Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

verschil zadelhoogte / stuurhoogte

berndw
Forum-lid

berndw 14 mei 2016 13:46

Beste mensen,

ik heb vorig jaar een Sensa Milano gekocht bij 12gobiking. Ben sinds het voorjaar nu weer lekker het fietsen aan het opbouwen. Ik krijg alleen na een km of 20 á 30 last van mijn nek/achterhoofd ivm het naar voren kijken (dat moet weleens in NLD ;)). Ik heb verschillende sites erbij gehaald en nog eens goed bbl opgemeten en het zadel opnieuw ingesteld. Dit moest 3 cm omhoog met verschillende methodes gemeten. Nu is alleen het verschil tussen zadel- en stuurhoogte opgelopen naar 14 cm. Dit lijkt mij vrij veel en het lijkt me dat ik dus nog meer voorover moet zitten en dus nog meer last van mijn nek ga krijgen. Is zo'n verschil erg groot, of is dit gebruikelijk? Mijn stuur kan volgens mij niet verder omhoog, want de 3 spacers zitten er al onder.
Wat zijn jullie gedachten hierover?

ted038
Forum-lid

ted038 14 mei 2016 14:02

Wat is je BBL?
Wat is je lengte ?
Wat is je zadelhoogte toen/nu?
Wat is je framemaat?

Ga er gemakshalve dus vanuit dat de nek/achterkant hoofd klachten zijn gekomen NA verhogen zadelhoogte ? Anders maakt het verhogen zadelhoogte het er niet beter op ( op zijn minst), maar vermoedelijk alleen maar erger .... ( EDIT : verhaal nog eens gelezen en je had inderdaad al klachten VOOR het verhogen zadel ...)

Om te beginnen : het KAN ook een van de beginnerspijntjes zijn waar wij aan moeten wennen, en dan ook weer weggaan ( zie ook zadelpijn, vermoeide benen en het bruine armen/witte handen syndroom )

Anyway : Dat verschil heet officieel een "drop" en ineens 3 cm erbij is fors en totaal 14cm is ook aardig wat , helemaal voor een wat minder geoefende fietser. (aanname mijnerzijds, excuses als ik t verkeerd heb)
(vermoed eerder dat je een verkeerde maat fiets gekocht hebt toen ... Of ben je nog in de groei , want "NOG een goed nagemeten" kan inhouden dat je dat toen ook goed opmeten had? ;) )

qua oplossingen mbt de te grote drop: Geen spacerruimte meer, dan kan je in sommige gevallen de stuurpen omdraaien, als deze tenminste daardoor omhoog gaat wijzen ;) ( schoonheidsprijzen ga je er niet mee winnen, maar dat lijkt me nu van ondergeschikt belang)
Wat drastischer is een heel nieuwe stuurpen, bijv. een kortere en/of meer stijging , of een verstelbare versie, welke je dan " aardig" oomhoog kan zetten.
Het stuur zelf kan je ook wat naar je toedraaien, zodat de stuurbochten en shiftergrips dichter naar je toekomen.

Begrijp dat je zadelhoogte graag op "juiste" hoogte hebt , maar gezien de al bestaande klachten zou ik, al is dan al met zadelhoogte bezig zou gaan ipv stuur hoger/dichterbij zien te krijgen, het voorzichtig opbouwen, bijv. met 0,5 a 1 cm per maand/kwartaal, en dan zien bij welke stand je weer klachten met nek krijgt ( of niet, omdat je lichaam langzaam kan wennen aan de veranderingen)
Laatst gewijzigd door ted038 op 14 mei 2016 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.

berndw
Forum-lid

berndw 14 mei 2016 14:18

Thanks voor het snelle antwoord. Moet ik dan in jouw ogen beginnen met deze zadelstand (drop 14cm) en dan langzaam steeds lager zetten totdat ik weer last krijg, of juist andersom? Sorry misschien een domme vraag, maar in dit geval laat mijn logisch verstand me even in de steek.

Ik zie trouwens dat ik deze in het verkeerde forum heb geplaatst. Techniek was de bedoeling.

-edit- het gaat over blessure, dus eigenlijk staat hij wel goed. Misshchien dat een mod hem verplaatst heeft.

ted038
Forum-lid

ted038 14 mei 2016 14:26

berndw schreef:Thanks voor het snelle antwoord. Moet ik dan in jouw ogen beginnen met deze zadelstand (drop 14cm) en dan langzaam steeds lager zetten totdat ik weer last krijg, of juist andersom? Sorry misschien een domme vraag, maar in dit geval laat mijn logisch verstand me even in de steek.
Ben zeker niet diegene met het enige / beste antwoord, plus we weten ( altijd?) te weinig ....

Gezien je startklachten, zou IK niet met de zadelhoogte beginnen ter veranderen, oftewel die zou ik weer iets laten zakken naar origineel, of 1 cm hoger dan origineel, en dan zien of de (verergerde?) klachten weer afnemen.

(en vergeet ook niet om je stuurhoogte hoger te krijgen, of anders stuur dichterbij : in beide gevallen kom je dus rechterop te zitten, mocht DAT de reden zijn voor je nekklachten .... )

ALS door weer wat lager zadel ( en mogelijk hoger/dichterbij) stuur de klachten afnemen, dan :
goedkoopste optie : kijken of je eraan kan wennen , het beter gaat en dan (wanneer gewenst?) zadel weer beetje verhogen , en kijken of dat went.
Dure optie, en " mogelijk" de betere ( en kan ook later) : bikefitting laten doen, mogelijk blijkt daar ook uit dat je een verkeerde maat fiets hebt ......

Ohja :
Wat is je BBL?
Wat is je lengte ?
Wat is je zadelhoogte toen/nu?
Wat is je framemaat?

berndw
Forum-lid

berndw 14 mei 2016 19:46

BBL 96
Lengte 1.95
framemaat 62'
zadelhoogte nu 104, was 101.

voor de duidelijkheid, de klachten kreeg ik op 101. Op 104 zadelhoogte heb ik nog niet gefietst.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 14 mei 2016 20:31

De zadelhoogte zou 102,5cm mogen zijn. In sommige rekenmethodes een beetje meer. Met 3cm spacers en een12cm (gokje) stuurpen kom je dan op 120mm drop. Dat is redelijk sportief.

Deze fiets is erg kort en niet erg hoog gebouwd. Samen met de lage zadelhoogte zorgt dit er wellicht voor dat je erg in elkaar gepropt op de fiets zit. Wat extra zadelhoogte hoeft dus niet per se slecht uit te pakken. Ik zou in ieder geval op zoek gaan naar de langste stuurpen die je kunt vinden, bij voorkeur in 0 graden (Thompson Elite?).
Campagnolo Ultra Dork

berndw
Forum-lid

berndw 14 mei 2016 20:49

zorgt een langere stuurpen niet dat ik nog verder voorover gebogen zit? of zie ik dat verkeerd? het lijkt me dat ik dan nog meer naar voren moet 'bukken' om het stuur vast te houden, dus als ik vooruit wil kijken dat mijn nek meer te verduren krijgt. Nogmaals, misschien zie ik het helemaal verkeerd, maar dat is het idee wat ik erbij heb.

Douglas
Forum-lid

Gebruikersavatar Douglas 14 mei 2016 21:01

Nog even een paar vragen. Als ik het goed begrijp had je er vorig jaar geen last van en nu je weer begint met fietsen krijg je er last van. Dit terwijl er niets was veranderd aan de afstelling. Klopt dat?

Heb je misschien de afgelopen periode een fietspetje gebruikt?
o'7o

berndw
Forum-lid

berndw 14 mei 2016 21:12

Nee, dat is misschien niet helemaal duidelijk. Vorig jaar had ik het ook, alleen ben ik toen vrij laat in het najaar begonnen, dus ook vrij snel gestopt. En daarbij reed ik toen max 30km, waar ik nu 50 rij. Maar dan rij ik dus al 45min met pijn in mijn nek, dus veel verder kom ik ook nog niet helaas. Zou graag de afstanden wat verhogen dit jaar.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 14 mei 2016 21:24

Als je overstapt op een 130mm 0 graden pen wordt de zit niet of nauwelijks langer maar je kom wel wat hoger te zitten. Als je je huidige stuurpen omdraait naar +6 graden kom je ook flink hoger te zitten maar de zit wordt dan wel extreem kort.
Campagnolo Ultra Dork

molman87
Forum-lid

molman87 16 mei 2016 00:12

Exact wat ik voorhad.. heb er Spacers terug tussen uit gehaald en stuurpen nr beneden gezet en was uiteindelijk beter. Mss ook terug wennen aan die positie?

Dit voelde vr mij ook comfortabeler
http://i67.tinypic.com/x38p36.png

Check mss
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=25&t=78537 ook eens

berndw
Forum-lid

berndw 18 mei 2016 10:59

Ik heb besloten om toch een bikefitting uit te laten voeren. Als daar uitkomt dat ik de verkeerde fiets heb gekocht toendertijd, kijken hoe we de fiets het meeste comfortabel in kunnen stellen. Ik zal er toch nog een paar jaar op moeten fietsen. Ik kom met een update zodra ik geweest ben (volgende week woensdag).

Plaats reactie