Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

V-Brakes versus Magura

bikeboss
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 08 okt 2006 16:21

bikeboss 08 mei 2011 00:23

Momenteel heb ik V-Brakes op mijn MTB. Nu is offroad mijn techniek niet bijster goed en ben ik bovendien nogal een angsthaas. Als plots een steile afdaling opdoemt sla ik in paniek en durf gewoon niet naar beneden uit angst overkop te gaan.
Daarom overweeg ik Magura's te monteren. Enerzijds heb ik al veel positiefs gehoord over de werking hiervan, anderzijds zouden ze nog amper werken als men de MTB twee maanden niet gebruikt.
Mijn vraag is dus dubbel:
1) zouden Magura's mij helpen om mijn daalangst te overwinnen?
2) klopt het verhaal dat ze niet goed meer werken als men de MTB enkele maanden aan de kant laat?
Graag jullie advies.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 08 mei 2011 00:29

1) Nee, wat wel helpt is veel oefenen en eventueel een mtb cursus volgen bij een goede instructeur.
2) Nee, is een gesloten systeem.
What makes the boat go faster?

galileo
Forum-lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 31 jan 2006 22:32

galileo 09 mei 2011 22:50

2) Die van mij werken perfect, ook als de MTB een zomer heeft stil gestaan.

IK vind de HS33, voor de omstandigheden bij ons nog altijd super.

kempenaar
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 08 aug 2008 00:19

kempenaar 09 mei 2011 23:20

MTB alleen in winterseizoen. Nooit problemen gehad nadat ze een zomer niets hadden gedaan. Sowieso, op vervangen van remblokjes na, nog geen onderhoud nodig gehad. Heb er nu 3 seizoenen mee gereden. Ben indertijd overgestapt van schijfremmen naar HS33. Nog geen seconde spijt van gehad !!

redbull-erik
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 18 mei 2010 11:57

redbull-erik 10 mei 2011 13:38

Mijn vrouw fietst in de zomervakantie altijd op mijn oude mtb met HS33. Deze remmen zijn inmiddels ongeveer 12 jaar oud en worden de hele winter niet gebruikt.
En ze werken steeds perfect! En dat zonder enig onderhoud!

Zelf heb ik op mijn 'nieuwe' mtb de V-brakes ook weer vervangen door HS33. Deze zijn uitgebreid getest in o.a. de Alpen, Ardennen, Vogezen en Dolomieten. En tot volle tevredenheid.
Mijn volgende bike krijgt waarschijnlijk schijfremmen, maar dat heeft alleen te maken met het feit dat het assortiment wielsets en voorvorken voor V-brake steeds beperkter wordt. Zo wordt je min of meer gedwongen over te stappen.

Met HS33 remmen moet het lukken om over je daalangst heen te komen!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13454
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 mei 2011 17:12

Over ja daalangst gaan ze je niet helpen. Ze kunnen je wel een wat zekerder gevoel geven.

Probeer eens in eenzelfde afdaling steeds harder te remmen met je voorrem, dan zal je merken dat er echt niet zomaar iets gebeurt. Test het anders eerst op asphalt.

Je gaat echt niet zomaar over de kop, sterker nog je wiel blokkeert eerder dan dat je erover heen slaat.

2meter
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 07 aug 2010 22:54

2meter 11 mei 2011 22:24

Hoewel HS33 vrijwel altijd beter zal remmen dan gewone V-brakes is het geen wondermiddel. Gebruik je wel de juiste techniek tijdens een afdaling? Remmen is zowiezo een "vak", waar te weinig aandacht aan wordt besteed. Zoek op Youtube anders eens wat voorbeeldfilmpjes op, zoals deze:
http://www.youtube.com/watch?v=K2F5-M9_H54

kurvenmeister
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 nov 2009 22:02

kurvenmeister 11 mei 2011 22:34

2meter schreef:Hoewel HS33 vrijwel altijd beter zal remmen dan gewone V-brakes is het geen wondermiddel. Gebruik je wel de juiste techniek tijdens een afdaling? Remmen is zowiezo een "vak", waar te weinig aandacht aan wordt besteed. Zoek op Youtube anders eens wat voorbeeldfilmpjes op, zoals deze:
http://www.youtube.com/watch?v=K2F5-M9_H54


Alleen wel jammer dat ze het verkeerd doet... geen voorrem gebruiken in een afdaling?

On-topic: wat anderen al zeggen: tuurlijk, je krijg extra remkracht door HS33, maar jouw probleem heeft meer te maken met een verkeerde daaltechniek. Tijd voor een cursus of kijk bij eventuele clubmaatjes af hoe zij het doen. Als zij het kunnen, kan jij het vast ook. Succes!

2meter
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 07 aug 2010 22:54

2meter 12 mei 2011 00:44

Kurvenmeister schreef:Alleen wel jammer dat ze het verkeerd doet... geen voorrem gebruiken in een afdaling?

Ok, even te snel uitgezocht en niet goed naar de tekst geluisterd.

bartg
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 apr 2011 12:19

bartg 12 mei 2011 01:05

Combinatie rem-remblok-velg is ook belangrijk. Heb ooit HS33 na veel problemen met een steeds weer lekkende hendel vervangen door Avid Single Ultimate V-brakes met Kool Stop remblokken op Mavic Crossmax velgen en dat remde (bijna) zo goed als de Hope Tech X2 op mijn huidige MTB. Maar nog veel belangrijker : remtechniek ! Oefenen, oefenen en blijven oefenen, man... Want de slechtste rem is die van het type "angst"... Ik spreek uit ervaring :-)
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral

bikeboss
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 08 okt 2006 16:21

bikeboss 12 mei 2011 14:18

Alvast bedankt voor jullie reacties. De voornaamste conclusie die ik hieruit trek is dat het probleem vooral bij mijzelf ligt omdat mijn remtechniek fout is.
Bij een steile afdaling rem ik bijna constant achteraan en trek met korte tussenperioden de voorrem dicht. Ik heb nl. de intuïtieve vrees dat bij gebruik van de voorrem mijn voorwiel gaat blokkeren en ik overkop ga gaan.
Van het feit dat veel oefening vereist is ben ik overtuigd, maar dan moet ik wel de juiste techniek inoefenen. Kan iemand mij die correcte techniek kort omschrijven?

Op mijn MTB staan momenteel V-brakes, die ik overweeg te vervangen door Magura's. Gisteren viel onverwacht nog een derde mogelijkheid uit de lucht: ik zou nl. tegen interessante voorwaarden een splinternieuwe MTB kunnen aanschaffen met schijfremmen. Hoe staan jullie hier tegenover, wetend dat ik mijn MTB in de winter ook veel gebruik om kilometers te malen op verharde wegen? Bij jullie antwoord moet met het financiële aspect geen rekening worden gehouden; het gaat er mij uitsluitend om welke voor mij de beste oplossing louter op belevingsvlak van het fietsen.

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 12 mei 2011 14:23

Gewicht achter je zadel en vooral je voorrem gebruiken.

Plaats reactie