Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Rechten van de FM

joko
Forum-lid

Gebruikersavatar joko 04 mei 2016 17:39

Graag hoor ik jullie mening over onderstaande:

Ik heb mijn fiets vorig jaar zelfstandig opgebouwd met hulp van Youtube. Frame + voorvork, stuur + stuurpen en wielen zijn via Velobuild en Ali gekomen, de Ultegra Di2 groep komt van Mantel. Bijna alles heb ik zelf gedaan, behalve de lagers in de bracket. Hiervoor ben ik vorig jaar naar de plaatselijke FM in de wijk gegaan die deze er voor €30,- in heeft geperst. Verder kom ik daar alleen om pakjes te brengen (hij heeft ook zo'n servicepunt oid). Ik heb zelf het één en ander aan gereedschap waarmee ik alles (behalve lagers persen) zou kunnen doen.

Binnenkort ga ik Limburgs Mooiste fietsen en wilde graag een 11/28 hebben ipv de 11/25 die ik had. Via internet kwam ik deze cassette met ketting (Ultegra 6800) tegen voor €59,95, bij deze FM zou ik voor hetzelfde iets van €144,- kwijt zijn.
Ik heb hem toen verteld dat ik nog voor €82,- aan accessoires kon bestellen via mijn fietsplan en toen kwam de FM met een (nauwelijks) gebruikte Shimano 05 cassete (11/28) en een nieuwe ketting. Dit kon hij monteren voor die €82,-. Alles prima, vond ik sympathiek van hem. Heb hem toen ook maar even gevraagd naar de speling te kijken in mijn balhoofd.
Afgelopen donderdag mijn fiets weer opgehaald en moest €25,- betalen voor het weghalen van de speling. Ook dit was prima.
Nu was de FM die donderdag vergeten mijn oude cassette en ketting weer mee te geven en ik ben vergeten het te vragen. Cassette en ketting zijn zo'n 1700 km oud.

Dus vandaag maar even weer langs gereden, maar de FM had het weggegooid in de oud-ijzerbak. En toen begon het getouwtrek een beetje:

-FM vindt het niet zijn fout, ik ben hem vergeten.
-Ikzelf vind het ook niet mijn fout, hij is het mij vergeten aan te bieden. Bovendien heeft hij mijn telefoonnummer.
-FM zegt dat ie hem dagenlang in zijn zaak had liggen en uiteindelijk heeft weggegooid.
-De bodem van de oud-ijzerbak was inderdaad bedekt en ik zag twee verroeste kettingen en twee niet verroeste kettingen. Verder nog wat kransjes en ander oud-ijzer spul. Toch wou FM er niets van weten om de bak op z'n kop te zetten.
-FM beweert dat alles wat hij van mijn fiets haalt zijn eigendom wordt als het vervangen wordt.
-Ikzelf beweer (en heb ook gezegd) dat het niet ter vervanging was, ik wilde alleen een 11/28 voor in de heuvels en zou later mijn 11/25 zelf weer terug zetten.
-FM bood mij nog een gratis onderhoudsbeurt aan, maar die heb ik niet nodig. Ook wil hij mij niet geldelijk compenseren.
-FM ik wil gewoon mijn oude cassette en ketting weer terug, maar op de één of andere manier was zijn oud-ijzerbak niet toegankelijk om er in te graaien.
-Nu zag ik wel wat gebruikte cassettes in de winkel hangen, maar hij zal toch een cassette die al bijna 2000 heeft gedraaid niet te koop aanbieden?

Al met al, FM wil mij wel tegemoetkomen, maar niet met geld. Hij zou best wel eens wat voor inkoopprijs kunnen regelen of een onderhoudsbeurt, maar dat is het. Ikzelf wil dat niet, maar heb beloofd er een week over na te denken. Ook zal hij als hij het minder druk heeft in zijn oud-ijzerbak kijken.
Bij mij blijft verder nog in het hoofd hangen of hij daadwerkelijk mijn cassette en ketting (waarvan ik niet heb gezegd dat ze vervangen moesten worden) zomaar als zijn bezit mag beschouwen.

Wat is wijsheid? Staat de FM in zijn recht en mag ik blij zijn met het aanbod voor een onderhoudsbeurt?
De rekening van €82,- is overigens nog niet doorgespeeld naar mijn werkgever (vakantie, dit was niet bewust), maar dat wil ik eigenlijk niet als drukmiddel inzetten.
Ik hoor graag jullie advies of mening.

Martin78
Forum-lid

Gebruikersavatar Martin78 04 mei 2016 19:13

Oude onderdelen die vanaf een auto komen bv ter reparatie zijn in principe van de eigenaar, maar in alle gevallen zal je dit van te voren wel moeten aangeven dat je deze wilt behouden "DENK" ik

Ik lees dat hij spullen heeft vervangen waarvan jij NIET gezegd hebt dit te moeten doen, als jij dat niet gezegd hebt mag hij in mijn ogen nooit die onderdelen beschouwen als de zijne uiteraard.

Maar dit kan alleen maar uit lopen op een conflict waar niemand op zit te wachten en jij hierna niet meer met vertrouwen terug gaat om iets aan je fiets te laten doen (onderhoud/reparatie )

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 04 mei 2016 19:34

gewoon erg slordig van de FM, hij had ook wel kunnen zien dat die in ieder geval die cassette nog makkelijk een paar duizend km mee kon. Dus hij had de hele set gewoon bij elkaar moeten bewaren (fiets+ketting+cassette). Ik zou 'm maar even in zijn oud ijzerbak laten duiken :mrgreen: .

(maar die 105 11-28 + ketting had je op internet nieuw dan ook wel weer een stuk goedkoper kunnen vinden natuurlijk)

Douglas
Forum-lid

Gebruikersavatar Douglas 04 mei 2016 19:44

Klopt dat de FM wat pro activer had mogen zijn maar daarentegen had je gewoon duidelijk moeten zijn. Je hebt bij het wegbrengen van je fiets en bij het ophalen niets gezegd over de ketting en cassette. Als je dan bijna een week later er op terugkomt ben je in mij beleving te laat.
o'7o

Sha Kokken
Forum-lid

Gebruikersavatar Sha Kokken 04 mei 2016 19:52

Je kunt dit natuurlijk helemaal juridiseren maar daar wordt niemand wijzer van.

Bottom lime: get over it of zoek een andere fm.
En zorg dat je jezelf een volgende keer niets kunt verwijten ;)

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 04 mei 2016 20:20

Moraal van dit verhaal:
Doe zulke mega simpele klusjes als en cassette en ketting wisselen gewoon zelf, ik denk dat ik zelfs een randidioot kan leren hoe dat moet.
Verder deze "FM" mijden, 82€ voor het plaatsen van halfversleten meuk is absurd (hij maakte w.s. een ander "blij" met het spul dat er bij de TS vanaf kwam) en 25€ voor een balhoofd afstellen evenzo, kost 1 minuut.

Ik maak hiermee geen vrienden onder de FM's en voel me daar heel erg goed bij.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

wolly68
Forum-lid

wolly68 04 mei 2016 20:33

+1 Keezx

BcB
Forum-lid

BcB 04 mei 2016 20:35

Doe ik ook even een duit in het zakje.

Als jij je plaatselijke FM nooit iets gunt door daar je onderhoud te laten uitvoeren of onderdelen aan te schaffen, waarom verwacht je dan wel dat diezelfde FM veel moeite voor jou doet?

Dat het allemaal niet heel lekker loopt is ook duidelijk, en een kijkje in de oud-ijzer bakt lijkt me niet te veel gevraagd, maar toch.
Bianchi Intenso

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 04 mei 2016 20:49

joko schreef: Ik heb hem toen verteld dat ik nog voor €82,- aan accessoires kon bestellen via mijn fietsplan en toen kwam de FM met een (nauwelijks) gebruikte Shimano 05 cassete (11/28) en een nieuwe ketting. Dit kon hij monteren voor die €82,-.
Ik had liever € 50 van mijn netto salaris uitgegeven voor een nieuwe 105 cassette + ketting dan € 82 van mijn bruto-salaris voor bovenstaande rampenplan :cry:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Sieper
Forum-lid

Gebruikersavatar Sieper 04 mei 2016 20:50

De nog goede cassette (en swa de ketting met 1700km achter de kiezen) weggooien is natuurlijk onzin, natuurlijk wil je die terug. Dat hij hem niet meer heeft (en jou ook een 2e handse verkocht) zegt mij genoeg.
Afbeelding

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 04 mei 2016 21:29

Dit gaat niet meer over rechten volgens mij. Dit gaat over een klant die hopelijk leergeld heeft betaald, en een FM die definitief een klant is verloren.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 04 mei 2016 21:59

Als zo hard je best doet om belasting te ontwijken verdien je het ook om gen@@id te worden...
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie