Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

10 speed cassette met 6800 derailleur

Gunnar
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2016 22:04

Gunnar 11 mei 2016 22:09

Ik heb een vraagje. Als ik in een koers lek rijd dan krijg ik een wiel met een 10 speed cassette. Is het mogelijk om door te rijden met een 10 speed wiel en een 11 speed derailleur en ketting (Ultegra 6800) of gaat dat helemaal fout?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 11 mei 2016 22:22

De ketting is geen probleem, maar het schakelen van de cassette zal slecht functioneren.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 11 mei 2016 22:31

Je kunt een shiftmate gebruiken. Dan hoef je alleen op je eigen wiel ook een 10 speed cassette te zetten en dan werkt alles prima. Je shifters en derailleurs hoef je dan niet te vervangen.
http://www.jtekengineering.com/resource ... atibility/
o'7o

ted038
Forum-lid
Berichten: 1499
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 11 mei 2016 22:38

Gunnar schreef:Ik heb een vraagje. Als ik in een koers lek rijd dan krijg ik een wiel met een 10 speed cassette. Is het mogelijk om door te rijden met een 10 speed wiel en een 11 speed derailleur en ketting (Ultegra 6800) of gaat dat helemaal fout?
" ALS ik in een koers lek rijd" : is dat zo geregeld vanuit een organisatie ? Zou juist verwachten dat in " koersen" men toch wel over is op 11speed ?

Als je met zekerheid een 10-speed krijgt, is het wellicht handiger een speciale 10-speed koersfiets aan te houden : licht alu, relatief betaalbaar (2dehands) en net wat " bestendiger" dan carbon in "koersen" ??? [ of denk ik nu zo gek?)

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 12 mei 2016 11:48

In ´koersen´ zie je voornamelijk overjarige fietsen met 105/ultegra. Tenzij je echt geld of een sponsor hebt wil je geen financiële risico´s nemen door een nieuwe dura ace di2 groep te vernielen met een rondje om de kerk.

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2027
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 12 mei 2016 15:09

Meer dan de helft van het peloton rijdt inmiddels wel met 11-speed. En echt niet alleen maar op overjarige fietsen. Ultegra is wel de norm.

Op mijn racer heb ik 11-speed SRAM Force en deze winter heb ik veel getraind op een oud wiel met 10-speed cassette. Dat schakelde beter dan ik had verwacht. Af en toe moet je een keertje extra schakelen.

Gunnar
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2016 22:04

Gunnar 12 mei 2016 21:05

Beste allemaal,

Bedankt voor de antwoorden.

Ik heb de vraag gesteld omdat ik zaterdag een (nieuwelingen) klassieker heb waarbij wij meedoen met een team van 3 renners.

Per team mogen er 2 reservewielen worden ingeleverd (een voorwiel en een achterwiel). Het achterwiel dat voor ons team wordt ingeleverd heeft een 10 speed cassette. Wij hebben alle 3 een verschillende cassette op onze fiets (9-speed, 10-speed en 11-speed cassette – wel alle 3 Shimano).

Ik begrijp uit de antwoorden dat er goed te fietsen valt met een wiel met een 10-speed cassette op een fiets met een 11 speed groep. Ik ga mij hier geen zorgen meer over maken.

Verder heb ik overigens een alu fiets met een ultegra groep. Tijdens de wedstrijden die ik rij (bij de nieuwelingen) zie ik goedkopere fietsen dan die van mij, maar voornamelijk duurdere (carbon) fietsen.

Groeten,

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 13 mei 2016 00:26

Gunnar schreef:Beste allemaal,

Ik begrijp uit de antwoorden dat er goed te fietsen valt met een wiel met een 10-speed cassette op een fiets met een 11 speed groep. Ik ga mij hier geen zorgen meer over maken.
,
Volgens mij heeft er niemand gezegd dat je me een 10 speed cassette goed kan fietsen op een 11 speed groep. De agstand tussen de kransjes wijkt af dus dit zal zeker niet soepel schakelen.
o'7o

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16887
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 mei 2016 00:33

Ik denk dat je het "goed" in ieder geval wel weg kunt laten. Ik vraag me ook af of het zin heeft de wedstrijd uit te rijden als je niet alle zwaardere versnellingen kunt gebruiken, Eerst maar eens uittesten dus. Daar heb je meer aan dan om het hier te vragen.

Ik zou er voor kiezen om het reservewiel aan te passen aan de sterkste renner. Een halfslachtige oplossing voor iedereen klinkt misschien aardig maar is imho niet de essentie van een team.
Campagnolo Ultra Dork

kilometervreter
Forum-lid
Berichten: 800
Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59

kilometervreter 13 mei 2016 21:26

Ik denk dat je gewoon de sti moet vervangen door een buiscommandeur. Een niet geindexeerde welteverstaan. Dan maakt het niet meer uit 6, 7, 8, 9, 10 of 11

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 13 mei 2016 21:54

Maar de nokjes voor buiscommandeurs zijn al lang verdwenen ;-)
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 13 mei 2016 22:40

Ernie C. schreef:Ik denk dat je het "goed" in ieder geval wel weg kunt laten. Ik vraag me ook af of het zin heeft de wedstrijd uit te rijden als je niet alle zwaardere versnellingen kunt gebruiken, Eerst maar eens uittesten dus.
.
Heb zelf een aantal keer in de volgwagen gezeten bij wedstrijden van beloften/elite z.c. Het ene team is daarbij beter gestoffeerd dan het andere team. Uit ervaring weet ik echter dat zeker bij de 'mindere' teams er nog vrij veel wielen met 10 speed cassettes in de volgwagen liggen. Het schakelt uiteraard niet optimaal, maar ik heb toch al voldoende renners zien finishen met een dergelijk wiel in hun 11 speed setup.

Ik weet niet of de topicstarter van plan is deel te nemen aan criteriums of wedstrijden in lijn. Indien het laatste dan zou ik me eerder zorgen maken om op tijd een wiel te krijgen en terug te keren in het peloton, dan over het reservewiel dat je gestoken krijgt.
Gazelle Team TVM \'99

Plaats reactie