goed afstelt, en dat is in vergelijking met andere zadels écht ver naar achteren, (zie bijv. de foto's in mijn onderschrift), dan zijn je dijen volledig vrij, en hangt "je zaakje" net voor het zadel.

Wiliertoerist
Forum-lid

Gebruikersavatar Wiliertoerist 01 mei 2016 23:15

c.zaballa schreef:@wiliertoerist, bedankt voor de tip. De Specialized power zou inderdaad wel eens aan mijn wensen kunnen voldoen. Zelf ook ervaring met dit zadel? Het enige nadeel wat ik er over lees, is dat je er niet tot nauwelijks op kan schuiven. Ik heb nog wel eens de neiging om wat meer voorop te willen zitten.
Hij bevalt mij goed, maar ik heb niet de behoefte om veel te schuiven, misschien een centimetertje naar voor of naar achter maximaal. Door het stroeve materiaal is van schuiven toch al geen sprake, je zal echt moeten gaan verzitten.
Voorheen reed ik met Fizik Aliante op 2 fietsen, wat ik nog steeds fijne zadels vind. Nu heb ik die dus alleen nog op de Gios.

PurpleDolphin
Forum-lid

Gebruikersavatar PurpleDolphin 15 mei 2016 16:49

Ik ben er nog niet uit, wie weet iets teveel gel want het lijkt of ik een soort 'tegendruk' krijg. Sowieso zit ik er wbt positie niet lekker op. Heb het zadel helemaal naar voren staan en alsnog zit ik op het midden. Misschien tijd om een kortere stuurpen te kopen..

evilhomer
Forum-lid

evilhomer 15 mei 2016 16:59

De EVO-versie van de Romin heeft een iets smallere neus dan de reguliere Romin. Dus als je laatstgenoemde hebt, zou je de EVO nog kunnen proberen.
t.a.f.k.a.e.h.

PurpleDolphin
Forum-lid

Gebruikersavatar PurpleDolphin 03 jun 2016 18:45

c.zaballa schreef:@PurpleDophin, benieuwd naar jouw ervaring met dit zadel. Heeft dit zadel ook een ronde vorm? Op de foto's oogt het zadel vrij vlak.
Na een paar ritjes ben ik er wel uit, dit is niet mijn zadel. Heb er met twee verschillende Assos broeken op gereden, en dat ging het beste met de broek met het dunste zeem. Verder voelt het nogal broeierig, blijf ik erover heen schuiven in een poging echt goed in het zadel te zitten en tja...het begint gewoon te zeuren na 15 minuten :(

IK heb vrij brede zitbotten (m-m 12,5 b-b 16,5) dus ga maar eens een wat harder en (nog) breder zadel proberen. Waarschijnlijk de Specialized Power.

Martin78
Forum-lid

Gebruikersavatar Martin78 03 jun 2016 19:03

@Zaballa,

heb je ooit wel eens een zadel van Fizik geprobeerd?
Toen der tijd zeer veel zadels gehad, maar de Fizik heb ik de meest fijne ervaring mee.
Maar ja een zadel is net persoonlijk als een broek helaas.

Die ISM zadels zien er zeker apart uit ja.

Plaats reactie