Alles over vakanties op én met de fiets

Schijfremmen toegestaan in Franse Cyclo's?

veervdb
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jun 2016 09:34

veervdb 07 jun 2016 09:47

Zoals jullie begrepen zullen hebben is er een hoop te doen over het gebruik van schijfremmen door de profs.

Ik ben erg benieuwd of schijfremmen toegestaan zijn in cyclo's. Het laatste bericht van de UCI geeft hierin wat mij betreft geen duidelijkheid. Dat het voor de profs verboden is duidelijk maar in cyclo's??

zie onderstaand bericht van de UCI

In the area of equipment, the UCI Management Committee approved a clarification to its regulations to make it clear that the use of disc brakes – already widespread – is authorised in mountain bike, trials and mass participation (road) events. These clarified rules are applicable with immediate effect. Their use in events on the international or national road race calendars remains suspended at the request of the Association des Groupes Cyclistes Professionnels (AIGCP), supported by the Cyclistes Professionnels Associés (CPA).

Ik hoor graag hoe jullie hierover denken.

Groet,

Boy

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6191
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 07 jun 2016 09:50

Volgens mij moet je checken of de organisatie van de cyclo daar specifiek eisen/regels omtrent heeft. Of eventueel verwijst naar nationale bond.

Maar vanuit bovenstaande lijkt het me dat UCI het toestaat in Cyclo's.., die kan je toch wel scharen onder "Mass participation (road) events" toch?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27882
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 jun 2016 09:52

Cyclo's vallen niet onder UCI regels.

Organisaties gebruiken eigen regels. Sportcommunication (organisator 3B, Marmotte, enz) heeft al aangegeven er niet actief op te gaan controleren.

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 07 jun 2016 11:02

havana schreef:Cyclo's vallen niet onder UCI regels.
Strikt genomen is dat niet waar.
Veel cyclosportieven worden georganiseerd mede uit naam van de lokale wielerbond, die weer onderdeel is van de UCI. Afhankelijk van wat er in regels van de organisator staat, kunnen bepaalde regels, waaronder bijvoorbeeld ook zelfs antidopingregels, wel degelijk geldig zijn.

el_loco
Forum-lid
Berichten: 1036
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 07 jun 2016 11:20

Die antidopingregels gelden voor de meeste grotere cyclo`s sowieso, worden ook wel mensen voor gepakt trouwens. Lijkt me ook logisch dat de top 3 een plasje inlevert, alleen al ter ontmoediging van dopinggebruik.

veervdb
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jun 2016 09:34

veervdb 07 jun 2016 15:24

Bedankt voor het antwoord. Zal waarschijnlijk dus geen problemen opleveren. Als ik maar niet op het podium finish. Denk dat dat wel moet gaan lukken :-)

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 07 jun 2016 20:25

athhretjt schreef:
havana schreef:Cyclo's vallen niet onder UCI regels.
Strikt genomen is dat niet waar.
Strikt genomen is het waar dat cyclo's niet onder UCI regels vallen. Het zijn nl. geen wedstrijden. De organisatie kan eventueel aangesloten zijn bij een bond (meestal zijn er in elk land twee wielerbonden, net als bij ons). Bij ons is die ene bond bij de UCI aangesloten en die andere niet. Beide wel weer bij NOCNSF.

Een cyclo is een prestatietocht met tijdregistratie en valt niet onder het begrip wedstrijd.

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 07 jun 2016 20:59

Nee_Nee schreef:Strikt genomen is het waar dat cyclo's niet onder UCI regels vallen.
Strikt genomen praat je echt volledige onzin. Er zijn zelfs specifieke UCI-regels voor cyclosportieven.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 07 jun 2016 22:36

athhretjt schreef:
Nee_Nee schreef:Strikt genomen is het waar dat cyclo's niet onder UCI regels vallen.
Strikt genomen praat je echt volledige onzin. Er zijn zelfs specifieke UCI-regels voor cyclosportieven.
kunnen we die regels ergens vinden?

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 07 jun 2016 23:12

http://www.uci.ch/inside-uci/rules-and- ... gulations/
Bijvoorbeeld deel XV

Het is heel wisselend welke bond welke regels op welke manier overneemt. Maar zeggen dat UCI-regels nooit gelden is pure onzin.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 08 jun 2016 00:16

ik vermoed dat je je woorden richting havana en Nee_Nee strikt genomen iets moet afzwakken ;)

volgens mij gaat het in XV om 'cycling for all' events : http://www.uci.ch/cyclingforall/

waaronder weer de UCI Gran Fondo World Series vallen :
http://www.ucigranfondoworldseries.com/
lijkt me toch een redelijk beperkt lijstje

Afbeelding

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 08 jun 2016 08:04

Ik hoef niets af te zwakken. Veel cyclosportieven verwijzen dan ook in hun regels naar de regels van de nationale bond, die weer naar de UCI verwijzen, of direct naar de UCI.
Het enige wat klopt, is dat niet alle UCI-regels gelden, en misschien worden sommige georganiseerd zonder enige link met de UCI. Voor bijvoorbeeld de meeste grote cyclo's in Frankrijk is dit echter niet zo, die worden onder de vlag van de FFC gereden, en dus uiteindelijk ook de UCI.
Bij schijfremmen speelt de UCI zeker mee: FFC heeft door de UCI-beslissing een nieuwe beslissing over schijfremmen genomen, en de organisatie van bijvoorbeeld de Marmotte heeft hier weer mee te maken.

Plaats reactie