Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting al schoonmaken?

Taft
Forum-lid

Taft 27 mei 2016 23:09

Hoi,
Ben sinds drie weken in het bezit van een canondale caad 12, heb nu helaas nog maar ongeveer 100-150km gefietst en vroeg me af waneer het tijd word dat de ketting maar ook de fiets en de onderdelen een schoonmaak beurt krijgen.

Ik heb nog niks qua olie(op siliconen na maar dat is niet goed omdat het droge olie is had ik begrepen) of schoonmaak middelen. Wat voor olie zal ik aan moeten schaffen? Die olie waarvan ik even de naam kwijt van ben met die bolletjes er in(teflon) of een andere?

Ik kan de ketting schoonmaken in een sopje van dreft en de fiets schoonmaken met autoshampo?

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 28 mei 2016 00:25

Met een sopje van Dreft kun je de fiets zeker schoonmaken, maar de ketting moet je daarmee zeker niet behandelen. Aangezien het een vrijwel nieuwe fiets/ketting betreft, is het gebruik van een oude katoenen poetsdoek mee dan voldoende om alles schoon te maken.

Pas als je er veel mee (in slecht weer) gefietst hebt, hoef je de ketting pas te smeren. Hiervoor moet je hem ook niet met zeep reinigen, maar weer met een poetsdoek.

Douglas
Forum-lid

Gebruikersavatar Douglas 28 mei 2016 05:31

Zie ook dit topic http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... j#p1022969

Ik maak na elke rit altijd de ketting schoon met een doekje en doe er wat druppels boeshield op. Na een regenrit spoel ik dan eerst het grove vuil er af met water. Om de 300/400 km maak ik de ketting wat grondiger schoon met ontvetter (bionet).
o'7o

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 28 mei 2016 11:35

Lampenolie in z'n kettingreiniger machientje goed droog maken daarna en alle schakels drupje dunne olie daarna pluisvrije doek 1x langs de ketting.
Dit wanneer de ketting dus smerig is en je cassette tandwielen derrie wieltjes.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Sha Kokken
Forum-lid

Gebruikersavatar Sha Kokken 28 mei 2016 12:42

Dat is nog wel een verschil Bionet of lampolie: de eerste is vijf keer zo duur :shock:

Maar goed Dreft in de kettingpoetsmachine is dus geen goed plan?

ProTon
Forum-lid

Gebruikersavatar ProTon 28 mei 2016 16:18

Fiets en onderdelen schoonmaken kan altijd natuurlijk, ik haal overal na elke rit even een doekje langs, dat is zo gepiept en de boel blijft netjes.
Je ketting al schoonmaken is na een 100-150km ietwat overdreven, een druppeltje olie kan nooit geen kwaad, zeker als je tijdens het fietsen de ketting en tandwielen meer gaat horen.

Hartox
Forum-lid

Hartox 28 mei 2016 17:48

Ik heb van de winter een nieuwe ketting gemonteerd en het originele vet laten zitten, helaas hecht hier veel zand aan en na een regenachtig ritje knarsde de ketting van het zand. Ketting er weer af gehaald en goed schoon gemaakt met ontvetter. Ketting invetten met Dry lube of wax en pas weer gaan smeren als het gaat piepen.

Hier heb ik tot nu toe prima ervaring mee. Spul blijft mooi schoon en stil.

Taft
Forum-lid

Taft 29 mei 2016 11:44

Oke bedankt voor de reacties.
Ik vroeg dit omdat ik mijn ketting hoor, maar ik weet niet of dat normaal is. Het is het zelfde geluid als je achteruit trapt maar dan wat zachter.

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 29 mei 2016 13:00

Smeren als je ketting lawaaiiger wordt is zinnig. Potje wetlube kopen. Op elk schakeltje een druppel. Ketting droog vegen voor je weer op de fiets klimt.

Quarantanove
Forum-lid

Quarantanove 29 mei 2016 13:06

sloeren schreef:Smeren als je ketting lawaaiiger wordt is zinnig. Potje wetlube kopen. Op elk schakeltje een druppel. Ketting droog vegen voor je weer op de fiets klimt.
Precies zo doe ik het ook al decennia lang met dit kleine verschil: geen potje wetlube maar een druppelflesje gevuld met goedkope motorolie.

ceon
Forum-lid

Gebruikersavatar ceon 29 mei 2016 20:01

Gebruik ontvettingsdoekjes van Action in een oranje bus. Haal deze regelmatig over de ketting. Klein drupje olie er weer over en gaan...

P.s. bij echt goed schoonmaken missing link los met latex handschoentjes van de Action....en in de lampenolie leggen.....ook van de Action... (heb geen aandelen af zo) :lol: :lol:
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 29 mei 2016 20:09

ceon schreef:Gebruik ontvettingsdoekjes van Action in een oranje bus. Haal deze regelmatig over de ketting. Klein drupje olie er weer over en gaan...

P.s. bij echt goed schoonmaken missing link los met latex handschoentjes van de Action....en in de lampenolie leggen.....ook van de Action... (heb geen aandelen af zo) :lol: :lol:
precies zo inderdaad (maar lampenolie verkopen ze ook gewoon bij de Appie ;) )

Plaats reactie