Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Tintelende handen en pijnlijke arm

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 13 mei 2016 09:09

Hoi allemaal,

Ik twijfelde of ik dit hier neer moest zetten of in een andere categorie...

Hieronder even situatieschets van mijn probleem.

Ik heb een tweedehands fiets gekocht vorig jaar. Maat 56 is mij verteld. Ik had niet veel verstand van geometrie en zitposities dus ik heb een rondje gefietst en het zat prima en fietste lekker. Ik zat krap bij kas en had een fiets nodig, vandaar dat ik tweedehands genomen had. Anyway, hier zat dus zo'n hoge stuurpen op. Ik vond dat er niet uit zien en ik zat ook erg hoog voor mij gevoel, dus ik heb er een andere pen op gezet. Dit resulteerde in wat rugklachten en ik ben eens wat gaan meten. Ik had mijn vorige frame nog liggen en heb de beide fietsen vergeleken qua afstellen enz. Het bleek dat mijn oude fiets wat anders was dan mijn huidige fiets. Dus ik heb een langere stuurpen gekocht, zodat ik wat gestrekter zou zitten. Eureka, geen pijn in mijn rug meer. Echter nu krijg ik tintelende handen en na een duurrit van vorige week heb ik zelfs een halve week pijn in mijn arm gehad. waarschijnlijk had dit te maken met mijn foute hand positie. Ik fietste met de hoge stuurpen vaak met mijn handen dwars op de shifters, dus maakte mijn pols een knik. Nu met de lage stuurpen deed ik dat ook in een duurrit van +90 km. Helaas heb ik hier neit goed bij nagedacht, dus achteraf wss een zenuw afgekneld -> resultaat pijn in de arm.

Nu vraag ik me af of mijn huidige fiets wel geschikt is voor mij en hoe ik beter mijn handen kan plaatsen als ik fiets. Ik wil het volgende in ieder geval proberen: het stuur wat naar achter kantelen zodat de shifters wat hoger komen en ik wil gaan progeren om tijdens het fietsen de polsen in rechte lijn te houden met mijn armen. ik heb toch het gevoel dat er best veel gewicht op mijn handen rust, het zit gewoon niet zo lekker...

Het is een lang verhaal, hopelijk kunnen jullie me tips geven.

Oh ja, vanmorgen nog wat gemeten aan de fiets. Dit zijn de verhoudingen

Stack: 550
Reach: 384
Balhoofdbuis: 155
Drop (zadel/bovenzijde stuur): 105
Drop (zadel/bovenzijde shfiters): 55
Afstand punt zadel <-> shifters: 660
Stuurpen: 100

Zelf ben ik 180 cm.
is het fietsen aan het her-ontdekken

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6227
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 mei 2016 09:57

Ik zou niet direct een andere fiets kopen.
Volgens mij kan je het beste eerst zelf wat aan je manier van fietsen veranderen:
- Handen in lijn met je stuur (rechte polsen, vlakke rug van je hand als je je vingers strekt). geldt zowel voor het fietsen op je shifters als positie in de beugel, en zelfs voor handen bovenop het midden van je stuur, mocht je daar wel eens vast hebben.
- Ellebogen licht gebogen houden, voor meer ontspanning. Als je ellebogen gestrekt hebt, zijn je armen als stokjes en kan je klachten krijgen.
- Rompstabiliteit trainen, en tijdens het fietsen meer bewust met je massa op je reet gaan zitten. Actief je buikspieren aanspannen tijdens het fietsen is vaak wat lastig (kan wel), maar als je voor je gevoel meer op je kont zit, is de druk op je armen/polsen vaak ook al een stuk minder).
- Schouderbladen actief omlaag trekken tijdens het fietsen. Anders gezegd, ze zoutzak op de fiets zal met zijn hoofd tussen zijn schouders zakken (vaak ook met gestrekte armen rijden), dit kan druk/spanning in schouders en armen opleveren. In combinatie met gebogen ellebogen en schouders actief laag houden, zou dit kunnen verbeteren.

Stap 2, kan als gevolg van je iets andere fietshouding zijn, dat je je shifters iets anders geplaatst wilt hebben, of je zadel wat naar voren (of achteren), of tikje omhoog/omlaag etc. Is kwestie van uitproberen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 13 mei 2016 09:59

Tjonge. Dit gaat op vele manieren fout. Om welke fiets gaat het? Wat is je binnenbeenlengte en hoe kan het dat je shifters 5 cm boven je stuur zweven? Welk stuur zit er op? Een foto helpt erg..

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 13 mei 2016 10:17

@ Sloeren. Dank voor je reactie! Excuses dat het niet helemaal duidelijk was. Ik had bij de drop gegevens misschien een - ervoor moeten zetten. het stuur is dus 105 mm ONDER zadel en de shifters 55 mm ONDER zadel. ik heb momenteel geen foto, ik ben op het werk, dus ik kan er vanavond pas een maken. deze zal ik plaatsen. Binnenbeenlengte zal ik zo direct even opmeten. Het stuur is 42 cm breed, maar ik weet niet de drop van het stuur uit mijn hoofd. dit zal ik vanavond nameten.

@ MarkVeenstra. Heel erg bedankt voor de tips. Ik ga deze zeker toepassen. Rompstabiliteit trainen is dmv core-stability oefeningen? Deze doe ik regelmatig voor ik naar bed ga (ben er pas mee begonnen).
is het fietsen aan het her-ontdekken

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 13 mei 2016 11:29

sloeren schreef: Een foto helpt erg..
Actiefoto's svp

ted038
Forum-lid
Berichten: 1499
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 13 mei 2016 12:32

J.Edge87 schreef:@ Sloeren. Dank voor je reactie! Excuses dat het niet helemaal duidelijk was. Ik had bij de drop gegevens misschien een - ervoor moeten zetten. het stuur is dus 105 mm ONDER zadel en de shifters 55 mm ONDER zadel. ik heb momenteel geen foto, ik ben op het werk, dus ik kan er vanavond pas een maken. deze zal ik plaatsen. Binnenbeenlengte zal ik zo direct even opmeten. Het stuur is 42 cm breed, maar ik weet niet de drop van het stuur uit mijn hoofd. dit zal ik vanavond nameten.
een "drop" is per definitie al negatief, dus die - was niet nodig geweest. Wat sloeren bedoeld is het verschil in beide drops dus betekent dat je shifters 50mm=5cm hoger staan dan je (bovenkant?) stuur....
Wellicht al een zelfgemaakte aanpassing, want "normaal" is dit geen gebruikelijke stand.
(je typt "proberen", maar had het wellicht al gedaan dus?)

Zou het kunnen dat de tinteling / pijn ook "gewoon wennen" is ?
Gestrekter zitten zou ook reden KUNNEN zijn, hierdoor komt er meer te dragen gewicht op je handen/armen, met alle mogelijke reacties & gevolgen. Naast het extra gewicht an sich zou je nog eens extra het stuur steviger kunnen gaan vastpakken, wat nog eens de boel extra belast, om maar iets te noemen.
EN/OF wellicht is de nieuwe fiets trillingsgevoeliger ( dunnere banden / hardere banden/ andere vork / andere stuurpadding ) waardoor trillingen beter doorkomen.....

de "pijntjes" zijn begonnen met een andere stuurpen, misschien de oude stuurpen eens terugzetten ?

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 13 mei 2016 13:40

ted038 schreef:een "drop" is per definitie al negatief, dus die - was niet nodig geweest. Wat sloeren bedoeld is het verschil in beide drops dus betekent dat je shifters 50mm=5cm hoger staan dan je (bovenkant?) stuur....
Wellicht al een zelfgemaakte aanpassing, want "normaal" is dit geen gebruikelijke stand.
(je typt "proberen", maar had het wellicht al gedaan dus?)
Bedankt. mijn excuses dat ik het verkeerd begrepen had. Mijn shifters staan inderdaad wat hoog op het stuur -> vergelijkbaar met dit plaatje. ik zal vanvond een foto van mijn fiets posten.

Afbeelding

ik begrijp dat een 'normale' stuurstand meer zoiets is als dit plaatje:

Afbeelding

echter, hier staan de shifters toch ook boven het stuur?
Zou het kunnen dat de tinteling / pijn ook "gewoon wennen" is ?
Gestrekter zitten zou ook reden KUNNEN zijn, hierdoor komt er meer te dragen gewicht op je handen/armen, met alle mogelijke reacties & gevolgen. Naast het extra gewicht an sich zou je nog eens extra het stuur steviger kunnen gaan vastpakken, wat nog eens de boel extra belast, om maar iets te noemen.
EN/OF wellicht is de nieuwe fiets trillingsgevoeliger ( dunnere banden / hardere banden/ andere vork / andere stuurpadding ) waardoor trillingen beter doorkomen.....

de "pijntjes" zijn begonnen met een andere stuurpen, misschien de oude stuurpen eens terugzetten ?
Ook dank voor deze reactie. als ik de andere stuurpen erop zet, heb ik last van mijn rug door wss te korte zit. daarom heb ik een 1 cm langere pen gemonteerd. ik zou de hoge stuurpen er op kunnen zetten (zo een met enorme hoek), maar daar wil ik juist vanaf. ;-).

ik heb voor maandag een nieuwe tocht op de planning staan. ik ga zoveel mogelijk jullie adviezen hierin meenemen.
is het fietsen aan het her-ontdekken

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 13 mei 2016 13:46

dit is trouwens mijn fiets. ik had hem al een keer gepost:

Afbeelding

het stuur is in tegenstelling tot deze foto naar voren gekanteld zodat het gedeelte van het stuur dat naar de shifters horizontaal = waterpas loopt. stuurpen is 1 cm langer dan op deze foto te zien. zo te zien heb ik wel een enorme stuurbocht in vergelijking met andere fietsen :roll:
is het fietsen aan het her-ontdekken

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 13 mei 2016 14:14

- vergeet je niet je Binnenbeenlengte op te meten?
- Een drop van 10 cm is best stevig voor een 56 en een wielertoerist / beginner. Zelf vind ik een grotere drop fijn als ik op een kleinere fiets zit. Zonder je lichaam te kennen ziet het er naar uit alsof deze fiets eigenlijk te klein is. Als dit mijn fiets was zou ik er een langere (horizontalere) stuurpen op zetten en het zadel naar voren; om waarschijnlijk bij een zero-setback zadelpen te eindigen.
- In jouw geval zou ik eerst eens wat met het zadel naar voren schuiven.

Een toer-zit ga je op dit frame niet meer halen.

- denk je dat je stuur te breed is?

(die gedrongen stuurtjes van tegenwoordig zijn nogal in de mode. Ze hebben voordelen en zeker ook nadelen. Op mijn bejaardenfiets vind ik het fijn en op mijn scheurijzer zou ik er geen willen hebben.)

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3220
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 13 mei 2016 14:24

Is je oude frame niet meer bruikbaar? Of heb je die ondertussen niet meer?

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 13 mei 2016 14:35

sloeren schreef:- vergeet je niet je Binnenbeenlengte op te meten?
- Een drop van 10 cm is best stevig voor een 56 en een wielertoerist / beginner. Zelf vind ik een grotere drop fijn als ik op een kleinere fiets zit. Zonder je lichaam te kennen ziet het er naar uit alsof deze fiets eigenlijk te klein is. Als dit mijn fiets was zou ik er een langere (horizontalere) stuurpen op zetten en het zadel naar voren; om waarschijnlijk bij een zero-setback zadelpen te eindigen.
- In jouw geval zou ik eerst eens wat met het zadel naar voren schuiven.

Een toer-zit ga je op dit frame niet meer halen.

- denk je dat je stuur te breed is?

(die gedrongen stuurtjes van tegenwoordig zijn nogal in de mode. Ze hebben voordelen en zeker ook nadelen. Op mijn bejaardenfiets vind ik het fijn en op mijn scheurijzer zou ik er geen willen hebben.)
dankje wel voor de informatie en reactie!

BBL = 83-84 cm (was het al bijna vergeten te meten haha)

Ik heb redelijk brede schouders, dus ik denk niet dat 42 cm te breed is... of heeft dat niet met schouders te maken?
EmPeHa schreef:Is je oude frame niet meer bruikbaar? Of heb je die ondertussen niet meer?
Die heb ik nog liggen. Momenteel niet bruikbaar, moet een nieuw balhoofd in en verder moet er een nieuwe groep op gezet worden; oud en versleten. stack van oud frame: 563 reach van oud frame: 394 balhoofdbuislengte: 170.
is het fietsen aan het her-ontdekken

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3220
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 13 mei 2016 14:40

Ik zou zeggen: nieuw balhoofd er in en de rest overbouwen van je huidige fiets.
(als die werkelijk fijner zat, tenminste. De geometrie heb ik niet uitgebreid gecontroleerd)

Plaats reactie