getik tijdens trappen
Ik bezit een Scott Speedster S20 uit 2015 (ruim 1 jaar oud en ca. 5000 km mee gefietst). Deze is nieuw aangeschaft. Ik besef dat dit een "gewone" fabrieksfiets is (euro 1099).
Niettemin al problemen gehad met wielen (Syncross) en linker shifter en dat allemaal binnen 1 jaar.
Er zit een 105 groep op dus geen rommel.
Nu had ik vanmiddag (100 km rit) een irritante tik die niet meer wegging. Had ik al eerder gehad (dacht dat het van het zadel kwam) en ging toen weer weg.
Blijkt dus dat vooral tijdens aanzetten dat getik harder is.
Houd ik de benen stil geen last.
Staand fietsen (uit het zadel) ook last.
Ik heb de veren van de snelspanner uit het achterwiel gehaald (ergens gelezen), ketting gecontroleerd (met kaliber) en nog eens gesmeerd. Getik blijft.
Getest op zwaar verzet en dan vooral met rechterbeen aanzetten harde tik. Ik gok op het trapas lager.
Normaal gesproken ben ik geen stoemper en rijdt (met cadansmeter) tussen 90 en 100 rpm. Volgens mij moet ik op hoge poten naar de LBS want dit lijkt mij een beetje van de pot gerukt. Dat is toch wel heel erg snelle slijtage.
Hopelijk hebben jullie nog suggesties.......
Er zit trouwens geen speling op crankstel, niks los of zo.
Met vorige fiets ook eens versleten trapas gehad maar toen voelde je aan de trapas een "dood" momentje tijdens rondtrappen.
Ik voel nu geen onregelmatigheid, dat vind ik dus wel vreemd.
Niettemin al problemen gehad met wielen (Syncross) en linker shifter en dat allemaal binnen 1 jaar.
Er zit een 105 groep op dus geen rommel.
Nu had ik vanmiddag (100 km rit) een irritante tik die niet meer wegging. Had ik al eerder gehad (dacht dat het van het zadel kwam) en ging toen weer weg.
Blijkt dus dat vooral tijdens aanzetten dat getik harder is.
Houd ik de benen stil geen last.
Staand fietsen (uit het zadel) ook last.
Ik heb de veren van de snelspanner uit het achterwiel gehaald (ergens gelezen), ketting gecontroleerd (met kaliber) en nog eens gesmeerd. Getik blijft.
Getest op zwaar verzet en dan vooral met rechterbeen aanzetten harde tik. Ik gok op het trapas lager.
Normaal gesproken ben ik geen stoemper en rijdt (met cadansmeter) tussen 90 en 100 rpm. Volgens mij moet ik op hoge poten naar de LBS want dit lijkt mij een beetje van de pot gerukt. Dat is toch wel heel erg snelle slijtage.
Hopelijk hebben jullie nog suggesties.......
Er zit trouwens geen speling op crankstel, niks los of zo.
Met vorige fiets ook eens versleten trapas gehad maar toen voelde je aan de trapas een "dood" momentje tijdens rondtrappen.
Ik voel nu geen onregelmatigheid, dat vind ik dus wel vreemd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Waarom op hoge poten? Kan toch ook op een normale manier?Scottie66 schreef:Volgens mij moet ik op hoge poten naar de LBS want dit lijkt mij een beetje van de pot gerukt. Dat is toch wel heel erg snelle slijtage.
Hopelijk hebben jullie nog suggesties.......
Kan inderdaad ook het pedaal zijn, er daar zit ook nog een schoenplaatje en een schoen aan vast.
Schoenplaatje kan een tik geven maar ook het plaatje kan bewegen tov de schoen.
Verder kan de tik nog komen uit een boutje dat je tandwielen op hun plek moeten houden.
Schoenplaatje kan een tik geven maar ook het plaatje kan bewegen tov de schoen.
Verder kan de tik nog komen uit een boutje dat je tandwielen op hun plek moeten houden.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1427
- Lid geworden op: 23 apr 2015 21:36
- Locatie: Amstelveen
Heb er ook wel eens last van,vooral bij natte ritten en het is ook weer zo weg.
Maar kan van alles zijn.
http://www.m-gineering.nl/bijgeluid.htm
Maar kan van alles zijn.
http://www.m-gineering.nl/bijgeluid.htm
Olympia Ikon ultegra 2015
Sparta R5T LTD 2019
Giant FASTROAD SL 1 2020
Sparta R5T LTD 2019
Giant FASTROAD SL 1 2020
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40205
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Zit ee een BB30 crankstel in? Grote kans dat dat de boosdoener is.
Kan je FM niks aan doen, dat type bracket staat bekend om het kraken.
Kan je FM niks aan doen, dat type bracket staat bekend om het kraken.
Less is bore
Kan natuurlijk aan van alles liggen (op het www staan pagina's vol hierover), maar idd grote kans dat het aan het pedaal ligt en dan wel het schroefdraad waarmee deze aan de cranck is bevestigd. Loshalen draad schoonmaken, invetten en weer bevestigen. Waarom hier op hoge poten naar de FM gegaan moet worden is mij een vraagteken.feddesman schreef:Is het niet je pedaal?
Je zou de lager even in kunnen smeren.
- Sha Kokken
- Forum-lid
- Berichten: 519
- Lid geworden op: 28 mei 2015 23:38
- Locatie: Hooglanderveen
Beste Scottie66
Het wemelt hier op het forum van de technische cracks die zelf hun balhoofdlagers polijsten (sommigen zeggen dat Keezx ze bij het ontbijt in de yoghurt gooit ). Wellicht zijn alle goedbedoelde adviezen voor jou niet helemaal op hun plaats.
Je hebt in een jaar 5000 km gefietst.
- maak je de fiets en de drivetrain regelmatig schoon?
- heeft je fiets al eens serieus onderhoud gehad?
- heb je de eerdere klachten met je fietsenmaker besproken? En op welke manier zijn jullie daar uit gekomen?
misschien de fiets eens ter onderhoud aanbieden. Daarbij je klachten bespreken en de open vraag stellen wat je mag verwachten als je een nieuwe fiets van een goed merk koopt bij de LBS.
Ik verwacht het volgende:
1) op een nieuwe fiets zit gewoon garantie. Wielen en shifters vallen daar onder tenzij jij de boel hebt gesloopt natuurlijk
2) fietsen kost geld (daar ontkom je niet aan)
3) LBS heeft graag een klant die zo veel fietst als jij
Succes
Het wemelt hier op het forum van de technische cracks die zelf hun balhoofdlagers polijsten (sommigen zeggen dat Keezx ze bij het ontbijt in de yoghurt gooit ). Wellicht zijn alle goedbedoelde adviezen voor jou niet helemaal op hun plaats.
Je hebt in een jaar 5000 km gefietst.
- maak je de fiets en de drivetrain regelmatig schoon?
- heeft je fiets al eens serieus onderhoud gehad?
- heb je de eerdere klachten met je fietsenmaker besproken? En op welke manier zijn jullie daar uit gekomen?
misschien de fiets eens ter onderhoud aanbieden. Daarbij je klachten bespreken en de open vraag stellen wat je mag verwachten als je een nieuwe fiets van een goed merk koopt bij de LBS.
Ik verwacht het volgende:
1) op een nieuwe fiets zit gewoon garantie. Wielen en shifters vallen daar onder tenzij jij de boel hebt gesloopt natuurlijk
2) fietsen kost geld (daar ontkom je niet aan)
3) LBS heeft graag een klant die zo veel fietst als jij
Succes
Er zijn al 1001 tik of kraak-topics geweest, het is nu eenmaal het moeilijkst op te lossen.
Ik heb gisteren mijn fiets ook eens uit elkaar gehaald omdat hij vreselijk kraakte. Wielen er uit en alles ingevet, probleem niet weg. Trapas ingevet, probleem niet weg. Balhoofd ingevet, probleem weg! Je zou gezworen hebben dat het uit de trapas kwam maar dat bleek dus niet, de wondere wereld van de krakende fiets
Ik heb gisteren mijn fiets ook eens uit elkaar gehaald omdat hij vreselijk kraakte. Wielen er uit en alles ingevet, probleem niet weg. Trapas ingevet, probleem niet weg. Balhoofd ingevet, probleem weg! Je zou gezworen hebben dat het uit de trapas kwam maar dat bleek dus niet, de wondere wereld van de krakende fiets