Pagina 1 van 2
Fietstesten trekkingfietsen
Geplaatst: 22 mei 2016 19:51
door HuubR
Dag, ik ben op zoek naar testen van trekkingfietsen, maar kan die nergens ontdekken. Gewoon een goede fiets met derailleur waar je in de buurt mee kunt fietsen maar ook wanneer je op vakantie bent in bijv. Ardennen.
Met vriendelijke groeten, HuubR
Re: Tietstesten trekkingfietsen
Geplaatst: 22 mei 2016 19:52
door Erik
Ik denk dat je hiervoor beter terecht kunt op het forum van Wereldfietser. Hier is het meer puur een race en atb forum.
Re: Fietstesten trekkingfietsen
Geplaatst: 22 mei 2016 22:22
door marcelb
Het Nederlandse blad Bike and Trekking is hier in gespecialiseerd. Op de site vind je veel recente en minder recente testen.
Re: Fietstesten trekkingfietsen
Geplaatst: 25 mei 2016 01:04
door franske71
Re: Fietstesten trekkingfietsen
Geplaatst: 25 mei 2016 08:32
door mkriens
De oppad van de ANWB wil ook wel trekking fietsen testen. Op basis daarvan heb ik in 2001 mijn Snel Savanne gekocht. Een snelle google levert toevallig een test / review van oppad op.
http://www.oppad.nl/?uitrusting=test-sn ... fiets-2012
Re: Fietstesten trekkingfietsen
Geplaatst: 25 mei 2016 09:15
door NicoNB
Tja, de automobilistenbond die fietsen test.
OMG wegen die fietsen nog steeds bijna 18 kg.
Dat woog mijn Vittorio 25 jaar geleden ook al. Toen was dat gewoon.
Opdracht aan Frank indertijd was, bouw mij een tank want de meeste randonneurs van toen waren slappe dweilen. Ding is gebouwd van de dikste oversized buizen toen beschikbaar, op gewicht is niet gelet.
Met een alu frame en slim onderdelen kiezen moet dat nu toch echt tussen de 14 en 16 kg uit kunnen komen. OW en 26" wielen, echt, hoe bedenk je het.
Niet voor niks dat in de wereld van de ATB 29" de 26" fietsen compleet verdrongen heeft.
Re: Fietstesten trekkingfietsen
Geplaatst: 25 mei 2016 10:23
door Benito
Ik heb altijd begrepen dat 26 inch wielen handiger zijn, omdat het in Verwegistan eenvoudiger is om aan 26 inch reserve-onderdelen te komen dan voor andere maten.
Re: Fietstesten trekkingfietsen
Geplaatst: 25 mei 2016 11:33
door NicoNB
Mijn mening
Met 24 uurs koeriersdienst en vind ik dat een typisch argument van voor het internet.
Tegenwoordig kun je in noodgevallen zelf op de meest afgelegen plaatsen je spullen in laten vliegen.
Je kunt online even zoeken of er materiaal in een stad 'in de buurt' op voorraad is en bestellen maar.
Voor die tijd (pre 2000) kocht je inderdaad je onderdelen op basis van levensduur en of verkrijgbaarheid onderweg al voel dat in die tijd toch al niet mee. Was ook de reden waarom er veel staal werd en wordt gebruikt.
Dat kun je eventueel in de lokale smidse nog wel fixen waar alu of carbon gewoon niet repareerbaar zijn.
Alhoewel tiewraps, ducktape en katoenen stuurlint ook heel veel bij elkaar kunnen houden.
Mensen die lang weg waren lieten vaak spares vooruit versturen naar een postkantoor op de route,
Moet zeggen dat ik in de pak m beet 40k buitenland kilometers nooit meer stuk heb gehad dan een spaak of een band die compleet aan puin ging. Natuurlijk kan een frame ook breken maar als ik de reisverhalen lees dan denk ik, joh vind je het vreemd dat met jouw gedrag de boel stuk gaat, de pechvogel daargelaten.
Volgens mij kun je tegenwoordig over de hele wereld prima aan 26, 28 en zelfs 29 wielmateriaal komen.
26" heeft een voordeel op een technisch parcours zoals smalle slingerende zandpaadjes in Burkina Faso.
Als je op trektocht bent dan wil je vooral lekker afstanden weg kunnen draaien.
Brede banden zijn er genoeg in 28" en het loopt vele malen lichter en stuurt gewoon beter in vergelijking met 26".
Re: Fietstesten trekkingfietsen
Geplaatst: 25 mei 2016 11:33
door DeletedUser02
NicoNB schreef:OMG wegen die fietsen nog steeds bijna 18 kg.
Zo lang het om een draagvermogen van 25 kg + rijder gaat kan die 2-4 kg mij niet zo heel veel schelen. Rij-eigenschappen en betrouwbaarheid gaan bij mij voorop (geen gebroken spaken, veelvoud lekke banden, slappe en scheve frames etc.). Die 2-4 kg spaar ik liever uit in de de bagage of buikstreek.
Re: Fietstesten trekkingfietsen
Geplaatst: 25 mei 2016 13:14
door klimmer
Benito schreef:Ik heb altijd begrepen dat 26 inch wielen handiger zijn, omdat het in Verwegistan eenvoudiger is om aan 26 inch reserve-onderdelen te komen dan voor andere maten.
Nog sterker: buiten Europa en Noord-Amerika (sorry, ook Australiƫ) zijn 622mm wielen/banden zo goed als onbekend en nog belangrijker: 559mm wielen zijn een stuk sterker dan grotere wielen.
Re: Fietstesten trekkingfietsen
Geplaatst: 25 mei 2016 19:51
door klimmer
NicoNB schreef:
Brede banden zijn er genoeg in 28" en het loopt vele malen lichter en stuurt gewoon beter in vergelijking met 26".
Een levendige fantasie heb je!
Re: Fietstesten trekkingfietsen
Geplaatst: 25 mei 2016 19:58
door NicoNB
klimmer schreef:Een levendige fantasie heb je!
Ja klopt, aangevuld met een ruime hoeveelheid praktijkervaring en nog wat kennis van mechanica.
Anyway, 26" loopt veel lichter, daarom gaan alle mountainbikers nu ook over van 29" naar 26", ow wacht. . . . .