Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Ffwd F4r vs Fulcrum Racing Zero

JeWe
Forum-lid

JeWe 18 mei 2016 20:00

Beste allen,

Bekend dilemma: welke wielen.

Ik wil mijn Specialized Roubaix upgraden met nieuwe wielen (nu: Fulcrum Racing S-Four) ivm betere performance en looks. Ik heb nu de Racing Zero van Fulcrum en de Ffwd F4R (DT Swiss) op mijn keuzelijst staan. De laatste wat duurder, maar wel binnen mijn budget.

De Racing Zero's zijn 200gr lichter dan de F4R en daarmee op papier beter in de heuvels en bergen. Maar ik vraag me af: is dit in de praktijk een groot verschil?

Racing Zero is minder Aero dan F4R en de F4R heeft denk ik betere naven? Dus de rondjes in de polder zullen met de laatste wat sneller gaan op de stukken vanaf ca. 35 km/h?

Iemand ervaring in de heuvels en bergen met F4R? En/of andere tips of overwegingen? M.n. interessant als iemand ook de overstap heeft gedaan vanaf een vergelijkbare wielset? Naar F4R of R0? Hoe sterk is het Aero-aspect van de F4R? Of helpen de Aero spaken van de R0 ook al?

Dank voor jullie reacties.

NB Poosje meegelezen, maar zojuist aangemeld op het forum. Rij ca. 4500 per jaar op het vlakke met gemiddeld ca. 33km/h (uit en thuis) plus ca. 1500km in de Alpen en Limburg/België.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 18 mei 2016 20:37

JeWe schreef:CUT

De Racing Zero's zijn 200gr lichter dan de F4R en daarmee op papier beter in de heuvels en bergen. Maar ik vraag me af: is dit in de praktijk een groot verschil?

Racing Zero is minder Aero dan F4R en de F4R heeft denk ik betere naven? Dus de rondjes in de polder zullen met de laatste wat sneller gaan op de stukken vanaf ca. 35 km/h?
Maak je geen illusies over verschillen bij dit soort wielen, dit zal nimmer merkbaar zijn.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 mei 2016 20:50

Zoals Keezx al aangeeft ga je met beide wielen echt geen steek harder rijden. Je koopt de F4R's puur voor de looks, voor de rest zijn Fulcrum Zero's beter. Daarmee heb ik niet gezegd dat de F4R's slechte wielen zijn ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Peter2364
Forum-lid

Peter2364 18 mei 2016 21:03

Niet helemaal juist de volgende vergelijking maar toch: op mijn ene fiets heb ik FC Racing Zero en op mijn andere FFWD F2A met DT240S naven: ik vind dit beide schitterende wielen en ik merk absoluut geen enkel verschil tussen beide wielsets ; met merken bedoel ik mijn gemiddelde snelheid over mijn vaste trainingsritten ligt gewoon gelijk.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 18 mei 2016 21:07

Bij mij ligt de gemiddelde snelheid over mijn vaste trainingsritten nooit gelijk.
Komt door de wind.
Herhaal dit niet onnodig

JeWe
Forum-lid

JeWe 18 mei 2016 22:36

Dank voor de (soms ontnuchterende ;-)) antwoorden.

Ben benieuwd of er nog meer invalshoeken en ervaringen zijn.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 18 mei 2016 22:58

Hoe remt het als het nat is en is afdalen een hot item zouden mijn vragen zijn.
Herhaal dit niet onnodig

JeWe
Forum-lid

JeWe 19 mei 2016 09:22

Hi Keezx,

Remmen zal gelijk zijn toch? Ik heb het over de F4R met alu remranden.
Dalen schat ik persoonlijk ook gelijk in. Mogelijk de F4R iets stijver, maar wel zijwindgevoeliger?

nucleus
Forum-lid

nucleus 19 mei 2016 10:17

Met beide wielsets zul je je geen buil vallen. Zoals door anderen aangegeven gaat het denk ik vooral om de vergelijking van de looks van de hoge velgen van de F4R's en de wat lagere Fulcrum Zero's, met hier en daar wat plus- of minpunten van beide wielsets.

Ikzelf heb mijn fiets vorig jaar een noodzakelijke upgrade gegeven door van Racing 5 naar de Racing Zero's te gaan, want die eerste waren echt volledig afgeragd. Ik heb echt geen moment spijt gehad, want naast dat ik het een prachtige set wielen vind rijden ze ook nog eens fantastisch. Het verschil met de Racing 5's merk ik wel, de Zero's draaien veel soepel, zijn zeer strak in de bochten en ook bergop en bergaf zijn ze een genot om mee te rijden.

rien
Forum-lid

rien 20 mei 2016 12:24

De velgen van de nieuwste f4r zijn iets breder. Ik zeg niet dat dat beter is, maar bredere velgen zijn op dit moment de trend.

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 20 mei 2016 15:39

Koop gewoon de set die je wil hebben. En anders doe je kop of munt.
Gesoigneerd de zomer in met dit prachtige tenue. Welke is mooier, blauw of groen? [url=https://cycloworld.myshopify.com/nl/col ... fankleding[/url]

serbak
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar serbak 20 mei 2016 15:58

Hou er rekening mee dat de Fulcrum Racing Zero's knoeperd stijf zijn. Ik heb ze zelf ook als tweede wielset maar vind ze enorm oncomfortabel. Ook gaan de lagers van het achterwiel niet lang mee maar het kan zijn dat dit inmiddels is verholpen. De set die ik heb is namelijk van zo'n drie à vier seizoenen geleden... Ze gaan bij mij in ieder geval geen seizoen mee en ik rij er voornamelijk mee op de Tacx.

Plaats reactie